Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Nu behöver jag hjälp x2!

1:
SAS ställer in HKG-CPH SK966 26 april 01.00 Hong Kong tid redan 24 april 14.00 svensk tid då CPH-HKG SK965 ställs in samtidigt (avgång 21.00 24 april svensk tid)

De hävdar strejk som anledning när jag söker om EG261/2004
Det kan väl ändå inte vara rimligt?!

2:
Bokas om till Swiss HKG-ZRH-ARN (bra jobbat SAS!)
40 min mellanlandning i ZRH och inkommande landar 7 minuter sent..
Missar anslutningen och bokas om via FRA och blir drygt 3h sen..

Swiss hävdar när jag söker EG261/2004:
The reason for the delay was caused due to restrictions made at the airport by governmental authorities. Please note that it is an unavoidable fact that these unfortunate events can occur at short notice. As this circumstance is considered extraordinary and we could not control the circumstances around this, we regret to inform you that we cannot comply with your request for compensation

Är det verkligen rimligt?!

/henke12
 
SAS återkom igen och

Dear Mr Eriksson,

Thank you for getting in touch with us.

As mentioned earlier I have already raised a query fro refund of unused SAS segment. Post refund I will reimburse the middle difference between unused SAS ticket and alternate transport. Maximum 300 EUR per passenger.

Thank you for contacting SAS.


Har inte handläggaren fått saken om bakfoten, kompensationen har väl inget med att de skall betala hemresan att göra...?

I somras när jag drabbades av inställt LH flyg i MUC och belv strandsatt 2 dagar, så betalade LH både Hotell, nytt flyg OCH sedan kunde jag ansöka om kompensation...

Någon som vet exakt vad som gäller...??
 
SAS återkom igen och

Dear Mr Eriksson,

Thank you for getting in touch with us.

As mentioned earlier I have already raised a query fro refund of unused SAS segment. Post refund I will reimburse the middle difference between unused SAS ticket and alternate transport. Maximum 300 EUR per passenger.

Thank you for contacting SAS.


Har inte handläggaren fått saken om bakfoten, kompensationen har väl inget med att de skall betala hemresan att göra...?

I somras när jag drabbades av inställt LH flyg i MUC och belv strandsatt 2 dagar, så betalade LH både Hotell, nytt flyg OCH sedan kunde jag ansöka om kompensation...

Någon som vet exakt vad som gäller...??

Det är två olika ersättningar. Den medarbetaren pratar om här är att sas erbjuder att ta en merkostnad för dina alternativa transporter när sas inte kan omboka dig. Det har inget med den andra €250/400/600 för inställt flyg att göra.
 
Det är två olika ersättningar. Den medarbetaren pratar om här är att sas erbjuder att ta en merkostnad för dina alternativa transporter när sas inte kan omboka dig. Det har inget med den andra €250/400/600 för inställt flyg att göra.

Exakt, det är det som de tyvärr inte förstår. Jag vill utnyttja min rätt att få tillbaka min utlägg för nya flygbiljetter... precis som SAS skriver på siin hemsida,

"Om vi inte kan boka om dig till ett nytt flyg med avgångstid inom 24 timmar från din ursprungliga avgångstid, kan du köpa en annan flyg-, tåg- eller bussbiljett, alternativt hyra en bil. Vi ersätter prisskillnaden mellan den oanvända SAS-biljetten och kostnaden för din nya transport under jämförbara transportvillkor, mot uppvisande av kvitto."

Detta har jag gjort, men handläggaren verkar inte förstå det... han erbjuder oss värdet av outnyttjade SAS biljetter (hemresan) plus 300 € / per pers max, för AF biljetterna... Detta innebär att jag går back totalt vilket jag inte vill...

Dock det ombokning erbjudande jag tackade nej hade lett till kostnader för SAS på ca 20 000 Kr och sen hemkomst på ca. 36 timmar för oss..
Går det inte att få personlig kontakt på svenska med SAS i sådana här ärenden...?
 
Exakt, det är det som de tyvärr inte förstår. Jag vill utnyttja min rätt att få tillbaka min utlägg för nya flygbiljetter... precis som SAS skriver på siin hemsida,

"Om vi inte kan boka om dig till ett nytt flyg med avgångstid inom 24 timmar från din ursprungliga avgångstid, kan du köpa en annan flyg-, tåg- eller bussbiljett, alternativt hyra en bil. Vi ersätter prisskillnaden mellan den oanvända SAS-biljetten och kostnaden för din nya transport under jämförbara transportvillkor, mot uppvisande av kvitto."

Detta har jag gjort, men handläggaren verkar inte förstå det... han erbjuder oss värdet av outnyttjade SAS biljetter (hemresan) plus 300 € / per pers max, för AF biljetterna... Detta innebär att jag går back totalt vilket jag inte vill...

Dock det ombokning erbjudande jag tackade nej hade lett till kostnader för SAS på ca 20 000 Kr och sen hemkomst på ca. 36 timmar för oss..
Går det inte att få personlig kontakt på svenska med SAS i sådana här ärenden...?
Börja om på nytt och öppna upp ett nytt ärende.
 
Toppen