Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Stefan G

Medlem
Jag skickade en vänligt formulerad fråga till Lufthansa där jag frågade vad mina möjligheter var.

Fyra månader senare kom svaret om EUR400 i ”goodwill”. Bedrövlig kvalitet på dialogen kring utbetalningen där man efterfrågas fotokopia på id-handlingar samt fullständiga bankuppgifter. Slantar ännu inte på kontot - men jag bevakar dagligen…

Tack för informationen, kanske gör ett försök också :)
Hoppas du tillslut får din ersättning betald.
 

011430121

Medlem
Skulle ha rest med BA780 på lördag men fick 7 dagar innan att flygningen blev inställd, ingen förslag på ny avgång

Skrev till BA och fick detta svar, men inte vad anledning varför de ställde in den, har man inte rätt till det?

Jag är inte ute efter ersättning i första hand utan skulle villa veta varför de ställde in flygningen


Your feedback to British Airways

We’re very sorry that your next flight with us to Stockholm on 23 April has been cancelled. We know this isn’t what you expect when you travel with us, so we understand why you needed to complain about this. We’d also like to thank you for your patience while we dealt with high volumes of queries caused by this problem.

I've reviewed your booking and I can see you've already contacted our Reservations department and you've been rebooked on BA0771 on X May and on BA0780 on X May.

We're sorry it was necessary to cancel on 23 April. However, your claim for EU compensation has been refused because BA0780 on 23 April was cancelled due to operational reasons not related to the airline.

We take all reasonable measures to avoid disruption to a flight and we always consider if there are any other alternative solutions before we make a decision. The cancellation was out of our control and caused unforeseen disruption to our schedule.

Once again, please accept our apologies for your experience on this trip. Your feedback is already making a difference. I’ve shared your comments with the relevant managers, and we’ll be using them to help us to improve our service.
We hope you enjoy your flight with us in May. If I can help with anything else, please contact me directly using the blue link below.

Har undrat varför BA ställer in så många flygningar, fick inget riktigt svar i inlägget ovan, mer än att det var utför BA kontroll.

Skrev idag till BA och undrade vad det var för orsak till att de ställde in avgången
Efter 45 minuter kom detta mail, som jag är klart besviken över fick inget svar på min fråga utan det svara återigen att det är utanför deras kontroll och hänvisar till någon ordination där man kan reklamera.
kommer jag att "vinna" så kommer de att ta tillbaka den kompilation som jag har fått, jag har inte fått någon ersättning/kompensation mer än att jag fick ändra resan, tycker att tonläget i mailet är inte trevligt skrivet till en status kund, har BA Gould detta mail har gjort mig lite förbannad och varför svar det inte på min fråga varför blev flygningen inställd?

Our final response en trevlig inledning på ett svar till en kund, jag förstår om jag har varit i kontakt med dem 10 gånger, detta var andra gången jag skrev eftersom jag inte har fått svar på min fråga varför....... i det första mailet


Dear Mr

Our final response

I’m sorry to hear you’re still unhappy with how we’ve dealt with your request for compensation.

I’ve thoroughly reviewed all the information you’ve sent us, and I can confirm that we believe we’ve dealt with your case fairly and appropriately. We’re unable to respond to any further requests for compensation.

As previously advised, we're sorry it was necessary to cancel on 23 April. However, your claim for EU compensation has been refused because BA0780 on 23 April was cancelled due to operational reasons not related to the airline

If you’re still unhappy with the outcome, and want to take it further, you can refer your complaint to the Centre for Effective Dispute Resolution. CEDR is an independent dispute resolution provider, which is certified by the Civil Aviation Authority. They decide on any disputes between airlines and passengers that can’t be resolved using the airline’s own complaints procedure.

A few notes about contacting CEDR:

  • Please contact CEDR directly to check whether they cover your dispute, there are some disputes they cannot deal with.
  • Please check their website here for contact details.
If CEDR take on your complaint, we’ll withdraw any previous offer of settlement we’ve made. If CEDR make a judgement on the issue, their decision will be final.

Once again, I’m sorry we weren’t able to resolve this between us this time. I hope this information is useful to you.

Best regards
 
  • Gilla
Reactions: hco

SK989

Medlem
Har undrat varför BA ställer in så många flygningar, fick inget riktigt svar i inlägget ovan, mer än att det var utför BA kontroll.

