Den risken finns ju självklart, även om jag inte tror att det blir så (men lär bli ändringar inom Norwegian närmsta tiden).Såg nu att ARN har en handläggningstid på 6 månader! Någon som har erfarenhet av hur lång tid det kan ta från att alla uppgifter är lämnade? Motpartens sista dag att inkomma med uppgifter var igår och då kom de istället med ett förslag på att lösa tvisten. Om det kan ta 6 mån från och med nu för ARN att sammanträda och besluta, är jag nästan benägen att backa på detta och acceptera de €800. Vem vet om Norwegian gått i kk om sex månader...
En kollega fick vänta 12 månader från att han skickat in till ARN tills han fick utslagetDen risken finns ju självklart, även om jag inte tror att det blir så (men lär bli ändringar inom Norwegian närmsta tiden).
Backar du nu har Norwegian "vunnit" en liten seger då de lyckas snacka bort något de är skyldiga. Men jag förstår också precis hur du tänker och att det ibland kan vara värt att casha in istället för att vänta på något långt utdraget som troligtvis kommer att ta tid.
Någon kan säkert upplysa om det är nya 6 månader för att hantera detta eller om caset nu är öppet och att det går snabbare med svarstider då. Det har väl nämnts tidigare att man även har möjlighet att begära dröjsmålsränta, för att sätta ytterligare lite press på dom?
det är ju inte bara den längre flygtiden, utan också planerande för annan rutt än normalt, kanske längre tankning i Moskva, tillstånd att flyga över Kina för denna rutt e t c, e t c. Spontant skulle jag tro att du har rejäl uppförsbacke när det blir IRROP p g a krig.pga stängt luftrum över Pakistan fick man ta en annan längre rutt.
Det där kommer bli väldigt svårt att få igenom tror jag, precis som @Canadien säger så kan stängda luftrummet ha fått följdorsaker som man behövde fixa som gjorde förseningen ännu större.Hej
Vad tror ni om mina chanser till ersättning. Flög med SQ361 5 mars till singapore via moskva för vidare transport till Phuket, allt bokat via singapore airlines. Landade 2h o 3 min försenade i singapore o missade vårt anslutningsflyg, blev ombokade och landade 4h 20 min försent i Phuket. Skickade ersättningsanspråk till Singapore airlines som svarade att pga stängt luftrum över Pakistan fick man ta en annan längre rutt.
Men saken är den att flygtiden blev 33 minuter längre mellan Moskva och Singapore än schemalagt men planet landade 2h 3 min senare än tidtabell. Så större delen av förseningen berodde på att planet lyfte 39 min senare än tidtabell från Arlanda och sedan blev man ännu mer försenad i Moskva(försenad avgång 1h 30min). Så min slutsats är att även om vi hade kunnat följa den normala rutten så hade vi ej hunnit med vår ordinarie flight från Singapore till Phuket då vi hade 1h och 50 min mellan flygen och vi behövde byta terminal.
Ingen information lämnades om någon av förseningarna likaså sa piloten när vi lyfte från moskva att han skulle försöka flyga in delar av förseningen.
Så om förseningen beror på olika orsaker varav 1 är icke ersäätningsberättigad vad händer då? Någon som har erfarenhet?
Det där kommer bli väldigt svårt att få igenom tror jag, precis som @Canadien säger så kan stängda luftrummet ha fått följdorsaker som man behövde fixa som gjorde förseningen ännu större.
Jag tror inte du har en chans att driva igenom detta själv om du inte vill ta dom till domstol, du kan ju alltid höra med något av de bolag som erbjuder sina tjänster för att driva in dessa pengar och se om de vill ta på sig målet. De tar bara på sig mål där de tror att de har en bra chans att vinna.
Personligen skulle jag inte offra tid på detta, självklart tråkigt att bli försenad men jag hoppas att ni ändå får ut bra värde av resan (som jag antar är semester).
Hej alla kunniga,
Flög igår London Heathrow - Stockholm Arlanda med SK1524.
1. När boarding skall starta så meddelas att planet som skall ta oss till Stockholm ännu inte landat på Heathrow.
2. 30 min senare meddelas fortfarande att planet inte landat.
3. 60 min senare meddelas att kaptenen har upptäckt ett tekniskt fel, vilket kommer medföra försening på närmare tre timmar.
Efter boarding tre timmar sent så meddelar piloten att planet troligen blivit träffat av en blixt på vägen till Heathrow, därav förseningen då de fick vänta i kö till tekniker.
Vi landar cirka 3 timmar och 5 minuter sent på Arlanda. Vilket är inom tiden för 250€ ersättning. Jag mailade ansökan till SAS, med hjälp av mall från forumet. (Tack @Smuffe )
Fick då svaret att de inte kan ge ersättning i enlighet med förordningen men att de kan ge ersättning för utlägg.
"The reason for the delay was ''damage during flight operation'' , and flight safety is always, and will always be, our first priority.
I am, however, able to help you with a refund of the extra costs that you incurred on this occasion."
Som jag har förstått det av tidigare i denna tråd så är alltid "bird strike" och "lightning" problematiskt då de räknas som extraordinära i de flesta fall. Vad tror ni? Värt att försöka ta detta vidare? Finns det något rättsfall att luta sig emot?