Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Uppföljning när SAS bes bevisa det extraordinära.

————————
Thank you for getting in touch with us.

European Court of Justice recently ruled in case C-195/17 etc. that a spontaneous absence of a significant part of the flight deck crew (a so called “wild cat strike”) which stems from the surprise announcement by an operating air carrier of a restructuring, is not covered by the concept of ‘extraordinary circumstances’.
The conclusion from the judgment is that air carriers may face disagreements when undertaking restructuring and reorganization but since such disagreements is inherent in the normal exercise of the activity of the air carrier it cannot constitute an extraordinary circumstance.

The judgment does, however, not change the fact that a lawful strike still is to be considered as an extraordinary circumstance. A lawful strike, that arises when the employees use their constitutional right is not part of the normal exercise of an airline. Scandinavia is well known for its collective bargaining system and labor conflicts are very seldom. Within this system and through collective agreements the employers and the employees solve conflicts and agree between themselves on pay and work conditions in an equivalent way.

SAS interpretation of the judgment is in line with earlier decisions from Danish, Norwegian and Swedish Alternative Dispute Resolution bodies and the German Federal Court’s judgment in case X ZR 138/11 from 21st of August 2012.

Thank you for contacting SAS.

————————

Någon som kan argumentera emot?
En wildcat strejk är värre än en förutsedd strejk som man haft vetskap om. Den förra sker utan organisationens vetskap medans den senare innebär större insyn i de anställdas ståndpunkt och vilka konsekvenser som kan komma att följa. Lägg därtill den långa tidsperioden som SAS haft vetskap om detta. Dvs i denna strejk så har flygbolaget haft en större kontroll jämfört med strejken i C-195/17, vilket då rimligtvis borde innebära att detta verkligen inte är extraordinärt då C-195/17 inte var extraordinärt.

SAS skriver:
”The conclusion from the judgment is that air carriers may face disagreements when undertaking restructuring and reorganization but since such disagreements is inherent in the normal exercise of the activity of the air carrier it cannot constitute an extraordinary circumstance.

The judgment does, however, not change the fact that a lawful strike still is to be considered as an extraordinary circumstance. A lawful strike, that arises when the employees use their constitutional right is not part of the normal exercise of an airline. Scandinavia is well known for its collective bargaining system and labor conflicts are very seldom.”

Det fetade är ju rent falskt. SAS har på sistone fint track-record i pilotstrejker och andra bolag råkar titt som tätt ut för strejker. Det är normal exercise att förhandla med de anställda. Och strejk är en förhandlingsmetod i en förhandling, dvs något fullt normalt och en lagstadgad rättighet.

Angående alternative dispute resolution såsom ARN så är deras beslut varken tvingande eller juridiskt bindande. Desperat att referera till dom.

Angående den domen från högsta domstolen i Tyskland så är den intressant. Men då det finns en dom från Europadomstolen, som är en högre instans, så är det irrelevant att referera till den domen. Det är som att referera till Hovrätten när det finns en relevant dom från Högsta domstolen. Den domen från Tyskland 2012 är förövrigt lite divig då dom skriver: ”On the basis of that case-law, the Senate has no doubt that the Court of Justice does not come to a different conclusion for exceptional circumstances arising from a strike”, det visade sig att det inte stämde alls. De piloter som strejkade då var Lufthansa. Den kritiskt lagde förstår ju att domen är politisk snarare än lagenlig, vilket man också märker i den auktoritära domen som saknar argumentation.

Jag tror SAS känner sig pressade. Vilket är bra, då det förmodligen kommer rappa på förhandlingarna så att parterna sluter ett avtal och det blir punkt för den här historien.

Last edited:
Det där är det inte någon vanlig kundtjänstmedarbetare som skrivit, utan någon rätt högt upp i värdekedjan. Intressant att SAS redan tagit fram den här typen av analyser och svar.
Just det är väl ändå ganska logiskt. Så fort strejken går igång så vet man att man kommer få den typen av krav. Man har en motpart i form av "indrivningsföretagen" som redan börjat göra reklam explicit refererande till vad de ansett rättigheterna är under strejken. Man vet att om man faktiskt behöver göra de utbetalningarna så är backen mot förluster och konkurs ännu brantare.

