Senaste nytt

Revolut har lanserats i Norden

OK då är jag med. Men det är egentligen endast helger man har nytta av det?
Precis, så vet man att man skall resa utomlands över en helg så kan det vara vettigt att växla. Själv har jag börjat växla uppemot det dubbla mot vad jag tänkt för att ha en rejäl buffert. Är ju bara att växla tillbaka därefter med endast valutaförändringen i kostnad/vinst.

När det gäller just ATM uttag i utlandet så tjänar man mest på att hitta en automat som inte rånar dig, precis som @aldrighemma skriver. Det är inte ovanligt att vissa maskiner har en avgift på tex $10 per uttag, oberoende på vilken valuta du tar ut. Detta baserar sig på vart kortet är utgivet.

Jag hade inte haft något emot att ha ett kort man kunde ändra koden för utfärdande-land på - men eftersom det inte finns ser jag alltid till att testa olika ATM även när jag inte behöver pengarna. När man väl hittar en utan avgift så har man sparat in det man eventuellt förlorar på FX kostnaderna, med råge. Och har man tex Revolut så blir uttaget helt kostnadsfritt.

Men det är alltså möjligt att ha både 200 USD och ca 3100 SEK innestående samtidigt? Hur gör man en sådan överföring?

Ja, enklast är att växla i Revolut-appen. Du gör det genom ikonen till höger om saldot. När du väl växlat så kan du svepa höger/vänster på saldot för att gå mellan dina olika valutor.

Jag tror att man först måste lägga till ett konto i USD. Det görs i "Accounts" och klicka ikonen med två pilar vågräta pilar (ser ut ungefär såhär
<--
-->
) längst uppe till höger. Sedan gör du "Add account" och lägger till USD. Sedan kan du gå tillbaka till "Account manager" och växla valuta via ikonen till höger om ditt SEK saldo (den har också två pilar men de är i cirkel och är röd)

Sedan är det som sagt innan att Revolut själv väljer rätt konto, så länge du har tillräckligt med pengar i den valutan.

Aha!
Jag var inne och testade och jag kunde bara vöxla till valutor som jag redan har konto i.
Men ser nu att det finns en liten "other" knapp som öppnar växling till andra valutor. Man lär sig nytt varje dag!

Har nyligen skaffat Revolut och försöker hitta vad som gäller kring återkommande överföringar.

Man kan ju föra över till vilket bankkonto som helst via IBAN verkar det som? Dvs jag kan dra mitt månatliga sparande från Revolut, toppat från valfritt bonuskort, och därmed få poäng på detta?

Så enkla poäng verkar nästan för bra för att vara sant, men jag hittar inget som säger att det inte skulle vara ok. Nån som vet/gör det?

Det kan du definitivt göra, så länge mottagaren accepterar IBAN-transfers. De måste ju kunna matcha upp inbetalningen till rätt kund, och det ser annorlunda ut med IBAN än lokala överföringar (ibland iaf), så det är inte säkert att alla tar det.

Och som allt sådant, så sätter man det i för mycket system med att snurra pengar så kommer det stoppas.

Och som allt sådant, så sätter man det i för mycket system med att snurra pengar så kommer det stoppas.

Precis. Orsaken till att jag frågar. Vill inte missbruka tjänsterna för att tjäna poäng.

Men... om man nu har tjänsten RECURRING payments, till bankkonto,... är det inte precis det här som är själva tjänsten...?

Precis. Orsaken till att jag frågar. Vill inte missbruka tjänsterna för att tjäna poäng.

Men... om man nu har tjänsten RECURRING payments, till bankkonto,... är det inte precis det här som är själva tjänsten...?
Det är det definitivt.

Jag misstänker att risken snarare är att möjligheten till påfyllning från bonuskort är det som stryps, om något.

Toppen