Senaste nytt

Ryanair FR4978 beordrat att landa i Minsk

apknug

Medlem
De hade gärna kunnat väntat tills det stod ett plan på Arlanda, så vi kunde behålla det med besättning "som gisslan".
Beslutet kom lägligt efter att kritikstormen kring att Sverige släpper in rövarregimens flyg mattats av och efter att flyget lyft tillbaka till Minsk.

Under denna tid skylldes på att inget formellt var taget i Bryssel.
 
Last edited:
Har en bekant som befinner sig i Armenien just nu, och åker hem i helgen med just Belavia, kan bli en intressant hemresa ifall EU är snabba.

Tja,
a) Gå på planet till Minsk (och bli fast där)
b) Försöka få annan biljett från Belavia (som kommer hävda force majeure)
c) Köpa ny biljett med Austrian eller Qatar
Inget svårt val för mig i alla fall.

(Edit: alt a är nog riktigt dåligt. Att komma in i Litauen landvägen från Minsk kan nog vara svårt)
 
Last edited:

Jönsson

Medlem
Att använda det vitryska namnet för landet är tydligen stöd för oppositionen. Jag ska insistera på att använda ordet Sverige på engelska i fortsättningen.

I'm from Sverige.

Slut på det sarkastiska programmet
Frågan är om Sverige någonsin tidigare kallast Sverige på engelska.
 

Fredrik

Medlem
Frågan är om Sverige någonsin tidigare kallast Sverige på engelska.

Dags att börja nu då. Det är precis vad det innebär att kalla Vitryssland för Belarus på svenska(tvinga användande av det lokala språkets namn på alla andra språk). Côte d'Ivoire gör samma sak fast där är det landets officiella hållning att landet heter så på alla språk. Jag kommer inte längre ihåg vilket ställningstagande jag gör om jag använder Burma eller Myanmar men jag vet att något av dem är "fult".

Så: Minsk ligger i Vitryssland.
 
Belavia har det lite "tufft". Avgången till Barcelona lyfte men fick sin flightplan indragen av fransmännen, på order av Macron, då fick planet gå tillbaka till Minsk efter att varit på hold i 2h över Brest.

Belavia was forced to turn around a flight to Barcelona - BELAVIA - Belarusian Airlines
9011ab0f0c063e8e56a83a16aa9fb950.jpg
 
Toppen