Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Jag flög från Tokyo HND-VIE-ARN igår med ANA och sen Austrian. Dock hade vi tekniska problem så kom iväg från HND efter 04 istället för 01.55. Detta gjorde att jag missade min anslutning i Wien, bokades om och blev 6h sen till ARN. Dessutom har jag inte fått mitt bagage än, det ska komma ikväll säger dom, mer än 24h försenat.
Finns det någon chans till ersättning för antingen resa och/eller bagage?

Jag flög från Tokyo HND-VIE-ARN igår med ANA och sen Austrian. Dock hade vi tekniska problem så kom iväg från HND efter 04 istället för 01.55. Detta gjorde att jag missade min anslutning i Wien, bokades om och blev 6h sen till ARN. Dessutom har jag inte fått mitt bagage än, det ska komma ikväll säger dom, mer än 24h försenat.
Med tanke på tråden du skriver i antar jag att du primärt tänker ersättning enligt EU-reglerna.
Där har du inget att hämta, då skulle du valt ett europeiskt bolag istället.
Vad du eventuellt kan få enligt japanskt regelverk har jag ingen aning om.
Hemförsäkring/ kortförsäkring kan eventuellt ge dig något för personförseningen.
Bagageförsening på vägen hem är få försäkringar som täcker, men kolla vad din säger.

Tyvärr. Icke EU-bolag från destination utanför EU. Väldigt få ersätter försenat bagage på hemresan, se om din hemförsäkring eller kortförsäkring täcker det.

Beror det inte på hur det är bokat??
Om det är hem resan och bokat via austrain så kan det kanske gälla eftersom det är ett eu bolag. Men austrian är dryga att få något av

Hej alla forum medlemmar!

Hoppas på hjälp; vad jag har rätt till och hur jag ska gå tillväga utifrån flyg som blev inställt samt att vårt ombokade flyg blev försenat.

Ordinarie rutt var GOT-ZRH-BKK-KBV
Bokat via Mytrip med Swiss Air som flygoperatör.

Swiss Air flighten från GOT ställdes in 2h innan avgång. Ombokning skedde med British Airways som operatör. Flyget var schemalagt att avgå 4h efter den ordinarie Swiss Air flighten. Ny rutt blev GOT-LHR-BKK-KBV

Denna flight från GOT blev dock försenad ca 55 min vilket gjorde att vi missade vår flight i London. Vi fick mat och hotell från BA och blev ombokade dagen därpå. Vi kom fram ca 30h senare än den ursprungliga planen.

Hemförsäkring och kortförsäkring har jag koll på.

Men hur går jag tillväga för att kräva kompensation? Vänder jag mig till Mytrip? Direkt till Swiss Air? I så fall hur? Och har British Airways något ansvar för den försenade flighten som gjorde att vi fick övernatta i London? Eller ligger det på Swiss Air?

Hade fyra barn med mig varav ett var under två år, går det att söka kompensation för babyn också?

Hoppas på kunskapsriktiga svar från erfarna forummedlemmar

Hej alla forum medlemmar!

Hoppas på hjälp; vad jag har rätt till och hur jag ska gå tillväga utifrån flyg som blev inställt samt att vårt ombokade flyg blev försenat.

Ordinarie rutt var GOT-ZRH-BKK-KBV
Bokat via Mytrip med Swiss Air som flygoperatör.

Swiss Air flighten från GOT ställdes in 2h innan avgång. Ombokning skedde med British Airways som operatör. Flyget var schemalagt att avgå 4h efter den ordinarie Swiss Air flighten. Ny rutt blev GOT-LHR-BKK-KBV

Denna flight från GOT blev dock försenad ca 55 min vilket gjorde att vi missade vår flight i London. Vi fick mat och hotell från BA och blev ombokade dagen därpå. Vi kom fram ca 30h senare än den ursprungliga planen.

Hemförsäkring och kortförsäkring har jag koll på.

Men hur går jag tillväga för att kräva kompensation? Vänder jag mig till Mytrip? Direkt till Swiss Air? I så fall hur? Och har British Airways något ansvar för den försenade flighten som gjorde att vi fick övernatta i London? Eller ligger det på Swiss Air?

Hade fyra barn med mig varav ett var under två år, går det att söka kompensation för babyn också?

Hoppas på kunskapsriktiga svar från erfarna forummedlemmar
Först och främst, varför blev första flyget inställt?

Toppen