Adam Engdahl
Medlem
Ser att Wizz Air W66285 tar en omväg från Kyiv till Tallinn.
Länk: Flightradar24: Live Flight Tracker - Real-Time Flight Tracker MapSer att Wizz Air W66285 tar en omväg från Kyiv till Tallinn.
Jag tror att med 2 stridsflygplan utanför rutan som visar vad du ska göra så spelar det ingen roll vilket bolag som flyger, befälhavaren på linjekärran kommer nog följa instruktionerna.Spekulation; Hade detta kunna hända om det varit t ex Lufthansa eller annan större "national carrier"
Hur uppfattar ni Ryanair agerande.?
Hur och av vem/vilka togs beslutet att gå ned i Minsk och låta släpa ut passagerare.
Spekulation; Hade detta kunna hända om det varit t ex Lufthansa eller annan större "national carrier"
Det tror jag också. De flesta bolag har väl fortsatt stående order om att "gör som de säger tills vi har hunnit evaluera situationen" i de flesta kapningssituationer. 9/11 ändrade vissa fall med kapare-i-kabinen, men i grunden gäller det fortsatt "ner med planet på marken så fort som möjligt, det är över lag en säkrare plats". (Och ja, Lettland utreder ju händelsen som en kapning, och det känns helt rimligt).Jag tror att ett Lufthansaplan hade agerat på ungefär samma sätt om det hamnat i denna situation. Möjligen hade presidenten varit lite mer tveksam till att ta denna form av aktion mot ett plan från ett bolag som är så starkt kopplat till ett av Europas starkaste länder.
Kollar på Flightradar24, och det verkar gott om plan över Belarus. Även över Iran som i januari 2020 sköt ner ett passagerarplan.
Över östra Ukraina verkar det vara lite mindre antal plan, kanske flygbolagen lärt sig att inte flyga över "krigszoner" sedan Malaysia airlines flight 17 blev nerskjutet 2014?
För en sista sladd in på politiken, man kan säga vad man vill om Lukasjenko, men han har gott om erfarenhet av att balansera på gränsen till vad andra länder accepterar (eller halv-accepterar)...
Den här gången undrar jag om han verkligen hade särskilt bra koll på hur omvärlden skulle reagera, eftersom ingen annan heller tycks veta. Alla "insatta" kommentarer jag sett går ut på att detta är en helt unik händelse, utan tydliga "prejudikat" hur man hanterar ett land som agerar på detta sätt. Så det är nog svårt att bedöma hur EU:s reaktioner blir, hur långt bortom EU reaktionen eventuellt sprider sig och ifall det blir några konsekvenser för Belarus i internationella forum som ICAO.För en sista sladd in på politiken, man kan säga vad man vill om Lukasjenko, men han har gott om erfarenhet av att balansera på gränsen till vad andra länder accepterar (eller halv-accepterar)...