adam-engdahl
New member
Ser att Wizz Air W66285 tar en omväg från Kyiv till Tallinn.
Länk: Flightradar24: Live Flight Tracker - Real-Time Flight Tracker MapAdam Engdahl skrev:Ser att Wizz Air W66285 tar en omväg från Kyiv till Tallinn.Klicka för att utvidga...
Jag tror att med 2 stridsflygplan utanför rutan som visar vad du ska göra så spelar det ingen roll vilket bolag som flyger, befälhavaren på linjekärran kommer nog följa instruktionerna.ulagun skrev:Spekulation; Hade detta kunna hända om det varit t ex Lufthansa eller annan större "national carrier"Klicka för att utvidga...
ulagun skrev:Hur uppfattar ni Ryanair agerande.?Hur och av vem/vilka togs beslutet att gå ned i Minsk och låta släpa ut passagerare.Spekulation; Hade detta kunna hända om det varit t ex Lufthansa eller annan större "national carrier"Klicka för att utvidga...
Det tror jag också. De flesta bolag har väl fortsatt stående order om att "gör som de säger tills vi har hunnit evaluera situationen" i de flesta kapningssituationer. 9/11 ändrade vissa fall med kapare-i-kabinen, men i grunden gäller det fortsatt "ner med planet på marken så fort som möjligt, det är över lag en säkrare plats". (Och ja, Lettland utreder ju händelsen som en kapning, och det känns helt rimligt).Thornado skrev:Jag tror att ett Lufthansaplan hade agerat på ungefär samma sätt om det hamnat i denna situation. Möjligen hade presidenten varit lite mer tveksam till att ta denna form av aktion mot ett plan från ett bolag som är så starkt kopplat till ett av Europas starkaste länder.Klicka för att utvidga...
JNH skrev:Kollar på Flightradar24, och det verkar gott om plan över Belarus. Även över Iran som i januari 2020 sköt ner ett passagerarplan.Över östra Ukraina verkar det vara lite mindre antal plan, kanske flygbolagen lärt sig att inte flyga över "krigszoner" sedan Malaysia airlines flight 17 blev nerskjutet 2014?Klicka för att utvidga...
mha321 skrev:För en sista sladd in på politiken, man kan säga vad man vill om Lukasjenko, men han har gott om erfarenhet av att balansera på gränsen till vad andra länder accepterar (eller halv-accepterar)...Klicka för att utvidga...
Den här gången undrar jag om han verkligen hade särskilt bra koll på hur omvärlden skulle reagera, eftersom ingen annan heller tycks veta. Alla "insatta" kommentarer jag sett går ut på att detta är en helt unik händelse, utan tydliga "prejudikat" hur man hanterar ett land som agerar på detta sätt. Så det är nog svårt att bedöma hur EU:s reaktioner blir, hur långt bortom EU reaktionen eventuellt sprider sig och ifall det blir några konsekvenser för Belarus i internationella forum som ICAO.mha321 skrev:För en sista sladd in på politiken, man kan säga vad man vill om Lukasjenko, men han har gott om erfarenhet av att balansera på gränsen till vad andra länder accepterar (eller halv-accepterar)...Klicka för att utvidga...
Homer skrev:“KLM sees no security risk. The operation will continue normally.”“We consulted all our sources, including the government, and carried out our risk assessment,” said a spokesperson for the Dutch aviation company.KLM flights to Southeast Asia, among others, go over Belarus.KLM continues to fly over Belarus after Ryanair flight diversion - Netherlands News LiveKlicka för att utvidga...
Den landar strax FRA. Fake news?FilipJ skrev:LH1487 från Minsk till Frankfurt rapporteras nu inte kunna lyfta pga ”bombhot”.Klicka för att utvidga...
Vem påstår att det är Ryanairs fel?Cristoffer Cedergren skrev:Det är inte Ryanairs fel att Belarus fortfarande har en galen diktator.Klicka för att utvidga...
Well done UK!Tomas E skrev:Transportstyrelsen uppmanar flygbolag att undvika Belarus luftrum, efter att EASA har "uppmana[t] sina medlemmar att råda sina länders respektive flygbolag att överväga att inte flyga i det Belarusiska luftrummet":Transportstyrelsen uppmanar: Undvik belarusiskt luftrum - Nyheter (Ekot) | Sveriges RadioD.v.s. inte ett förbud, åtminstone inte än. EU-länderna har möte om sanktioner just nu.Storbritannien har gjort samma sak, även om jag tycker formuleringarna därifrån var lite mer tvingande. De har också dragit in Belavias tillstånd att flyga i brittiskt luftrum med omedelbar verkan (de flög LGW-MSQ tre gånger i veckan), och kommer inte att ge några ad hoc-tillstånd för andra flygbolag att flyga mellan Storbritannien och Belarus.UK airlines told to avoid Belarusian airspace after journalist arrest - BBC NewsKlicka för att utvidga...
Kanske, borde kanske skrivit vem/vilka som ”rapporterade” det. Kanske var något som hände under tiden som gick mellan mitt och ditt inlägg?Canadien skrev:Den landar strax FRA. Fake news?Klicka för att utvidga...