Taggen
Medlem
Operating carrier gäller, alltså är det BA du skall vända dig till för 600€ ersättning. Dock tycker jag du skall prova med SWISS också då de ställde in sin flight mot förordningen. Även om de bokade om dig så kan du få 50% då de ställde in flighten även om du änlänt max 2 timmar försent.Hej alla forum medlemmar!
Hoppas på hjälp; vad jag har rätt till och hur jag ska gå tillväga utifrån flyg som blev inställt samt att vårt ombokade flyg blev försenat.
Ordinarie rutt var GOT-ZRH-BKK-KBV
Bokat via Mytrip med Swiss Air som flygoperatör.
Swiss Air flighten från GOT ställdes in 2h innan avgång. Ombokning skedde med British Airways som operatör. Flyget var schemalagt att avgå 4h efter den ordinarie Swiss Air flighten. Ny rutt blev GOT-LHR-BKK-KBV
Denna flight från GOT blev dock försenad ca 55 min vilket gjorde att vi missade vår flight i London. Vi fick mat och hotell från BA och blev ombokade dagen därpå. Vi kom fram ca 30h senare än den ursprungliga planen.
Hemförsäkring och kortförsäkring har jag koll på.
Men hur går jag tillväga för att kräva kompensation? Vänder jag mig till Mytrip? Direkt till Swiss Air? I så fall hur? Och har British Airways något ansvar för den försenade flighten som gjorde att vi fick övernatta i London? Eller ligger det på Swiss Air?
Hade fyra barn med mig varav ett var under två år, går det att söka kompensation för babyn också?
Hoppas på kunskapsriktiga svar från erfarna forummedlemmar