Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Skysteam skrev:"I hopp om" är väl snarare så att det reellt finns en viss procent som checkar in och ändå inte kommer, statistiskt sett. Har sett flygbolag komma med EN passagerare, och så har det väl varit bokat flera på andra vägen. Vet inte om det är en skröna att man ställer in pga för lite bokat, har aldrig sett bevis på detta. (Isf skulle man bli ombokad ivfsh.) Det lär väl kosta flygbolagen mer att inte flyga, avseende slottider och annat.Överbokning och/eller inställda plan, är väl annat än att bli försenad, för den delen. Är det förresten någon som minns vad man gjorde förr i tiden, före EU-regeln kom?Klicka för att utvidga...
Hade flygbranschen hanterat detta på ett bra sätt hade självklart EU aldrig agerat men nu gjorde man inte det och då valde man från EU att hantera detta centralt. Man kan självklart diskutera själva formen av sanktioner men tycker dagen system är rätt ok. Saknar dock att flygbolag som konsekvent väljer att strunta i förordningen inte straffas.
 
ang Ryanstrejken Ryanair compensation claims to go to court - BBC News





Christopher Bisping from the University of Warwick’s School of Law, shares his views on the enforcement action being taken against the airline Ryanair for refusing to compensate passengers for strike disruption.:

“In light of the strike action of Ryanair staff over the summer it would appear that it was inherent in Ryanair’s operation as the dispute is about pay and workload structures, which are part of regular corporate decision making. Due to the prolonged nature of this industrial dispute and the earlier strike action last winter, it would also appear that Ryanair could have done more to pre-empt the effects of the strike action on passengers.



“According to the European Court of Justice it is irrelevant whether the strike is lawful or not. This is for the reason that the conditions for lawful industrial action are defined differently in the various Member States. The Air Passenger Regulation’s aim is to provide a high level of passenger protection though which should not depend on national conceptions of lawfulness of industrial actions.

Christopher Bisping on the legal action facing Ryanair over their refusal to compensate passengers
 
Bokad i Sas Plus på inrikesbiljett, tvingad köpa Norwegian ekonomi, även om jag köpte

till fast track och priority boarding(!) så är det ju en nedgradering, man får ju ingen Mikkeller och polarrulle,

så jag borde få någon form av ersättning?
 
Homer skrev:Bokad i Sas Plus på inrikesbiljett, tvingad köpa Norwegian ekonomi, även om jag köptetill fast track och priority boarding(!) så är det ju en nedgradering, man får ju ingen Mikkeller och polarrulle,så jag borde få någon form av ersättning?Klicka för att utvidga...


Det var (väl?) inte SAS som bokade den andra biljetten så det blir nog knepigt att få (EU-)kompensation för nedgraderingen. Däremot har de väl varit ganska stringenta med att erbjuda biljettkostnaden + upp till 300 EUR i mellanskillnad för alternativ biljett?
 
seat56f skrev:Det var (väl?) inte SAS som bokade den andra biljetten så det blir nog knepigt att få (EU-)kompensation för nedgraderingen. Däremot har de väl varit ganska stringenta med att erbjuda biljettkostnaden + upp till 300 EUR i mellanskillnad för alternativ biljett?Klicka för att utvidga...




SAS sa att de kan inte boka Norwegian, det får jag göra själv och sen begära ersättning för mellanskillnaden.

Hade DY något motsvarande Plus hade jag bokat det.



För övrigt €300? vart kommer den siffran i från?
 
300€ är siffran som SAS kommunicerar. Men jag antar att det inte finns nått i EU261 som hindrar att man kan kräva högre ersättning om man haft högre kostnader.
 
Homer skrev:För övrigt €300? vart kommer den siffran i från?Klicka för att utvidga...
Jag har bestämt för mig att jag sett en skärmdump från SAS hemsida, Facebook- eller Instagramflöde med den uppgiften, men hittar inte det nu. Däremot minst två rapporter om medlemmar som fått SMS med den uppgiften, inlägg 574 och 666:



"If you can find an alternative travel arrangement yourself, SAS will reimburse the price difference between your original SAS unused ticket and the cost for your new transportation under comparable transport condition against receipts up to max EUR 300 per passenger."

