Senaste nytt

Revolut har lanserats i Norden

En liten varning om IBAN-betalningar när det gäller meddelande-texten som följer med pengarna. I revolut-appen kan man skriva ganska långa meddelanden men det kommer bara fram ett begränsat antal tecken. Jag gjorde en IBAN överföring till ett svenskt konto med referensen "Faktura nr 12345" och det som mottagaren såg var bara typ "Faktura nr"

[face-palm]

Det är det definitivt.

Jag misstänker att risken snarare är att möjligheten till påfyllning från bonuskort är det som stryps, om något.

Ja, det vore ju en icke önskvärd effekt.

Hittar dock ingenting om detta på Revolut’s sida. Har läst hela deras ’Terms and conditions’ och det står inget om vad som gäller (återigen, sett till kontexten att de faktiskt har tjänsten återkommande överföring).

Och, hittade detta under 19.1.R:
'It is not permitted to:
R: provide yourself with a cash advance from your credit card (or help others to do so);’
Och samtidigt har de en gräns på ATM-uttag på €200/mån...?

Får inte ihop det...

En liten varning om IBAN-betalningar när det gäller meddelande-texten som följer med pengarna. I revolut-appen kan man skriva ganska långa meddelanden men det kommer bara fram ett begränsat antal tecken. Jag gjorde en IBAN överföring till ett svenskt konto med referensen "Faktura nr 12345" och det som mottagaren såg var bara typ "Faktura nr"

[face-palm]
Jag har i andra lägen sett att TransferWise-dokumentationen är rätt bra på att visa hur mycket som syns var på IBAN:

TransferWise Help | Business Payment Tips

Där ser man att för SEK så är det 12 tecken som går igenom med vanliga, 25 med bankgiro.

Såg att Revolut stödjer Direct Debit (dvs motsvarande autogiro). Är osäker på om det är samma tjänst/standard eller om det är två olika? Någon som vet hur detta funkar i Sverige?

Googlade lite och det finns iaf betalningsmottagare som stödjer autogiro med IBAN, men de flesta ’autogiromedgivandeblanketter’ (dagens längsta ord hittills) frågar ju efter clearing + kontonr. Men det kanske går lika bra med IBAN för samtliga autogiro?

Såg att Revolut stödjer Direct Debit (dvs motsvarande autogiro). Är osäker på om det är samma tjänst/standard eller om det är två olika? Någon som vet hur detta funkar i Sverige?

Googlade lite och det finns iaf betalningsmottagare som stödjer autogiro med IBAN, men de flesta ’autogiromedgivandeblanketter’ (dagens längsta ord hittills) frågar ju efter clearing + kontonr. Men det kanske går lika bra med IBAN för samtliga autogiro?

Autogiro är den svenska motsvarigheten till SEPA Direct Debit Debit inom eurozonen. Det fungerar om betalningsmottagaren har ett valutakonto i euro och har ett avtal med banken om SEPA Direct Debit. Med andra ord, du kan bara betala i Euro från ditt Euro-konto hos Revolut. Osäker på hur många företag i Sverige som har detta avtal men det finns säkert några som du själv skriver.

Jag har precis fått mitt Revolutkonto begränsat, och behöver skicka in underlag på var pengarna kommer ifrån. De vill ha lönespecar, skattedeklaration och kontoutdrag för att låsa upp mitt konto. Kontot spärrades i samband med att jag förde över min Curve cashback till Revolut.
Jag har haft Revolut i drygt ett år och låtit ca 150'kr passera genom det, utan konstigheter från varken min eller deras sida.
Inga konstigheter som sagt och bra att de utför dessa kontroller när de är den typ av bank de är tycker jag. Men kanske ett varningens finger för de som tycker att det verkar smart att snurra pengar från SAS MC för poäng...

Ja det är smart att köra på dessa tjänster i begränsad omfattning men ökande över tid efter riktig spend. Snurra pengar med cash recykling i appar leder till avstängning och sämre villkor från underliggande kort till oss alla över tid. Jag har fått mitt konto låst på både Revolut och nu senast TW, dock ej någon pengasnurr men de följer med! Det kostar en del arbete att eventuellt få dem öppnade igen.

Edit. Ett tips för er med Curve är att köra revolut som underliggande. Därigenom ökar Ni er limit över tid på bägge korten på bara en spend. Inga problem för mig att föra över cashback från Curve till Revolut heller då de känner varandra genom min spend sedan tidigare.

Last edited:
Jag har precis fått mitt Revolutkonto begränsat, och behöver skicka in underlag på var pengarna kommer ifrån. De vill ha lönespecar, skattedeklaration och kontoutdrag för att låsa upp mitt konto. Kontot spärrades i samband med att jag förde över min Curve cashback till Revolut.
Jag har haft Revolut i drygt ett år och låtit ca 150'kr passera genom det, utan konstigheter från varken min eller deras sida.
Inga konstigheter som sagt och bra att de utför dessa kontroller när de är den typ av bank de är tycker jag. Men kanske ett varningens finger för de som tycker att det verkar smart att snurra pengar från SAS MC för poäng...
Gissar Curve kanske skickar info att det något prepaid så misstänks som cash recycling?

Last edited:
Jag åkte på samma kontroll för ett tag sedan. Blev kontaktad via appen, skickade ett par printscreens på lönespecifikationer och fick veta att nu var kortet upplåst igen. Jag hade inte ens märkt att det var spärrat.

Edit. Ett tips för er med Curve är att köra revolut som underliggande. Därigenom ökar Ni er limit över tid på bägge korten på bara en spend. Inga problem för mig att föra över cashback från Curve till Revolut heller då de känner varandra genom min spend sedan tidigare.
Jag har kört Curve med Revolut som underliggande senaste månaden. Fyllt på Revolut via Curve och sedan använt Revolut via Curve. Tänk dock på att varje krona därmed räknas dubbelt och att man inledningsvis har ganska låga limits hos Curve. Jag ligger numera för nära min 30dagars-limit för att kunna göra några större köp.

@andersson.j Har du hört av Dig till Curve då? Jag har fått upp min limit till £50000/år vilket räcker alldeles utmärkt då jag måste underhålla mitt Elite också.

Spendade nära limit nu några månader och körde utöver alldagliga köp även ganska dyra hotell (bytte från Amex till till Curve vid utcheck, reserverade belopp kan krångla på revolut/curve) och restaurangräkningar mm i flera länder så det är ett tips då de även tittar på VAD du spendar på. Hört om folk som fått upp limiten ännu mer.

På Revolut ligger jag nu på 30-40k i månaden utan problem och kan som sagt köra över cashbacken och överföra till konto om jag vill. Dock bara fyllt på pund från Curve och laddat på direkt från andra underliggande kort. Kanske ett problem kan ligga där för folk?

Last edited:
Toppen