Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Är det DY4241 1a September 2018 som är den flight som avses?
Det är i alla fall vad screenshot visar.

Tittar man screenshot från Norwegian så visar den att de ankommer 1713 med ordinarie ankomst 15:10.
Du säger att de hade planerad ankomst 16:15.

Onekligen så är det någon av er som har fel här, vem låter jag vara osagt. Men jag skulle bli väldigt förvånad om Norwegian har manipulerat dessa screenshots för att vara till fördel för sig själva.

Ok. Ja, det är 1a sept som avses. Jag har säkert fel om ordinarie ankomsttid. Det var taget ur minnet och det var ju ett tag sedan. måste kolla upp det men troligen är det 16.10 svensk tid som jag minns som ordinarie ankomsttid (jag själv var ju kvar här i Sverige när detta var och tolkade in när de borde varit framme).

jag tror inte heller att de manipulerat med bilderna. Jag har bara lite svårt att få ihop tider. För visst är det 1 timme tidsskillnad i september?

En kollega är nu i Washington DC och skulle åka hem med SAS Plus idag. Har fått besked om att flighten är inställd och har blivit ombokad till KLM i economy (i stort sett identiska flygtider som SAS). Givetvis EU-kompensation för nedgradering (biljett köpt på F&F, så lär väl bli 2-3000 kr). Han har dock inget akut behov av att vara hemma imorgon, så visst borde han fortfarande ha rätt att inte acceptera denna ombokning och säga att han vill åka Premium Economy (SAS nästa dag eller kanske någon Lufthansa-flight) och ändå ha rätt till 600 EUR kompensation i det fallet?

Hej, Hjälper en arbetskompis med att få rätt mot Norweigan för en inställd flight från New York 3/3 där Norweigian hävdar att den ställdes in pga dåligt väder, dock har dom inte specificerat vart och när, och på FR24 finns inget plan angivet denna dag.

Men visst är det väl så att om en tidigare flight tex BKK-ARN blir inställd pga av väder så att den inte kommer iväg från ARN till JFK och då heller inte tillbaka till ARN ska väl inte påverka om man får ersättning för inställd flight bara för att Norweigan inte hade något annat plan att sätta in?

Hade det varit dåligt väder i Stockholm hade jag haft förståelse.

Hej, Hjälper en arbetskompis med att få rätt mot Norweigan för en inställd flight från New York 3/3 där Norweigian hävdar att den ställdes in pga dåligt väder, dock har dom inte specificerat vart och när, och på FR24 finns inget plan angivet denna dag.

Men visst är det väl så att om en tidigare flight tex BKK-ARN blir inställd pga av väder så att den inte kommer iväg från ARN till JFK och då heller inte tillbaka till ARN ska väl inte påverka om man får ersättning för inställd flight bara för att Norweigan inte hade något annat plan att sätta in?

Det stämmer, de kan inte räkna in väder på annan sträcka planet flyger innan.

Det stämmer att dåligt väder i Bangkok inte är en giltig anledning till att inte hämta passagerare i New York. Självklart om det är liknande vulkanutbrottet på island etc. men genrellt.

En kollega är nu i Washington DC och skulle åka hem med SAS Plus idag. Har fått besked om att flighten är inställd och har blivit ombokad till KLM i economy (i stort sett identiska flygtider som SAS). Givetvis EU-kompensation för nedgradering (biljett köpt på F&F, så lär väl bli 2-3000 kr). Han har dock inget akut behov av att vara hemma imorgon, så visst borde han fortfarande ha rätt att inte acceptera denna ombokning och säga att han vill åka Premium Economy (SAS nästa dag eller kanske någon Lufthansa-flight) och ändå ha rätt till 600 EUR kompensation i det fallet?

Ja, man kan kräva "re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at a later date at the passenger's convenience, subject to availability of seats." enligt EU-förordningen.

Toppen