SAS piloter i strejk? | Sida 58 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor



"If you can find an alternative travel arrangement yourself, SAS will reimburse the price difference between your original unused SAS ticket and the cost for your new transportation. Please note that the transport must be within the same price range and service class as your original ticket. Against receipts we will reimburse additional costs up to max EUR 300 per passenger."

SAS piloter i strejk? | Sida 67 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
ekf skrev:Jag har bestämt för mig att jag sett en skärmdump från SAS hemsida, Facebook- eller Instagramflöde med den uppgiften, men hittar inte det nu. Däremot minst två rapporter om medlemmar som fått SMS med den uppgiften, inlägg 574 och 666:"If you can find an alternative travel arrangement yourself, SAS will reimburse the price difference between your original SAS unused ticket and the cost for your new transportation under comparable transport condition against receipts up to max EUR 300 per passenger."SAS piloter i strejk? | Sida 58 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor"If you can find an alternative travel arrangement yourself, SAS will reimburse the price difference between your original unused SAS ticket and the cost for your new transportation. Please note that the transport must be within the same price range and service class as your original ticket. Against receipts we will reimburse additional costs up to max EUR 300 per passenger."SAS piloter i strejk? | Sida 67 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor[/QUOTKlicka för att utvidga...


ekf skrev:Jag har bestämt för mig att jag sett en skärmdump från SAS hemsida, Facebook- eller Instagramflöde med den uppgiften, men hittar inte det nu. Däremot minst två rapporter om medlemmar som fått SMS med den uppgiften, inlägg 574 och 666:"If you can find an alternative travel arrangement yourself, SAS will reimburse the price difference between your original SAS unused ticket and the cost for your new transportation under comparable transport condition against receipts up to max EUR 300 per passenger."SAS piloter i strejk? | Sida 58 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor"If you can find an alternative travel arrangement yourself, SAS will reimburse the price difference between your original unused SAS ticket and the cost for your new transportation. Please note that the transport must be within the same price range and service class as your original ticket. Against receipts we will reimburse additional costs up to max EUR 300 per passenger."SAS piloter i strejk? | Sida 67 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resorKlicka för att utvidga...


Jo, men vad stödjer sig SAS på? Bara ett belopp de själva hittat på?
 
Homer skrev:Jo, men vad stödjer sig SAS på? Bara ett belopp de själva hittat på?Klicka för att utvidga...
Mest sannolikt. Men om man lyckas boka om sig under den summan så borde man få utbetalning utan en massa tjafs åtminstone kan jag tycka...
 
Agenten jag pratade med på SAS idag kunde inte lova att jag skulle få någon ersättning om jag avbokade min biljett och köpte en ny biljett med tex Norweigen. Jag hänvisade till de €300 men hon ville ändå inte lova något eftersom det var en award. Hon sa att man kan få avslag. Hur som helst så var det inte aktuellt eftersom det inte fanns någon biljett för under 5800kr (ARN-LLA).



Hon försökte pusha mig att avboka biljetten och få tillbaka 6000p och 406kr i skatter. Jag valde att sitta kvar med bokningen och ansöka om enligt EU261/2004. Det verkar dock som att SAS inte kommer ge med sig och man får driva det till rätten då dom hävdar att alla strejker är extra ordinärt. Något jag kommer bestida då en personal som strejkar ej är utom ens kontroll.



Detta fick en vän idag.



——————————-

I understand your request for compensation. However, in accordance with EU regulation 261/2004, compensation is not payable.



Article 5 in EU regulation 261/2004 provides that “an operating air carrier shall not be obliged to pay compensation in accordance with Article 7, if it can prove that the cancellation was caused by extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken". "All measures" has not been interpreted to mean an airline must do everything in its power to avoid delay, only what is reasonable.



In the preamble to the regulation, a strike is specifically pointed out as an extraordinary circumstance and SAS took all reasonable measures in order to avoid the cancellations and delays. Already the 18th of April, 7 days before the strike was a fact, we started to offer worried passengers an option to voluntary rebook their tickets in order to get to their destinations in time. Also, SAS secured that 30 % of the planned flights still could operate according to schedule. Since SAS took all reasonable measures in order to avoid the cancellations and delays, I am sorry to say that we can't meet your request of compensation.
 
Har en kollega som är i New York just nu, bokad bonus biljett Plus dit och Business hem.

Vägen dit blev de ombokade från Arlanda via München, London till New York. Mer än sex timmar senare än ursprunglig ankomsttid. På vägen hem imorgon får de flyga ned TK via Istanbul, 6 timmar tidigare än planerat och tre timmar senare ankomst.

