Senaste nytt

Ryanair FR4978 beordrat att landa i Minsk

Thornado

Medlem
Hur uppfattar ni Ryanair agerande.?
Hur och av vem/vilka togs beslutet att gå ned i Minsk och låta släpa ut passagerare.
Spekulation; Hade detta kunna hända om det varit t ex Lufthansa eller annan större "national carrier"

Det lär väl vara kapten som har sista ordet (antagligen i samråd med flygbolagets operationscenter).
Det är väl troligt att de inte hade varit villiga att gå så långt som att faktiskt skjuta ner planet, men om jag hade suttit ombord på planet så skulle jag inte heller vilja att kaptenen ägnade sig åt någon form av "chicken race" mot missilbestyckade MIG-plan.

Jag tror att ett Lufthansaplan hade agerat på ungefär samma sätt om det hamnat i denna situation. Möjligen hade presidenten varit lite mer tveksam till att ta denna form av aktion mot ett plan från ett bolag som är så starkt kopplat till ett av Europas starkaste länder.
 

mha321

Medlem
Jag tror att ett Lufthansaplan hade agerat på ungefär samma sätt om det hamnat i denna situation. Möjligen hade presidenten varit lite mer tveksam till att ta denna form av aktion mot ett plan från ett bolag som är så starkt kopplat till ett av Europas starkaste länder.
Det tror jag också. De flesta bolag har väl fortsatt stående order om att "gör som de säger tills vi har hunnit evaluera situationen" i de flesta kapningssituationer. 9/11 ändrade vissa fall med kapare-i-kabinen, men i grunden gäller det fortsatt "ner med planet på marken så fort som möjligt, det är över lag en säkrare plats". (Och ja, Lettland utreder ju händelsen som en kapning, och det känns helt rimligt).

Sedan tror jag också att det nog hade tagit emot mer att plocka in någon från en flag carrier från länder som dels är starka I EU, men också har en påtaglig utrikespolitisk påverkan, t.ex. Tyskland/Lufthansa eller UK/BA. Hade det varit ett Air France-plan så hade det väl vid det här laget skanderats "send in the legion"...

För en sista sladd in på politiken, man kan säga vad man vill om Lukasjenko, men han har gott om erfarenhet av att balansera på gränsen till vad andra länder accepterar (eller halv-accepterar)...
 

Flyer722

Medlem



Kollar på Flightradar24, och det verkar gott om plan över Belarus. Även över Iran som i januari 2020 sköt ner ett passagerarplan.
Över östra Ukraina verkar det vara lite mindre antal plan, kanske flygbolagen lärt sig att inte flyga över "krigszoner" sedan Malaysia airlines flight 17 blev nerskjutet 2014?

Det som skedde i Iran 2020 var ju ett misstag, troligen pga. spänningarna i området vilket Iran med största sannolikhet vägrar upprepa igen. Sedan geografiskt blir det svårt att undvika Iran för Gulf carriers. Det Belarus gjorde var ju inget misstag? Vilket tyder på att det kan ske igen.
Sedan ska man självklart undvika att flyga över konfliktområden.
 

Tomas E

Medlem
För en sista sladd in på politiken, man kan säga vad man vill om Lukasjenko, men han har gott om erfarenhet av att balansera på gränsen till vad andra länder accepterar (eller halv-accepterar)...
Den här gången undrar jag om han verkligen hade särskilt bra koll på hur omvärlden skulle reagera, eftersom ingen annan heller tycks veta. Alla "insatta" kommentarer jag sett går ut på att detta är en helt unik händelse, utan tydliga "prejudikat" hur man hanterar ett land som agerar på detta sätt. Så det är nog svårt att bedöma hur EU:s reaktioner blir, hur långt bortom EU reaktionen eventuellt sprider sig och ifall det blir några konsekvenser för Belarus i internationella forum som ICAO.

På något sätt blir väl detta lite som PLO/PFLP:s flygkapningar på 1970-talet och 9/11, d.v.s. något som flygbolag och länder lite varstans tycker kräver åtgärder för att undvika att det upprepas, även om det kostar pengar. Belarus får nog räkna med att vara förknippat med detta i decennier framåt, särskilt bland de någorlunda flygintresserade, oavsett hur EU:s officiella svar ser ut.
 
Last edited:

mjulven

Medlem
Först och främst, det är kaptenen som bestämmer i detta fall, inte Ryanair. Jag gissar att denne gör som den blir tillsagd om det kommer upp jaktplan och ger order. Det hade nog gått att köra chickenrace utan att bli nedskjutna. Men det hade på inte vis varit garanterat.

Sen har likartade saker hänt förut i bäst. Vill minnas att luftrummet stängdes för ett civilt plan som påstods ha Snowden som passagerare Evo Morales grounding incident - Wikipedia . Skillnaden i det fallet var att inget våld eller hot om våld användes.

För tillfället så är jag rätt nöjd med att västbolsgen undviker Belarus luftrum om man inte ska landa där.
 
Toppen