Skrev idag till BA och undrade vad det var för orsak till att de ställde in avgången
Efter 45 minuter kom detta mail, som jag är klart besviken över fick inget svar på min fråga utan det svara återigen att det är utanför deras kontroll och hänvisar till någon ordination där man kan reklamera.
kommer jag att "vinna" så kommer de att ta tillbaka den kompilation som jag har fått, jag har inte fått någon ersättning/kompensation mer än att jag fick ändra resan, tycker att tonläget i mailet är inte trevligt skrivet till en status kund, har BA Gould detta mail har gjort mig lite förbannad och varför svar det inte på min fråga varför blev flygningen inställd?

Our final response en trevlig inledning på ett svar till en kund, jag förstår om jag har varit i kontakt med dem 10 gånger, detta var andra gången jag skrev eftersom jag inte har fått svar på min fråga varför....... i det första mailet


Dear Mr

Our final response

I’m sorry to hear you’re still unhappy with how we’ve dealt with your request for compensation.

I’ve thoroughly reviewed all the information you’ve sent us, and I can confirm that we believe we’ve dealt with your case fairly and appropriately. We’re unable to respond to any further requests for compensation.

As previously advised, we're sorry it was necessary to cancel on 23 April. However, your claim for EU compensation has been refused because BA0780 on 23 April was cancelled due to operational reasons not related to the airline

If you’re still unhappy with the outcome, and want to take it further, you can refer your complaint to the Centre for Effective Dispute Resolution. CEDR is an independent dispute resolution provider, which is certified by the Civil Aviation Authority. They decide on any disputes between airlines and passengers that can’t be resolved using the airline’s own complaints procedure.

A few notes about contacting CEDR:

  • Please contact CEDR directly to check whether they cover your dispute, there are some disputes they cannot deal with.
  • Please check their website here for contact details.
If CEDR take on your complaint, we’ll withdraw any previous offer of settlement we’ve made. If CEDR make a judgement on the issue, their decision will be final.

Once again, I’m sorry we weren’t able to resolve this between us this time. I hope this information is useful to you.

Best regards
BA vill uppenbarligen inte svara på frågan för att sanningen inte talar till deras fördel. Om flyget i fråga ställdes in p.g.a. något som låg utanför deras kontroll på riktigt, t.ex. väder, strejker utanför egna bolaget, myndighetsingripanden etc. så hade de väl sagt det. Nu vill de inte precisera varför flyget ställdes in och det beror väl sannolikt på att flyget ställdes in av någon orsak som faktiskt ligger inom deras kontroll, såsom kommersiella skäl.
 

011430121

Medlem
BA vill uppenbarligen inte svara på frågan för att sanningen inte talar till deras fördel. Om flyget i fråga ställdes in p.g.a. något som låg utanför deras kontroll på riktigt, t.ex. väder, strejker utanför egna bolaget, myndighetsingripanden etc. så hade de väl sagt det. Nu vill de inte precisera varför flyget ställdes in och det beror väl sannolikt på att flyget ställdes in av någon orsak som faktiskt ligger inom deras kontroll, såsom kommersiella skäl.
Helt enig
 

LPC123

Medlem
Har undrat varför BA ställer in så många flygningar, fick inget riktigt svar i inlägget ovan, mer än att det var utför BA kontroll.

Skrev idag till BA och undrade vad det var för orsak till att de ställde in avgången
Efter 45 minuter kom detta mail, som jag är klart besviken över fick inget svar på min fråga utan det svara återigen att det är utanför deras kontroll och hänvisar till någon ordination där man kan reklamera.
kommer jag att "vinna" så kommer de att ta tillbaka den kompilation som jag har fått, jag har inte fått någon ersättning/kompensation mer än att jag fick ändra resan, tycker att tonläget i mailet är inte trevligt skrivet till en status kund, har BA Gould detta mail har gjort mig lite förbannad och varför svar det inte på min fråga varför blev flygningen inställd?


  • Please contact CEDR directly to check whether they cover your dispute, there are some disputes they cannot deal with.
  • Please check their website here for contact details.
If CEDR take on your complaint, we’ll withdraw any previous offer of settlement we’ve made. If CEDR make a judgement on the issue, their decision will be final.

Once again, I’m sorry we weren’t able to resolve this between us this time. I hope this information is useful to you.

Best regards

Vet inte om det är svaret på din fråga men jag läste tidigare idag på Check-in att bla British Airways är hårt drabbade av personalbrist. Tydligen har det varit ketchupeffekten på bokningar och nu har det kört ihop sig med personalen istället. Det sas att BA ska ställa in ca 10% av sommarprogrammet för att få ihop det? Easy Jet plockar bort stolar på flygen för att klara sig vilket ju är ett alternativ också.