Downgrade från Business till Ekonomi.



Vad har de rätt till?
 
Vad gäller när man har resebyråbokning och det är är Lufthansa bokning med Codeshare där SAS skulle ha utfört två flygningar.

Vilket gjorde att jag blev ett dygn försenad på utvägen och kommer bli tre timmar försenad minst på hemvägen. Är det mot SAS

jag kräver ersättning eller är det mot Lufthansa?
 
fred80 skrev:Vad gäller när man har resebyråbokning och det är är Lufthansa bokning med Codeshare där SAS skulle ha utfört två flygningar.Vilket gjorde att jag blev ett dygn försenad på utvägen och kommer bli tre timmar försenad minst på hemvägen. Är det mot SASjag kräver ersättning eller är det mot Lufthansa?Klicka för att utvidga...
Det är alltid mot det flygbolag som opererar flygningen.



Det är väl viss diskussion om hurivida man faktiskt kan få något för det när det är pga strejk, men om man kan det så är det från SAS. Definitivt inte Lufthansa.
 
Mattias Holmén skrev:Detta fick en vän idag.——————————-I understand your request for compensation. However, in accordance with EU regulation 261/2004, compensation is not payable.Article 5 in EU regulation 261/2004 provides that “an operating air carrier shall not be obliged to pay compensation in accordance with Article 7, if it can prove that the cancellation was caused by extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken". "All measures" has not been interpreted to mean an airline must do everything in its power to avoid delay, only what is reasonable.In the preamble to the regulation, a strike is specifically pointed out as an extraordinary circumstance and SAS took all reasonable measures in order to avoid the cancellations and delays. Already the 18th of April, 7 days before the strike was a fact, we started to offer worried passengers an option to voluntary rebook their tickets in order to get to their destinations in time. Also, SAS secured that 30 % of the planned flights still could operate according to schedule. Since SAS took all reasonable measures in order to avoid the cancellations and delays, I am sorry to say that we can't meet your request of compensation.Klicka för att utvidga...
Tycker det låter lite desperat.



Man ska tolka extraordinära omständigheter som omständigheter som ligger utanför flygbolagets kontroll (C-549/07).



Det är uppenbart att denna händelse ligger inom flygbolagets kontroll och man har i en månads tid haft vetskap om situationen. Det är en intern konflikt mellan anställda och ledning. Man kan inte som flygbolag välja lite som man vill när ens anställda är att betrakta som interna respektive externa. Flygbolag kan alltså inte hävda att piloters beslut i cockpit är inom flygbolagets kontroll för att sedan hävda att andra beslut som piloter tar inom arbetet inte är inom flygbolagets kontroll. Det är ett brott mot logiken att hävda något sådant. Piloter är en del av verksamheten.



Så den här händelsen måste anses vara en intern angelägenhet, dvs något man har haft kontroll över. Eftersom man har haft kontroll över situationen så kan man således inte hävda det är en extraordinär omständighet.



Vidare så finns en prejudicerande dom från Europadomstolen som säger att interna strejker inte är en extraordinär omständighet. Det är en dom som i sammanhanget väger tungt (C-195/17).



En fråga till tråden:

SAS-strejken 2016, finns det rättsfall från den gången?
 
lit01 skrev:Tycker det låter lite desperat.Man ska tolka extraordinära omständigheter som omständigheter som ligger utanför flygbolagets kontroll (C-549/07).Det är uppenbart att denna händelse ligger inom flygbolagets kontroll och man har i en månads tid haft vetskap om situationen. Det är en intern konflikt mellan anställda och ledning. Man kan inte som flygbolag välja lite som man vill när ens anställda är att betrakta som interna respektive externa. Flygbolag kan alltså inte hävda att piloters beslut i cockpit är inom flygbolagets kontroll för att sedan hävda att andra beslut som piloter tar inom arbetet inte är inom flygbolagets kontroll. Det är ett brott mot logiken att hävda något sådant. Piloter är en del av verksamheten.Så den här händelsen måste anses vara en intern angelägenhet, dvs något man har haft kontroll över. Eftersom man har haft kontroll över situationen så kan man således inte hävda det är en extraordinär omständighet.Vidare så finns en prejudicerande dom från Europadomstolen som säger att interna strejker inte är en extraordinär omständighet. Det är en dom som i sammanhanget väger tungt (C-195/17).En fråga till tråden:SAS-strejken 2016, finns det rättsfall från den gången?Klicka för att utvidga...


