Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hej alla forum medlemmar!

Hoppas på hjälp; vad jag har rätt till och hur jag ska gå tillväga utifrån flyg som blev inställt samt att vårt ombokade flyg blev försenat.

Ordinarie rutt var GOT-ZRH-BKK-KBV
Bokat via Mytrip med Swiss Air som flygoperatör.

Swiss Air flighten från GOT ställdes in 2h innan avgång. Ombokning skedde med British Airways som operatör. Flyget var schemalagt att avgå 4h efter den ordinarie Swiss Air flighten. Ny rutt blev GOT-LHR-BKK-KBV

Denna flight från GOT blev dock försenad ca 55 min vilket gjorde att vi missade vår flight i London. Vi fick mat och hotell från BA och blev ombokade dagen därpå. Vi kom fram ca 30h senare än den ursprungliga planen.

Hemförsäkring och kortförsäkring har jag koll på.

Men hur går jag tillväga för att kräva kompensation? Vänder jag mig till Mytrip? Direkt till Swiss Air? I så fall hur? Och har British Airways något ansvar för den försenade flighten som gjorde att vi fick övernatta i London? Eller ligger det på Swiss Air?

Hade fyra barn med mig varav ett var under två år, går det att söka kompensation för babyn också?

Hoppas på kunskapsriktiga svar från erfarna forummedlemmar
Operating carrier gäller, alltså är det BA du skall vända dig till för 600€ ersättning. Dock tycker jag du skall prova med SWISS också då de ställde in sin flight mot förordningen. Även om de bokade om dig så kan du få 50% då de ställde in flighten även om du änlänt max 2 timmar försent.

Operating carrier gäller, alltså är det BA du skall vända dig till för 600€ ersättning. Dock tycker jag du skall prova med SWISS också då de ställde in sin flight mot förordningen. Även om de bokade om dig så kan du få 50% då de ställde in flighten även om du änlänt max 2 timmar försent.
Det är väl Swiss först och främst man ska vända sig till då de orsakade hela förseningen från första början?
Sen finns det eventuellt möjlighet att gå på British Airways också då de utökade förseningen ytterligare.
Alla personer ska ha 600€ ersättning oavsett ålder, om det nu inte var extraordinärt.

Enligt ett utslag nyligen kan man ha rätt att få ersättning 2 gånger om även flyget man ombokats till blir försenat.

Varför den första flighten med Swiss Air ställdes in vet jag inte. De har inte gett någon förklaring till det. Förutsätter att det inte är extra ordinära händelser.

BA flighten blev försenad pga av snö och avisning. Så vitt jag vet så gick alla andra flyg enligt schema vilket betyder att det inte kan hävda extra ordinära händelser här heller.

Så ni föreslår att jag begär kompensation från både Swiss och BA? Det hade ju underlättat semesterkassan en hel del :)

Varför den första flighten med Swiss Air ställdes in vet jag inte. De har inte gett någon förklaring till det. Förutsätter att det inte är extra ordinära händelser.

BA flighten blev försenad pga av snö och avisning. Så vitt jag vet så gick alla andra flyg enligt schema vilket betyder att det inte kan hävda extra ordinära händelser här heller.

Så ni föreslår att jag begär kompensation från både Swiss och BA? Det hade ju underlättat semesterkassan en hel del :)
Väder är en av de saker som absolut kan räknas till extraordinärt. Så räkna inte med att det blir en dans på rosor.
Swiss lär beja, de är ökända för att göra allt de kan för att inte betala ut. Försök själv först men var beredd på att du kanske måste ts hjälp till någon av de företag som driver in sådant här.

Artikel från fredagens VK: Länsbo känner sig grundlurad av flygbolag: ”Är lurendrejeri” | Västerbottens-Kuriren
Lite rörig artikel men misstänker att första flygbolaget var Norwegian och det andra SAS. Som jag ser det kan det inte bli någon ersättning pga Eu261/2004 eftersom det var snövädret som ställde till det. Inte heller någon återbetalning efter som personen ju blev ombokad men till Skellefteå.
Dock borde ersättning för övernattning betalas. Hur funkar det med rerouting till annan destination ca 16 mil bort - kan man få ersättning för att man får en längre väg från flygplatsen till slutdestinationen ?