Som sagt så vet jag inte om det är svaret men kanske en förklaring.
 
Vet inte om det har skrivits om det här domslutet ännu.

Att det flygplan som skulle användas för kvinnans flygning på grund av ”adverse weather” dirigerades om och aldrig kom till avgångsorten kan inte sägas utgöra extraordinära omständigheter i flygpassagerarförordningens mening.
Hovrätten ändrar därför den tidigare domen och ålägger Lufthansa att betala förseningsersättning till kvinnan.

Omdirigering av flyg inte extraordinär omständighet - Dagens Juridik
Screenshot_20220509-174319.png
 

RickardG

Medlem
Vet inte om det har skrivits om det här domslutet ännu.

Att det flygplan som skulle användas för kvinnans flygning på grund av ”adverse weather” dirigerades om och aldrig kom till avgångsorten kan inte sägas utgöra extraordinära omständigheter i flygpassagerarförordningens mening.
Hovrätten ändrar därför den tidigare domen och ålägger Lufthansa att betala förseningsersättning till kvinnan.

Omdirigering av flyg inte extraordinär omständighet - Dagens Juridik
Visa bifogad bild 129057
Hmm, nära på identiskt med min situation nyligen med SAS, men om man läser man noga verkar det vara helt beroende av vilken typ av väderhändelse det handlar om, samt vad flygbolaget kan visa när det gäller hur det påverkat flygningen.
 

Lokföraren

Medlem
Vet inte om det har skrivits om det här domslutet ännu.

Att det flygplan som skulle användas för kvinnans flygning på grund av ”adverse weather” dirigerades om och aldrig kom till avgångsorten kan inte sägas utgöra extraordinära omständigheter i flygpassagerarförordningens mening.
Hovrätten ändrar därför den tidigare domen och ålägger Lufthansa att betala förseningsersättning till kvinnan.

Omdirigering av flyg inte extraordinär omständighet - Dagens Juridik
Visa bifogad bild 129057
Här är den fulla texten

Att det flygplan som skulle användas för kvinnans flygning på grund av ”adverse weather” dirigerades om och aldrig kom till avgångsorten kan inte sägas utgöra extraordinära omständigheter i flygpassagerarförordningens mening.
Hovrätten ändrar därför den tidigare domen och ålägger Lufthansa att betala förseningsersättning till kvinnan.

En kvinna stämde flygbolaget Lufthansa i Attunda tingsrätt och krävde bolaget på 400 euro i ersättning i enlighet med EU:s flygpassagerarförordning. Kvinnan skulle i juli 2017 ha flugit från Florens till Stockholm med mellanlandning i Frankfurt. Avgången avseende den första etappen av resan hade dock ställts in och kvinnan hade efter ombokning ostridigt anlänt till slutdestinationen med en förening som typiskt sett berättigar till förseningsersättning.

Lufthansa bestred dock kravet. Att Frankfurtflygningen ställts in hade enligt bolaget nämligen berott på sådana extraordinära omständigheter som enligt förordningen gör att ersättningsskyldigheten faller bort.

Tingsrätten dömde till Lufthansas fördel
Tingsrätten ansåg också att flygbolaget med handlingar hade styrkt att orsaken till att flygningen ställts in var att planet som skulle användas när det varit på väg till Florens hade dirigerats om till Bologna på grund av väderförhållandena. Det var alltså vädret som hade gjort att flygningen fått ställas in – och att planet inte skulle kunna användas hade stått klart kort tid före planerad avgång.

Slutsatsen blev att Lufthansa hade visat att den inställda flygningen hade berott på extraordinära omständigheter som inte hade kunnat undvikas ens med alla rimliga åtgärder. Käromålet ogillades därför.

Svea hovrätt ändrar nu tingsrättens dom och ålägger Lufthansa att betala 400 euro i enlighet med kvinnans yrkande.

Väder inte extraordinär omständighet
Det finns en rikhaltig praxis från EU-domstolen med avseende på tolkningen av begreppet ”extraordinära omständigheter”. Händelser som till sin art eller ursprung faller utanför det berörda flygbolagets normala verksamhet och som ligger utanför dess faktiska kontroll anses enligt domstolens praxis utgöra extraordinära omständigheter.

