IT-snubben
Medlem
I detta fall så har anmälan gjorts inom föreskriven tid. Det är Norwegian som dröjt med återkoppling.
Är du inte försent ute då? Kom väl något prejudikat på att man måste anmäla inom 6-8 veckor eller dylikt för att kunna få ersättning enligt EU 261/2004
Ja, jag skrev ovanstånde men med ganska hårda ord. Blev förbannad att dom ljög för mig. Inget svar än. Om dom fortsätter neka kommer jag inte tveka en sekund att driva ärendet vidare.
Det stämmer, de kan inte räkna in väder på annan sträcka planet flyger innan.Hej, Hjälper en arbetskompis med att få rätt mot Norweigan för en inställd flight från New York 3/3 där Norweigian hävdar att den ställdes in pga dåligt väder, dock har dom inte specificerat vart och när, och på FR24 finns inget plan angivet denna dag.
Men visst är det väl så att om en tidigare flight tex BKK-ARN blir inställd pga av väder så att den inte kommer iväg från ARN till JFK och då heller inte tillbaka till ARN ska väl inte påverka om man får ersättning för inställd flight bara för att Norweigan inte hade något annat plan att sätta in?
Hade det varit dåligt väder i Stockholm hade jag haft förståelse.
Det stämmer att dåligt väder i Bangkok inte är en giltig anledning till att inte hämta passagerare i New York. Självklart om det är liknande vulkanutbrottet på island etc. men genrellt.Hej, Hjälper en arbetskompis med att få rätt mot Norweigan för en inställd flight från New York 3/3 där Norweigian hävdar att den ställdes in pga dåligt väder, dock har dom inte specificerat vart och när, och på FR24 finns inget plan angivet denna dag.
Men visst är det väl så att om en tidigare flight tex BKK-ARN blir inställd pga av väder så att den inte kommer iväg från ARN till JFK och då heller inte tillbaka till ARN ska väl inte påverka om man får ersättning för inställd flight bara för att Norweigan inte hade något annat plan att sätta in?
Hade det varit dåligt väder i Stockholm hade jag haft förståelse.
En kollega är nu i Washington DC och skulle åka hem med SAS Plus idag. Har fått besked om att flighten är inställd och har blivit ombokad till KLM i economy (i stort sett identiska flygtider som SAS). Givetvis EU-kompensation för nedgradering (biljett köpt på F&F, så lär väl bli 2-3000 kr). Han har dock inget akut behov av att vara hemma imorgon, så visst borde han fortfarande ha rätt att inte acceptera denna ombokning och säga att han vill åka Premium Economy (SAS nästa dag eller kanske någon Lufthansa-flight) och ändå ha rätt till 600 EUR kompensation i det fallet?