Senaste nytt

Ryanair FR4978 beordrat att landa i Minsk

011430121

Medlem
Enligt ryska media så har Belarus president Alexander Lukasjenko beordrat landets flygvapen leda om ett Ryanair plan FR 4978 på väg mellan Aten och Vilnius skal omletts och landa i Minsk

Ombord fanns Roman Protasevitj, tidigare drivande bakom den oppositionella kanalen Nexta på Telegram, greps på flygplatsen i Minsk, uppger Nexta.

8FD5AF8F-BD72-48B3-867C-B513964465C5.png


Jag ger inga personliga kommentarer eftersom på BC diskuterar vi inte politik
 

ekf

Medlem
SVT skriver något motsägelsefullt så här:

"Ett passagerarflygplan med destination Litauen har tvingats nödlanda i Belarus. En tidigare chef för den oppositionella kanalen Nexta på Telegram som befann sig ombord greps på flygplatsen i Minsk, uppger Nexta. Enligt uppgifter ska landningen ha skett på personlig begäran av Vitrysslands president Alexander Lukashenko."
Oppositionell gripen efter nödlandning i Belarus | SVT Nyheter
 

Mr Basic

Medlem
Lär väl bli klarlagt exakt vad som hänt när piloterna återvänder från Belarus.
Om man tvingat ned ett civilt flyg med hot om våld lär det knappast vara det sista vi hör i fallet och en extremt oroande utveckling. :eek:
Personligen har jag svårt att se varför RyanAir skulle välja att nödlanda i Minsk istf Vilnius? :rolleyes:
Om inlägget anses/upplevs som politiskt är det bara att [anmäla].
 

Tomas E

Medlem
Det här får nog konsekvenser för vilken rutt flyg i dessa trakter väljer framöver. Flygbolag kan nog inte att ta risken att flyga över en diktatur som beter sig på detta sätt, då får det bli en omväg istället. (Edit: ser att jag och @mjulven tänkte samma sak samtidigt.)
Ska bli intressant att höra hur de fick reda på att personen i fråga fanns ombord på just detta plan.
 
Toppen