Uppföljning när SAS bes bevisa det extraordinära.



————————

Thank you for getting in touch with us.



European Court of Justice recently ruled in case C-195/17 etc. that a spontaneous absence of a significant part of the flight deck crew (a so called “wild cat strike”) which stems from the surprise announcement by an operating air carrier of a restructuring, is not covered by the concept of ‘extraordinary circumstances’.

The conclusion from the judgment is that air carriers may face disagreements when undertaking restructuring and reorganization but since such disagreements is inherent in the normal exercise of the activity of the air carrier it cannot constitute an extraordinary circumstance.



The judgment does, however, not change the fact that a lawful strike still is to be considered as an extraordinary circumstance. A lawful strike, that arises when the employees use their constitutional right is not part of the normal exercise of an airline. Scandinavia is well known for its collective bargaining system and labor conflicts are very seldom. Within this system and through collective agreements the employers and the employees solve conflicts and agree between themselves on pay and work conditions in an equivalent way.



SAS interpretation of the judgment is in line with earlier decisions from Danish, Norwegian and Swedish Alternative Dispute Resolution bodies and the German Federal Court’s judgment in case X ZR 138/11 from 21st of August 2012.



Thank you for contacting SAS.



————————



Någon som kan argumentera emot?
 
Med tanke på hur bolag som Airhelp annonserar just nu så kommer ju frågan om ”extraordinära omständigheter” att prövas i rätten när krutröken har skingrats om de håller sina löften. Att argumentera mer mot SAS i detta läge torde inte leda någon vart.
 
taxvalp skrev:Med tanke på hur bolag som Airhelp annonserar just nu så kommer ju frågan om ”extraordinära omständigheter” att prövas i rätten när krutröken har skingrats om de håller sina löften. Att argumentera mer mot SAS i detta läge torde inte leda någon vart.Klicka för att utvidga...
Självklart ska man argumentera.



Dels för att slipa sina egna argument.



Dels för att luska fram vad motparten stödjer sig på och höra dennes argument.



Och dels för att tredje part ska kunna läsa och förhoppningsvis ta ett rättvist beslut.
 
Mattias Holmén skrev:Uppföljning när SAS bes bevisa det extraordinära.————————Thank you for getting in touch with us.European Court of Justice recently ruled in case C-195/17 etc. that a spontaneous absence of a significant part of the flight deck crew (a so called “wild cat strike”) which stems from the surprise announcement by an operating air carrier of a restructuring, is not covered by the concept of ‘extraordinary circumstances’.The conclusion from the judgment is that air carriers may face disagreements when undertaking restructuring and reorganization but since such disagreements is inherent in the normal exercise of the activity of the air carrier it cannot constitute an extraordinary circumstance.The judgment does, however, not change the fact that a lawful strike still is to be considered as an extraordinary circumstance. A lawful strike, that arises when the employees use their constitutional right is not part of the normal exercise of an airline. Scandinavia is well known for its collective bargaining system and labor conflicts are very seldom. Within this system and through collective agreements the employers and the employees solve conflicts and agree between themselves on pay and work conditions in an equivalent way.SAS interpretation of the judgment is in line with earlier decisions from Danish, Norwegian and Swedish Alternative Dispute Resolution bodies and the German Federal Court’s judgment in case X ZR 138/11 from 21st of August 2012.Thank you for contacting SAS.————————Någon som kan argumentera emot?Klicka för att utvidga...


Det där är det inte någon vanlig kundtjänstmedarbetare som skrivit, utan någon rätt högt upp i värdekedjan. Intressant att SAS redan tagit fram den här typen av analyser och svar.
 
lit01 skrev:Självklart ska man argumentera.Dels för att slipa sina egna argument.Dels för att luska fram vad motparten stödjer sig på och höra dennes argument.Och dels för att tredje part ska kunna läsa och förhoppningsvis ta ett rättvist beslut.Klicka för att utvidga...


Du har en poäng så klart men i detta läge när de har sin ståndpunkt klar och de har levererat sina argument så kommer man nog inte längre utan att blanda in tredje part (jämför med strejken...)
 
Back
Top