Senaste nytt

Revolut har lanserats i Norden

Revolut tar automatiskt ut i USD om du har 200 USD innestående och försöker ta ut 200 USD. Skulle du däremot ta ut 201 USD så kommer den ta hela beloppet från SEK (och växla) och du kommer därmed fortfarande ha 200 USD innestående.
Men det är alltså möjligt att ha både 200 USD och ca 3100 SEK innestående samtidigt? Hur gör man en sådan överföring?

Måste man inte ändra underliggande valuta på Revolut-kortet i curve till USD?

Om du handlar i USD med Curve och vill att det dras från ditt saldo på Revolut som är i USD så behöver du ändra till USD japp. Annars kommer ju Curve växla till SEK och istället dra från din SEK-pott. Sen kan det vara smart och komma ihåg att ändra tillbaka vilket jag missade senast. Så råkade köpa en Västtrafik-biljett som växlades till CZK och av Revolut tillbaka till SEK, 12 öre kostade den missen.

Men det är alltså möjligt att ha både 200 USD och ca 3100 SEK innestående samtidigt? Hur gör man en sådan överföring?
tänk på att många atm maskiner tar en avgift på några dollar, för att undvika att uttaget växlas från grundvalutan som @crown beskrev ovan, så växlar jag alltid så att jag har 10 dollar mer än vad jag tänkt ta ut.
Det kostar ju ingenting att sedan växla tillbaka det som inte använts förutom kursförändringen.

Menar ni att man får en bättre växlingskurs genom att växla själv än att låta Revolut växla från SEK vid uttagstillfället?
Eller varför hålla på med olika valutor?

Det har jag aldrig gjort? Så länge det finns ett saldo på Revolut i den valuta som man köper för för så används den ju automatiskt.

Precis, men använder du Curve så behöver du ange en grundvaluta för kortet och då kommer Curve växla alla transaktioner mot den valutan när de inte är samma som den valda grundvalutan.

Menar ni att man får en bättre växlingskurs genom att växla själv än att låta Revolut växla från SEK vid uttagstillfället?
Eller varför hålla på med olika valutor?

På helger så har både Curve och Revolut påslag. Växlar man innan helgen så slipper man påslaget som är på 0,5% uppåt.

Toppen