En wildcat strejk är värre än en förutsedd strejk som man haft vetskap om. Den förra sker utan organisationens vetskap medans den senare innebär större insyn i de anställdas ståndpunkt och vilka konsekvenser som kan komma att följa. Lägg därtill den långa tidsperioden som SAS haft vetskap om detta. Dvs i denna strejk så har flygbolaget haft en större kontroll jämfört med strejken i C-195/17, vilket då rimligtvis borde innebära att detta verkligen inte är extraordinärt då C-195/17 inte var extraordinärt.Uppföljning när SAS bes bevisa det extraordinära.
————————
Thank you for getting in touch with us.
European Court of Justice recently ruled in case C-195/17 etc. that a spontaneous absence of a significant part of the flight deck crew (a so called “wild cat strike”) which stems from the surprise announcement by an operating air carrier of a restructuring, is not covered by the concept of ‘extraordinary circumstances’.
The conclusion from the judgment is that air carriers may face disagreements when undertaking restructuring and reorganization but since such disagreements is inherent in the normal exercise of the activity of the air carrier it cannot constitute an extraordinary circumstance.
The judgment does, however, not change the fact that a lawful strike still is to be considered as an extraordinary circumstance. A lawful strike, that arises when the employees use their constitutional right is not part of the normal exercise of an airline. Scandinavia is well known for its collective bargaining system and labor conflicts are very seldom. Within this system and through collective agreements the employers and the employees solve conflicts and agree between themselves on pay and work conditions in an equivalent way.
SAS interpretation of the judgment is in line with earlier decisions from Danish, Norwegian and Swedish Alternative Dispute Resolution bodies and the German Federal Court’s judgment in case X ZR 138/11 from 21st of August 2012.
Thank you for contacting SAS.
————————
Någon som kan argumentera emot?
SAS skriver:
”The conclusion from the judgment is that air carriers may face disagreements when undertaking restructuring and reorganization but since such disagreements is inherent in the normal exercise of the activity of the air carrier it cannot constitute an extraordinary circumstance.
The judgment does, however, not change the fact that a lawful strike still is to be considered as an extraordinary circumstance. A lawful strike, that arises when the employees use their constitutional right is not part of the normal exercise of an airline. Scandinavia is well known for its collective bargaining system and labor conflicts are very seldom.”
Det fetade är ju rent falskt. SAS har på sistone fint track-record i pilotstrejker och andra bolag råkar titt som tätt ut för strejker. Det är normal exercise att förhandla med de anställda. Och strejk är en förhandlingsmetod i en förhandling, dvs något fullt normalt och en lagstadgad rättighet.
Angående alternative dispute resolution såsom ARN så är deras beslut varken tvingande eller juridiskt bindande. Desperat att referera till dom.
Angående den domen från högsta domstolen i Tyskland så är den intressant. Men då det finns en dom från Europadomstolen, som är en högre instans, så är det irrelevant att referera till den domen. Det är som att referera till Hovrätten när det finns en relevant dom från Högsta domstolen. Den domen från Tyskland 2012 är förövrigt lite divig då dom skriver: ”On the basis of that case-law, the Senate has no doubt that the Court of Justice does not come to a different conclusion for exceptional circumstances arising from a strike”, det visade sig att det inte stämde alls. De piloter som strejkade då var Lufthansa. Den kritiskt lagde förstår ju att domen är politisk snarare än lagenlig, vilket man också märker i den auktoritära domen som saknar argumentation.
Jag tror SAS känner sig pressade. Vilket är bra, då det förmodligen kommer rappa på förhandlingarna så att parterna sluter ett avtal och det blir punkt för den här historien.
Last edited: