Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Det är ju här någonstans det slutar bli extraordinärt och blir affärsbeslut. När ska man hyra in plan? Borde man ha olika typer i sin flotta för att förhindra detta? Hur kan vissa flygbolag flyga vidare osv osv
Det ligger ju rimligen i bolagens intresse också eftersom de då annars skulle få betala tillbaka ganska avsevärda summor i biljetter folk inte kan nyttja.
Sen är ju frågan också hur mycket som går att hyra in om alla max ställs på backen, hur många outnyttjade plan finns att tillgå o.s.v.

Man ska komma ihåg att utanför närmsta 2 veckorna så har ju flygbolaget ganska bra möjligheter att boka om utan att avkrävas kompensation osv enligt EU261, så efter några dagars förvirring om vad beskeden betyder kan man ju tycka att allt bortom det borde de börja kunna hantera, antingen genom att ställa in flighter och boka om passagerarna eller ta in ersättningsmaskiner.

Dvs har man en flight i början av april som MAX-bolagen väljer att inte boka om preventivt och man sen hamnar i problem så kan man ju försöka hävda att det faktiskt var inom bolagets kontroll att hantera situationen men man valde att inte göra det. Inte hört talas om något sådant rättsfall dock, så det blir ju intressant att driva. Dessutom bara relevant om flygförbudet blir utdraget.

LAX-ARN inställd i dag, enligt rapporter pga birdstrike som gjorde att ARN-LAX ställdes in. Fågelkrock ger ju normalt inte ersättning men i detta fall är det ju en följdförsening från en av hemmabaserna. Vad tror panelen om SAS ersättningsvilja?

LAX-ARN inställd i dag, enligt rapporter pga birdstrike som gjorde att ARN-LAX ställdes in. Fågelkrock ger ju normalt inte ersättning men i detta fall är det ju en följdförsening från en av hemmabaserna. Vad tror panelen om SAS ersättningsvilja?
Inte särskild stor är min gissning

Ursprunglig bokning:

13/3 SK998 PVG-CPH, SK414 CPH-ARN

SK998 inställt 13/3 pga tekniskt strul, automatiskt ombokad till Turkish Airlines via IST kl 23:05 samma dag (13/3). Manuell ändring av detta i checkindisk till följande på morgonen därefter:

14/3 LX189 PVG-ZRH, LX1254 ZRH-ARN

LX189 försenad, missar med medföljande automatisk ombokning till SK1606 ZRH-ARN med utsatt avgångstid/ankomsttid 2h55m senare än LX1254.

Sk1606 blir något försenad och landar 20min efter utsatt arrival time. Total försening jfr expected arrival ca 3h10min pga missed connection.

Har fått kompensation enligt EU261 för cancellerat flyg SK998, frågan är om missad connection på ersättningsflyg med ytterligare precis snäppet över 3h försening på en flygning strax över 1500km borde berättiga till ytterligare 400EUR/pax i kompensation?

Jag fick avslag på min ansökan och har svarat till SAS att jag kommer gå till tingsrätten om jag inte får ersättning.

LAX-ARN ställdes inte in p.g.a. birdstrike. Inte heller tidigare flighten ARN-LAX ställdes in p.g.a. birdstrike. Det var LN-RKN som hade birdstrike på en ännu tidigare flygning mellan Chicago och Arlanda. LN-RKN skulle ha gått iväg till New York men blev kvar på marken på Arlanda. SAS tog då LAX kärran och skickade den till New York.

#1 Följdförseningar är inte extraordinära händelser, alltså EU261 gäller.
#2 LAX-ARN ställdes inte in p.g.a. birdstrike utan p.g.a. att SAS skickade planet till New York istället, alltså EU261 gäller.

Jag fick avslag på min ansökan och har svarat till SAS att jag kommer gå till tingsrätten om jag inte får ersättning.

LAX-ARN ställdes inte in p.g.a. birdstrike. Inte heller tidigare flighten ARN-LAX ställdes in p.g.a. birdstrike. Det var LN-RKN som hade birdstrike på en ännu tidigare flygning mellan Chicago och Arlanda. LN-RKN skulle ha gått iväg till New York men blev kvar på marken på Arlanda. SAS tog då LAX kärran och skickade den till New York.

#1 Följdförseningar är inte extraordinära händelser, alltså EU261 gäller.
#2 LAX-ARN ställdes inte in p.g.a. birdstrike utan p.g.a. att SAS skickade planet till New York istället, alltså EU261 gäller.

De är åtminstone konsekventa då vi båda får avslag vid första försöket... Har du skrivit ovanstående argument i ditt svar till SAS? Jag gjorde det och inväntar svar. Kan man på något sätt få bekräftat via tredje part att flygplansbytet genomfördes efter birdstrike?

EDIT: Fick just svar på mitt svar där jag anförde argumenten ovan men avslag igen. Vore som sagt finfint om det gick att få bekräftelse på flygplansbytet inför nästa steg.

Ja, jag skrev ovanstånde men med ganska hårda ord. Blev förbannad att dom ljög för mig. Inget svar än. Om dom fortsätter neka kommer jag inte tveka en sekund att driva ärendet vidare.

Last edited:
Ursprunglig bokning:

13/3 SK998 PVG-CPH, SK414 CPH-ARN

SK998 inställt 13/3 pga tekniskt strul, automatiskt ombokad till Turkish Airlines via IST kl 23:05 samma dag (13/3). Manuell ändring av detta i checkindisk till följande på morgonen därefter:

14/3 LX189 PVG-ZRH, LX1254 ZRH-ARN

LX189 försenad, missar med medföljande automatisk ombokning till SK1606 ZRH-ARN med utsatt avgångstid/ankomsttid 2h55m senare än LX1254.

Sk1606 blir något försenad och landar 20min efter utsatt arrival time. Total försening jfr expected arrival ca 3h10min pga missed connection.

Har fått kompensation enligt EU261 för cancellerat flyg SK998, frågan är om missad connection på ersättningsflyg med ytterligare precis snäppet över 3h försening på en flygning strax över 1500km borde berättiga till ytterligare 400EUR/pax i kompensation?
Ersättning ges för hela resan, inte för en del av resan så det kommer aldrig kunna bli 400€, i så fall ska det vara 600€ för swiss förseningen som gjorde att du kom hem för sent.

Det har väl dividerats en del om man har rätt till dubbel ersättning i ditt fall då din ursprungliga bokning ställdes in och ger kompensation och ersättningsflyget sedan också blir försenad. Oavsett vad så är det i så fall Swiss som du ska vända dig till för den andra förseningen och där säger jag bara lycka till att få igenom det, Swiss är notoriska på att inte betala ut oavsett vad.
Det är inte SAS som orsakat den andra förseningen även om de var 20 minuter sena så var det Swiss som gjorde att du fick över 3h försening och inte SAS.

Det där kommer bli väldigt svårt att få igenom tror jag, precis som @Canadien säger så kan stängda luftrummet ha fått följdorsaker som man behövde fixa som gjorde förseningen ännu större.
Jag tror inte du har en chans att driva igenom detta själv om du inte vill ta dom till domstol, du kan ju alltid höra med något av de bolag som erbjuder sina tjänster för att driva in dessa pengar och se om de vill ta på sig målet. De tar bara på sig mål där de tror att de har en bra chans att vinna.

Personligen skulle jag inte offra tid på detta, självklart tråkigt att bli försenad men jag hoppas att ni ändå får ut bra värde av resan (som jag antar är semester).
Hej
Vad tror ni om mina chanser till ersättning. Flög med SQ361 5 mars till singapore via moskva för vidare transport till Phuket, allt bokat via singapore airlines. Landade 2h o 3 min försenade i singapore o missade vårt anslutningsflyg, blev ombokade och landade 4h 20 min försent i Phuket. Skickade ersättningsanspråk till Singapore airlines som svarade att pga stängt luftrum över Pakistan fick man ta en annan längre rutt.
Men saken är den att flygtiden blev 33 minuter längre mellan Moskva och Singapore än schemalagt men planet landade 2h 3 min senare än tidtabell. Så större delen av förseningen berodde på att planet lyfte 39 min senare än tidtabell från Arlanda och sedan blev man ännu mer försenad i Moskva(försenad avgång 1h 30min). Så min slutsats är att även om vi hade kunnat följa den normala rutten så hade vi ej hunnit med vår ordinarie flight från Singapore till Phuket då vi hade 1h och 50 min mellan flygen och vi behövde byta terminal.

Ingen information lämnades om någon av förseningarna likaså sa piloten när vi lyfte från moskva att han skulle försöka flyga in delar av förseningen.

Så om förseningen beror på olika orsaker varav 1 är icke ersäätningsberättigad vad händer då? Någon som har erfarenhet?

Att planet lyfte 39 min senare än tidtabell hänger säkert ihop med den nya rutten pga stängningen av luftrummet. SQ har fått ny slot tid så jag skulle säga att förutom att denna händelse orsakat omlagd flygrutt så är även slot tiderna ändrade. Så fortfarande är det en följdverkan av beslutet om att stänga Pakistans luftrum...så fortfarande force majeure skulle jag säga.

Toppen