Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

palmen

Moderator
Så som jag ser det så kan man inte bara titta på artikel 7 utan måste även titta på artikel 5 som säger att ingen ersättning ska utgå.

För de bolag som ändå betalar ut borde det finnas möjlighet att spara pengar om man rådgjorde med experter i detta.
 

pswe

Medlem
Detta är ju väldigt svårt att tyda. Jag försöker absolut inte vara obstinat här men det som står i artikel 5 lirar ju inte med det som står i artikel 7? Den som kan får gärna förklara hur det går ihop.

Artikel 5

Inställd flygning


1. Vid inställd flygning skall de berörda passagerarna

a) erbjudas assistans i enlighet med artikel 8 av det lufttrafikföretag som utför flygningen, och

b) erbjudas assistans i enlighet med artikel 9.1.a och 9.2 samt, om omdirigering sker och den nya flygningens rimligen förväntade avgångstid är åtminstone dagen efter den avgång som var planerad för den inställda flygningen, assistans i enlighet med artikel 9.1.b och 9.1.c, och

c) ha rätt till kompensation i enlighet med artikel 7 av det lufttrafikföretag som utför flygningen såvida inte

i) de minst två veckor före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, eller

ii) de mellan två veckor och sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst två timmar före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast fyra timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden, eller

iii) de mindre än sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden.

______________________________________________

Artikel 7

Rätt till kompensation


1. Vid hänvisning till denna artikel skall passagerare få kompensation som uppgår till

a) 250 euro för alla flygningar på högst 1500 kilometer,

b) 400 euro för alla flygningar inom gemenskapen på mer än 1500 kilometer, och för alla övriga flygningar på mellan 1500 och 3500 kilometer,

c) 600 euro för alla flygningar som inte omfattas av a och b.

När avståndet beräknas skall utgångspunkten vara den sista bestämmelseort där nekad ombordstigning eller inställd flygning kommer att leda till att passagerarens ankomst i förhållande till tidtabell försenas.

2. När passagerare erbjuds ombokning till den slutliga bestämmelseorten med en alternativ flygning i enlighet med artikel 8, och ankomsttiden för denna inte överstiger den tidtabellsenliga ankomsttiden för den ursprungligen bokade flygningen

a) med två timmar för alla flygningar på 1500 kilometer eller mindre, eller

b) med tre timmar för alla flygningar inom gemenskapen på mer än 1500 kilometer och för alla övriga flygningar mellan 1500 kilometer och 3500 kilometer, eller

c) med fyra timmar för alla flygningar som inte omfattas av a eller b,

får det lufttrafikföretag som utför flygningen minska den kompensation som föreskrivs i punkt 1 med 50 procent.

Jag försökte vara tydlig. Läser du artikel 5 först och du inte är berättigad till ersättning enligt den, behöver du inte läsa artikel 7.
 

Canadien

Medlem
Detta är ju väldigt svårt att tyda. Jag försöker absolut inte vara obstinat här men det som står i artikel 5 lirar ju inte med det som står i artikel 7? Den som kan får gärna förklara hur det går ihop.

Som står i 5c så ska man inte titta på 7 såvida man inte uppfyller kraven i 5ci,iioch iii

Blir du försenad mindre än 2h säger alltså 5c att du inte ska gå till 7 för att finna ut hur mycket du ska få, utan sluta där =0 :-

Dock kan ju flygbolag göra fel och betala ut ändå.
 

AndersSt

Medlem
Jag läste texten igen och inser nu att artikel 7 punkt 2 överhuvudtaget inte är relaterat till inställt flyg (artikel 5) eller försenat flyg (artikel 6).

Artikel 7 punkt 2 handlar ju endast om kompensation vid en ombokning enligt artikel 8. Verkar som att jag inte var ensam om att blanda in det här med försenat/inställt flyg. Då har man lärt sig något, och kanske någon annan också. ;)

Artikel 7
Rätt till kompensation
2. När passagerare erbjuds ombokning till den slutliga bestämmelseorten med en alternativ flygning i enlighet med artikel 8,
 

Sardan

Medlem
Hej, jag fick idag beskedet att jag nekas kompensation för min flygning. Vad kan jag göra åt saken? Se nedan:

Hej, Inledningsvis vill vi tacka för att ni valt att resa med Novair. Förseningar är aldrig roliga men dessvärre något som inget flygbolag helt kan undvika. Novair har som mål att alla våra flyg skall avgå och ankomma på tid. Ibland sker dock förseningar och då gör vi alltid vårt yttersta för att minimera olägenheterna så mycket som möjligt. Vi beklagar den försening ni råkade ut för den 8 januari i samband med er resa från Funchal till Arlanda. Bakgrunden till att NVR568 blev försenad var för att tidigare flygning NVR567 hade fått problem med avisningssystemet i högermotor. Varmluftsventilen som indikerade nedsatt funktion på avisningssystemet behövdes därför av säkerhetsskäl bytas ut innan flygningen kunde genomföras. Novairs operativa flygavdelning letade intensivt efter alternativa lösningar för att minimera förseningen. Det första alternativet var att ta in ett ersättningsflyg från vår egen flotta, det var dock i trafik vid detta tillfälle. Nästa steg var att hyra in ett ersättningsplan från andra flygbolag. Närmsta lediga flyg utanför vår flotta fanns i Estland och vi fick hyra in en subcharter från flygbolaget Smartlynx som ersättningsflyg under Novair för NVR568. Kort innan avgångstid från Tallinn blev vi kontaktade från Smartlynx att de själva hade upptäckt ett fel på det inhyrda flygplanet, detta fel behövde åtgärdas innan de lämnade sin hemmabas. Detta medförde att flygningen försenades ytterligare. Under väntetiden tog Novair hand om passagerarna på det sätt resenären har rätt att kräva enligt EU-förordningen. Har ni fått några skäliga merkostander i samband med förseningen, är ni välkomna att skicka in kvitton till oss för ersättning. Exempel är t ex. förlorad arbetsinkomst, fördyrad parkering och ombokning av anslutningsbiljetter. I de fall ni har förlorad arbetsinkomst behöver vi ett intyg från arbetsgivaren (löneavdelningen) som styrker det aktuella nettobortfallet av inkomst. Artikel 5.3, Lufttrafikföretaget som utför flygningen skall inte vara skyldigt att betala kompensation enligt artikel 7, om det kan visa att den inställda flygningen beror på extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits.
 

Tonton

Medlem
Först och främst - befintligt tråd om EU261/2004 finns redan - http://www.businessclass.se/forum/t...gler-om-passagerares-rättigheter.6200/page-43


Bakgrunden till att NVR568 blev försenad var för att tidigare flygning NVR567 hade fått problem med avisningssystemet i högermotor.

Kort innan avgångstid från Tallinn blev vi kontaktade från Smartlynx att de själva hade upptäckt ett fel på det inhyrda flygplanet, detta fel behövde åtgärdas innan de lämnade sin hemmabas.

I ovan länkad tråd finner finner du också svar på att tekniska fel inte är extra ordinära omständigheter :)


Vad kan jag göra åt saken?
Med det sagt så är nästa väg att gå ARN - om de inte vill betala ut.
 

mha321

Medlem
Däremot tycker jag det låter generöst att de kan tänka sig att ersätta förlorad arbetsinkomst. Det brukar väl normalt vara explicit undantaget?
 
Toppen