Det känns som självklart att någon eller några högt upp omedelbart sätter igång med att ta fram mall-svar för att så gått det går mota olle i grind.

Just det är väl ändå ganska logiskt. Så fort strejken går igång så vet man att man kommer få den typen av krav. Man har en motpart i form av "indrivningsföretagen" som redan börjat göra reklam explicit refererande till vad de ansett rättigheterna är under strejken. Man vet att om man faktiskt behöver göra de utbetalningarna så är backen mot förluster och konkurs ännu brantare.

Det känns som självklart att någon eller några högt upp omedelbart sätter igång med att ta fram mall-svar för att så gått det går mota olle i grind.

Det är fullständigt logiskt, men ändå en intressant observation.

Nu vill jag ha goda råd här...;-)

Jag skulle ha rest hem fr. CDG i lördags (27/4) med SK 2572 som skulle ha avgått 13:25, men som var inställd pga strejken.
På lördagsmorgonen kl 09.13 fick jag så ett nytt medlidande fr SAS där det står av att jag är ombokad till den 28/4 kl 14:00 med AF till STG och sedan vidare med SK (operated by CityJet) till ARN...

På SAS hemsida kan man läsa följande : https://www.sas.se/trafikinformation/storningar/installda-flyg/

Om vi inte kan boka om dig till ett nytt flyg med avgångstid inom 24 timmar från din ursprungliga avgångstid, kan du köpa en annan flyg-, tåg- eller bussbiljett, alternativt hyra en bil. Vi ersätter prisskillnaden mellan den oanvända SAS-biljetten och kostnaden för din nya transport under jämförbara transportvillkor, mot uppvisande av kvitto.

• Om du väljer att boka ett annat transportmedel måste du avboka din biljett med SAS för att få återbetalning för den oanvända biljetten. Observera att detta ska göras först när du har avslutat din resa. Var uppmärksam på att kostnaden för din alternativa transport måste vara i samma prisklass som din ursprungliga biljett. Om du väljer att köpa en ny flygbiljett, ersätter vi dig bara för en resa i samma serviceklass som din ursprungliga SAS-biljett.
Då jag hade förberett mig på strejk så hade jag köpt reservbiljetter med AF direkt till ARN, den 27 kl 09:55. 2 st I - klass biljetter (Business) då det endast fanns Y, C och I kvar... (I var billigast). Med anledning av ovanstående så bokar jag av CDG-STR, STR-ARn den 28/4 efter hemkomst.
Anmäler "Claim "på SAS hemsida, där jag förväntar mig att de

1. Betalar tillbaka outnyttjad del av mina original SK biljetter
2. betalar mellanskillnaden mellan 1. och mina AF biljetter..

Nu fick jag svar från SAS där man säger följande (se nedan)...

Verkar inte som dom riktig förstått...??

Vad göra?

Dear Mr. Eriksson,

Thank you for contacting SAS.

I would like to extend my sincerest apologies to you for being affected by the pilot strike. I am sorry that your trip did not go according to plan, and I do understand your disappointment and frustration.

I understand your request for compensation. However, in accordance with EU regulation 261/2004, compensation is not payable.

Article 5 in EU regulation 261/2004 provides that “an operating air carrier shall not be obliged to pay compensation in accordance with Article 7, if it can prove that the cancellation was caused by extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken". "All measures" has not been interpreted to mean an airline must do everything in its power to avoid delay, only what is reasonable.

In the preamble to the regulation, a strike is specifically pointed out as an extraordinary circumstance and SAS took all reasonable measures in order to avoid the cancellations and delays. Already the 18th of April, 7 days before the strike was a fact, we started to offer worried passengers an option to voluntary rebook their tickets in order to get to their destinations in time. Also, SAS secured that 30 % of the planned flights still could operate according to schedule. Since SAS took all reasonable measures in order to avoid the cancellations and delays, I am sorry to say that we can't meet your request of compensation.

