Senaste nytt

Ryanair FR4978 beordrat att landa i Minsk

Alf

Medlem
Det är helt sanslöst att skicka upp jaktflyg och tvinga ner ett civilt flygplan som flyger enligt sin färdplan. Visserligen finns det internationella regler som följer när man avvisar ett flygplan eller som i detta fall tvingar ner det på sin egen flygplats. Det är alltid och enbart kaptenen som avgör hur han skall agera man. Jag tror inte att någon kapten tar någon risk med egna initiativ när man har ett jaktplan efter sej. Sovjetunionen har skjutit ner civila flygplan tidigare utan förvarning. Även vår utrikesminister bröstade upp sej i dag om agerandet. Tyvärr har hon ingen aning om flygplan, hon påstod i radion att det var bombplan man skickat upp från Belarus, tur hon inte är Försvarsminister. Det är ett flagrant brott mot de internationella luftfartsbestämmelserna om överflygningar över annat land. Att skicka upp jaktflyg för att tvinga ner ett flygplan med avsikt att plocka in en person på detta sätt gör endast skurkstater. Det här är bara början av historien. Det är bara att hoppas på att EU och resten av världen vågar visa musklerna med att fördöma det inträffade och vidta åtgärder mot Belarus.
 

NyfikenGrau

Medlem
“KLM sees no security risk. The operation will continue normally.”
“We consulted all our sources, including the government, and carried out our risk assessment,” said a spokesperson for the Dutch aviation company.
KLM flights to Southeast Asia, among others, go over Belarus.
KLM continues to fly over Belarus after Ryanair flight diversion - Netherlands News Live

Besviken på KLM:s inställning här, även om jag förstår att det är en pengafråga. Men t.ex. MH17 har jag aldrig uppfattat som en medveten nedskjutning av ett passagerarplan, medan denna incident visar på en diktator som öppet och medvetet leker med den internationella flygsäkerheten för att markera sin makt. Jag skulle av rena principskäl kunna tänka mig högre biljettpris (högre förbrukning pga längre flygsträcka) för att flyga runt Belarus. Ödesdigra misstag händer i krig men detta är helt oacceptabelt eftersom det är 100 % avsiktligt.
 

Tomas E

Medlem
Transportstyrelsen uppmanar flygbolag att undvika Belarus luftrum, efter att EASA har "uppmana[t] sina medlemmar att råda sina länders respektive flygbolag att överväga att inte flyga i det Belarusiska luftrummet":
Transportstyrelsen uppmanar: Undvik belarusiskt luftrum - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
D.v.s. inte ett förbud, åtminstone inte än. EU-länderna har möte om sanktioner just nu.

Storbritannien har gjort samma sak, även om jag tycker formuleringarna därifrån var lite mer tvingande. De har också dragit in Belavias tillstånd att flyga i brittiskt luftrum med omedelbar verkan (de flög LGW-MSQ tre gånger i veckan), och kommer inte att ge några ad hoc-tillstånd för andra flygbolag att flyga mellan Storbritannien och Belarus.
UK airlines told to avoid Belarusian airspace after journalist arrest - BBC News
 

Mr Basic

Medlem
Transportstyrelsen uppmanar flygbolag att undvika Belarus luftrum, efter att EASA har "uppmana[t] sina medlemmar att råda sina länders respektive flygbolag att överväga att inte flyga i det Belarusiska luftrummet":
Transportstyrelsen uppmanar: Undvik belarusiskt luftrum - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
D.v.s. inte ett förbud, åtminstone inte än. EU-länderna har möte om sanktioner just nu.

Storbritannien har gjort samma sak, även om jag tycker formuleringarna därifrån var lite mer tvingande. De har också dragit in Belavias tillstånd att flyga i brittiskt luftrum med omedelbar verkan (de flög LGW-MSQ tre gånger i veckan), och kommer inte att ge några ad hoc-tillstånd för andra flygbolag att flyga mellan Storbritannien och Belarus.
UK airlines told to avoid Belarusian airspace after journalist arrest - BBC News
Well done UK!
 
Ja det påstås (obs inte bekräftat) att Belarus planerat att göra liknande med andra flygavgångar också, men när det sen har visat sig att den person dom var ute efter inte gick ombord så avstod dom. Det kan alltså hända igen och därför bör inga andra bolag än Belavia flyga över Belarus.
 
Toppen