/ TT

Artikel från fredagens VK: Länsbo känner sig grundlurad av flygbolag: ”Är lurendrejeri” | Västerbottens-Kuriren
Lite rörig artikel men misstänker att första flygbolaget var Norwegian och det andra SAS. Som jag ser det kan det inte bli någon ersättning pga Eu261/2004 eftersom det var snövädret som ställde till det. Inte heller någon återbetalning efter som personen ju blev ombokad men till Skellefteå.
Dock borde ersättning för övernattning betalas. Hur funkar det med rerouting till annan destination ca 16 mil bort - kan man få ersättning för att man får en längre väg från flygplatsen till slutdestinationen ?

/ TT
Ersättning för natten på hotell samt mat/dryck ska de stå för enligt duty of care.
De ska även ordna transport till destinationen om man nu var tvungen att flyga till annan flygplats. Om man fixar det helt på eget bevåg utan OK från flygbolaget så antar jag att man inte har något att hämta.

Skulle flyga till Palma D83209 13:30 ARN - CPH och sedan D86673 16:35 CPH-PMI. Skulle ursprungligen vara framme 19:35. Flighten från ARN var dock försenad så pass att vi skulle missa anslutningen i CPH. Vi blev ombokade via Madrid och skulle nu vara framme 23:45 istället. Väl i Madrid fick vi veta att även denna flight var försenad om kom tillslut fram 01:45, totalt 6h försenade nu. Tyvärr fick vi aldrig ngt svar på varför orginalflighten var försenad annat än att planet var sent in. Förseningen från Madrid berodde på att personalen jobbat för mycket och var tvungen att bytas ut.

I Norwegians svar nekar de självklart ersättning. De fokuserar enbart på den första resan och säger också att den var försenad pga sent inkommande flyg och att detta i sin tur var p.g.a extraordinära omständigheter, nämligen "airport facilites". Jag tycker såklart det luktar BS och det låter ju inte ens som en extraordinär omständighet. Vad säger expertisen, är det värt att traggla vidare?

Norwegian flight: D83209 (ARN-CPH) 23.12.2018
Disruption type: Delayed
Delay time: 2 hours and 28 minutes
Reason for disruption: This flight was delayed due to an earlier disruption within our network that had a direct effect on this flight. The original disruption was caused by airport facilities.

Eftersom förseningen orsakades av extraordinära omständigheter kan vi dessvärre inte tillmötesgå din begäran om kompensation.

Efter inblandning av ARN har nu Nowegian svarat att man vill ersätta oss €400 + €400 enligt lagen men man ersätter inte de kostnader om €330 som uppstod pga extra hotellnatt och extrakostnader för hyrbil och taxi. De menar att EU-ersättningen ska täcka detta också. ARN säger att jag kan godta detta och uttalar sig inte om jag har rätt till mer eller inte. Om jag inte godtar det så får jag vänta på beslut från ARN. Beslutet vet jag ju inte hur Norwegian ställer sig till såklart men jag vill höra med er om jag har rätt till ersättning för kostnader som uppkom utöver de €800, eller om jag bara ska acceptera detta. Känslan är att Norwegian vill lura mig att acceptera detta så som de ville lura mig att acceptera 0kr först

Efter inblandning av ARN har nu Nowegian svarat att man vill ersätta oss €400 + €400 enligt lagen men man ersätter inte de kostnader om €330 som uppstod pga extra hotellnatt och extrakostnader för hyrbil och taxi. De menar att EU-ersättningen ska täcka detta också. ARN säger att jag kan godta detta och uttalar sig inte om jag har rätt till mer eller inte. Om jag inte godtar det så får jag vänta på beslut från ARN. Beslutet vet jag ju inte hur Norwegian ställer sig till såklart men jag vill höra med er om jag har rätt till ersättning för kostnader som uppkom utöver de €800, eller om jag bara ska acceptera detta. Känslan är att Norwegian vill lura mig att acceptera detta så som de ville lura mig att acceptera 0kr först
Du har rätt till ersättning för utlägg/skäliga övriga kostnader. Dessa 400€ är enbart för ”sveda och värk”.

Rent skitsnack att påstå att EU-förordningen skall täcka utgifter och därför behöver de inte betala ut mer. Förordningen fastslår att extra utgifter skall ersättas och att förseningsutgiften skall betalas ut. Det går inte att undvika att betala ut den ena för att man betalar ut den andra. Hänvisa till artikel 5.1.b (vid inställt flyg) som i sin tur hänvisar till artikel 9.1.a-c som fastslår att du skall erbjudas kostnadsfri övernattning och måltider samt transport till inkvartering. Har inte Norweigan gjort detta skall de ersätta dig.

Toppen