Further I have raised a query fro refund of unused SAS segment. Post refund I will reimburse the middle difference between unused SAS ticket and alternate trans port.

I would like to once again offer my sincere apologies to you for being affected by the strike in this way. I do hope you will give us the opportunity to once again welcome you onboard a SAS flight. Thank you for your patience and understanding.

Kind Regards,

ABC XYZ
Travel Consultant, Customer Care
SAS Sales and Service

SAS

Scandinavian Airlines System

Dept: STOSK
SE - 195 87 Stockholm, Sweden
Visit: Frösundaviks Allé 1

Intressant svar. Jag fyllde i formuläret hos en av dom här "flygförseningsföretagen", som hävdar att den här strejken inte är extraordinär händelse. Vi går se vad det ger.

• Gilla
Reactions: Gus
Nu vill jag ha goda råd här...;-)

Jag skulle ha rest hem fr. CDG i lördags (27/4) med SK 2572 som skulle ha avgått 13:25, men som var inställd pga strejken.
På lördagsmorgonen kl 09.13 fick jag så ett nytt medlidande fr SAS där det står av att jag är ombokad till den 28/4 kl 14:00 med AF till STG och sedan vidare med SK (operated by CityJet) till ARN...

På SAS hemsida kan man läsa följande : https://www.sas.se/trafikinformation/storningar/installda-flyg/

Om vi inte kan boka om dig till ett nytt flyg med avgångstid inom 24 timmar från din ursprungliga avgångstid, kan du köpa en annan flyg-, tåg- eller bussbiljett, alternativt hyra en bil. Vi ersätter prisskillnaden mellan den oanvända SAS-biljetten och kostnaden för din nya transport under jämförbara transportvillkor, mot uppvisande av kvitto.

• Om du väljer att boka ett annat transportmedel måste du avboka din biljett med SAS för att få återbetalning för den oanvända biljetten. Observera att detta ska göras först när du har avslutat din resa. Var uppmärksam på att kostnaden för din alternativa transport måste vara i samma prisklass som din ursprungliga biljett. Om du väljer att köpa en ny flygbiljett, ersätter vi dig bara för en resa i samma serviceklass som din ursprungliga SAS-biljett.
Då jag hade förberett mig på strejk så hade jag köpt reservbiljetter med AF direkt till ARN, den 27 kl 09:55. 2 st I - klass biljetter (Business) då det endast fanns Y, C och I kvar... (I var billigast). Med anledning av ovanstående så bokar jag av CDG-STR, STR-ARn den 28/4 efter hemkomst.
Anmäler "Claim "på SAS hemsida, där jag förväntar mig att de

1. Betalar tillbaka outnyttjad del av mina original SK biljetter
2. betalar mellanskillnaden mellan 1. och mina AF biljetter..

det rimliga är väl att de gör en av de två och inte båda? Om de gör alternativ två så står du ju på plus minus noll ekonomiskt och det är ju det rimliga. Det är väl också alternativ 2 som de faktiskt gått ut och sagt att de gör?

Nu fick jag svar från SAS där man säger följande (se nedan)...

Verkar inte som dom riktig förstått...??

Vad göra?

De skriver ju nycket text men det är ju bara det här som egentligen är relevant:

Further I have raised a query fro refund of unused SAS segment. Post refund I will reimburse the middle difference between unused SAS ticket and alternate trans port.

Det låter ju som att du får det du efterfrågar?

De är naturligtvis också medvetna om att Ryan har vunnit i flera nationella domstolar efter EU domen

Ryanair welcomes court ruling rejecting strike compensation

Ryanair Welcomes Irish Court Ruling Confirming No Eu261 Compensation Is Due For 2018 Internal Strikes | Ryanair's Corporate Website

Beror på hur man tolkar ”middle differance”..?
Jag tolkade det som halva mellanskillnaden...

Har bett om ett svenskt förtydligande...

Toppen