Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Nej, men företag tenderar att ta mycket allvarligare på brev som kommer från en advokat än saker som skickas från en privatperson. :(

Så är det säkert. Får Googla och se om jag kanske kan hitta något sådant brev alternativt rättsfall på svenska. Brevet borde väl vara tämligen standardiserat antar jag då Airhelp inte tar speciellt högt arvode så borde deras insats vara begränsad.

Så är det säkert. Får Googla och se om jag kanske kan hitta något sådant brev alternativt rättsfall på svenska. Brevet borde väl vara tämligen standardiserat antar jag då Airhelp inte tar speciellt högt arvode så borde deras insats vara begränsad.
Det är inte innehållet i brevet utan avsändaren som gör att de ger med sig. Innehållet är på inget sätt spektakulärt och jag tror att många medlemmar här skriver mycket mer avancerade (och korrekta) brev än vad dessa firmor gör. men som sagt, flygbolagen har väldigt lite att förlora på att jävlas med privatpersoner men får det betydligt jobbigare när det är en riktig advokat på andra sidan och de vet om att det är så.

Exakt som @agehall skriver, det är avsändaren som spelar roll. De flesta av flygbolagen känner till de stora ”ersättningsbolagen” exempelvis Airhelp. De vet att dessa menar allvar med att ta ärenden till rätten och att både resurserna och tålamodet till att göra det finns. Många privatpersoner släpper nog sina ärenden om det blir för krångligt eller tar för mycket tid. Det finns mindre poäng eller möjlighet att krångla med bolag som specialicerat sig på detta.

Jag kan tycka att det är direkt dåligt att man till och med som statusmedlem måste gå den här vägen. Jag har vunnit alla mina case hitintills mot Airfrance men först när jag tagit hjälp, trist synsätt på återkommande kunder från flygbolagets sida.

Jag kan tycka att det är direkt dåligt att man till och med som statusmedlem måste gå den här vägen. Jag har vunnit alla mina case hitintills mot Airfrance men först när jag tagit hjälp, trist synsätt på återkommande kunder från flygbolagets sida.
Otroligt drygt. Nästa gång, kan du inte försöka dra dem till tinget själv? Om du har rätt lär du ju vinna utan problem och bör dessutom då kunna få ersättning för dina rättegångskostnader...

@agehall Jag hade säkert kunnat driva det till ARN eller tingsrätten själv. Men hur mycket tid och kraft ska jag lägga ned för en total ersättning om vanligtvis runt 4000kr? Kan jag få 75% av det, för en timmes jobb att ladda upp all dokumentation till Airhelp som sedan tar över, så är det tillräckligt bra för mig. Inte perfekt, det håller jag gärna med om. Men om skillnaden är €300 via Airhelp för en timmes nedlagd tid kontra €400 för många timmars nedlagd tid - då vet i varje fall jag hur jag väljer och prioriterar.

Åter till ämnet! :)

Hur fungerar det om man drabbats av ett inställt flyg, och ersättningsflyget blir försenat mer än 2 timmar? Kan man åberopa EU261 även på ersättningsflyget för att få dubbel ersättning?

Hur fungerar det om man drabbats av ett inställt flyg, och ersättningsflyget blir försenat mer än 2 timmar? Kan man åberopa EU261 även på ersättningsflyget för att få dubbel ersättning?

Nja är svaret. EU 261/2004 tittar på ankomsttid för biljetterad slutdestination. Hänvisar dock till en tråd på Flyertalk där tydligen en person lyckats med det: Cancelled flight and 2nd flight delayed. EU 261 compensation twice or not? - FlyerTalk Forums

Det verkar bero lite på. Om du får ett nytt bokningsnummer för din nya flight av någon anledning och det är med ett annat bolag än första flighten så kanske det går. Nu senast när jag lämnade in anspråk hos SAS så hade jag samma bokningsnummer på min ombokade biljett med Lufthansa och i bokningen stod det tydligt att jag blivit ombokad pga. inställt flyg så om mitt anslutningsflyg blivit försenat i Frankfurt så hade det nog blivit svårt att dubbla, men gör ett försök och rapportera gärna hur det gick.

Last edited:
Nja är svaret. EU 261/2004 tittar på ankomsttid för biljetterad slutdestination. Hänvisar dock till en tråd på Flyertalk där tydligen en person lyckats med det: Cancelled flight and 2nd flight delayed. EU 261 compensation twice or not? - FlyerTalk Forums

Det verkar bero lite på. Om du får ett nytt bokningsnummer för din nya flight av någon anledning och det är med ett annat bolag än första flighten så kanske det går. Nu senast när jag lämnade in anspråk hos SAS så hade jag samma bokningsnummer på min ombokade biljett med Lufthansa och i bokningen stod det tydligt att jag blivit ombokad pga. inställt flyg så om mitt anslutningsflyg blivit försenat i Frankfurt så hade det nog blivit svårt att dubbla, men gör ett försök och rapportera gärna hur det gick.

Ajdå, då verkar det kört då det ligger under samma bokning inom SAS. Tack för svar!

Toppen