Att konfronteras med skiftande väderförhållanden får enligt hovrätten anses höra till ett flygbolags normala verksamhet. ”I viss utsträckning faller också skiftningar i vädret inom lufttrafikföretagets kontroll i så måtto att företaget hos behöriga flygledningsorgan kan begära att få ändra tilldelad flyghöjd eller på annat sätt ändra planerad flygrutt för att undvika eller mildra effekten av ändrade väderförhållanden”, fortsätter domstolen.

Lufthansa har åberopat ett utdrag från sin egen interna trafikrapport, där det anges att flygningen omdirigerats på grund av ”adverse weather”. Man har dock inte åberopat någon bevisning om de faktiska väderförhållandena. Kvinnan har, i sin tur, åberopat en väderrapport som enligt henne visar att väderförhållandena inte gjort det omöjligt att genomföra flygningen.

Räcker inte
Bevisningen talar enligt hovrätten med viss styrka för att det inte förelåg några anmärkningsvärda väderförhållanden vare sig vid tidpunkten för ankommande flyg eller senare när kvinnans flyg skulle ha avgått från Florens. Flygbolaget har här endast angett att väderrapporten inte visar hur den aktuella flygningen påverkades av vädret.

Ett sådant påstående räcker inte för att visa att flygningen ställts in på grund av extraordinära omständigheter. Man behöver därför inte gå in på om Lufthansa vidtagit rimliga åtgärder för att förhindra att flygningen ställdes in, utan flygbolaget är skyldig att betala den omtvistade kompensationen till kvinnan
 

mha321

Medlem
Det där blev ju plötsligt något helt annat. Som jag tolkar det har de alltså inte alls sagt att adverse weather och redirect inte skulle vara extraordinära orsaker. Det de har gjort är att underkänna Lufthansas bevisning av att sådana förhållanden skulle ha rått vid tillfället. Det är ju något helt annat. Men väldigt bra att man håller hårt på just att bevisbördan ligger hos flygbolaget och att bara en intern notering om "det var dåligt väder" räcker inte.
 

airac

Medlem
Delar med mig ett ärende som jag hade lämnat till ARN som jag tror är intressant för många här inne. SAS ställde in vårt flyg till Amsterdam några timmar innan avgång och bokade om oss till KLM samma dag. Vi hade fått ersättning för inställt flyg men vi nedgraderas också från SAS Plus till KLM ekonomi.

SAS skrev så här när jag bad om ersättning, och hörde inte av sig mera när jag påpekade att visst Y är SAS Plus men KLM har inte premium ekonomi:
Thank you for contacting SAS.
I have reviewed your case and you have been assigned the same class i.e Premium Economy which is 'A' class in SAS and 'Y' class in Dutch airline.
Therefore I am unable to meet your request for downgrade compensation. Thank you for choosing SAS.

Jag låter ARNs beslut berätta resten:
Nämndens beslut
Nämnden rekommenderar SAS att betala 749 kr till airac.

Anmälarens krav
airac begär ersättning med 749 kr.

Han och hans resesällskap, som bestod av ..., skulle resa från Stockholm till Amsterdam den x oktober 2021. De hade bokat biljetter i SAS Plus (premium ekonomiklass) som marknadsförs och säljs som en högre reseklass än ekonomi. SAS ställde in flygningen och bokade om dem till en flygning med ett annat flygbolag samma dag, men i ekonomiklass. I enlighet med EU-förordning 261/2004 har de på grund av nedgraderingen rätt till 30 procent av biljettpriset. Han begär därför att SAS ska betala 749 kr till honom, vilket motsvarar 30 procent av biljettpriset för resan Stockholm – Amsterdam för två vuxna.

Motpartens svar
SAS har trots påminnelse inte svarat i ärendet.

Motiveringen till nämndens beslut
SAS har inte svarat i ärendet. Nämnden lägger därför airacs uppgifter till grund för beslutet. Eftersom airacs krav inte är uppenbart ogrundat ska det godtas.
Nu återstår att se om SAS betalar, men jag är än så länge rätt nöjd med uttalandet. Principen är viktigare för mig än att jag får pengarna. Nu har jag dessutom ett uttalande att hänvisa till nästa gång... Att jag ens drog det till ARN berodde på att SAS skickade fullständiga skit svar i flera ärende där de uppenbart hade fel. Jag valde till slut att dra alla som hade goda chanser till ARN respektive domstol för jag hade haft nog.
 
Toppen