Senaste nytt

Ryanair FR4978 beordrat att landa i Minsk

taxvalp

Medlem
Det här får nog konsekvenser för vilken rutt flyg i dessa trakter väljer framöver. Flygbolag kan nog inte att ta risken att flyga över en diktatur som beter sig på detta sätt, då får det bli en omväg istället. (Edit: ser att jag och @mjulven tänkte samma sak samtidigt.)
Ska bli intressant att höra hur de fick reda på att personen i fråga fanns ombord på just detta plan.

Enligt Guardian, som citerar kolleger till den gripne, var han skuggad av agenter redan på flygplatsen i Aten. Agenter påstås ha varit ombord på samma flygplan, startat ett bråk med besättningen, hotat med en bomb och på den vägen är det...
https://twitter.com/TadeuszGiczan/status/1396446650718117890
 

Tomas E

Medlem
Vilnius låg närmre än Minsk när FR4978 ändrade kurs.
Och FR4978 flög inte direkt närmaste vägen till Minsk. Först en 180-gradersvändning, vilket ser ut som att det inledningsvis tvingades flyga längre bort från litauiska gränsen, och sedan lite sicksackande.
Planet SP-RSM verkar fortfarande vara kvar i Minsk trots att det gått ganska många timmar sedan det landade där, d.v.s. en flygplanslast passagerare befinner sig antagligen fortfarande i Belarus mot sin vilja?
 

011430121

Medlem
Planet SP-RSM verkar fortfarande vara kvar i Minsk trots att det gått ganska många timmar sedan det landade där, d.v.s. en flygplanslast passagerare befinner sig antagligen fortfarande i Belarus mot sin vilja?
Alla passagerares bagage skall genomsökas eftersom det var ett bombhot, tyvärr mins jag inte källan som jag har fått uppgiften från.
 

Tomas E

Medlem

Palazzi

Medlem
Utan att gå in på det politiska (gissar att hållningen automatiskt är underförstådd) så känns det ju som om man därefter får rita om rutterna något. Känns ej längre tryggt att passera Belarusiskt luftrum, för man kan ju omöjligt veta vem/vilka man delar flygplan med. Kan tänka mig 1-2 landområden, i närområdet, man kanske därmed också bör undvika...
 

JNH

Medlem
Nu får Aleksandr passa sig, en fjärde omgång sanktioner verkar vara på G.
Utrikesminister Ann Linde kräver att oppositionell släpps | SVT Nyheter

"På torsdag träffas även utrikesministrarna i Lissabon. Ann Linde säger att möjliga konsekvenser då kommer att diskuteras. Sedan tidigare har EU infört sanktioner i omgångar av andra anledningar. Nu verkar det bli aktuellt igen.

– Vi hade redan från EU:s sida påbörjat arbetet med den fjärde omgången sanktioner och jag är tämligen övertygad om att det här kommer att läggas in i arbetet med att lägga fram de nya sanktionerna."


Kollar på Flightradar24, och det verkar gott om plan över Belarus. Även över Iran som i januari 2020 sköt ner ett passagerarplan.
Över östra Ukraina verkar det vara lite mindre antal plan, kanske flygbolagen lärt sig att inte flyga över "krigszoner" sedan Malaysia airlines flight 17 blev nerskjutet 2014?
 

ulagun

Medlem
Hur uppfattar ni Ryanair agerande.?
Hur och av vem/vilka togs beslutet att gå ned i Minsk och låta släpa ut passagerare.
Spekulation; Hade detta kunna hända om det varit t ex Lufthansa eller annan större "national carrier"
 
Toppen