Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Jag vet faktiskt inte hur det där fungerar inom OneWorld - kan de verkligen ställa ut en separat flight som codeshare? Måste det inte finnas med någon del av resan som faktiskt företas på bolaget som man vill ha som codeshare kod? Det går ju tex inte att boka British Airways-flighter intra-asien på Cathay Pacific om man inte har en anslutande longhaul på British Airways...

Jag har bokat och rest på Finnair code ARN-(BA)-LHR-(AA)-MIA och tillbaks. Så det går.

Inom Europa är det inga problem att boka enbart codeshare så länge det finns publicerade priser OCH flygen inte är klassade med TR (Traffic Restrictions). Förr var det betydligt mer attraktivt för mig att boka Finnair-biljetter tur och retur Stockholm-London än British Airways då de förstnämnda gav betydligt mer poäng till AAdvantage för en väldigt liten extra kostnad. Att boka American på enbart sträckan ARN-LHR-ARN går dock inte (priser saknas med undantag för YY-biljetter och flygen får enbart bokas i samband med flyg som faktiskt utförs av American).

Intressant! Då verkar det väldigt konstigt att SAS inte kunde hitta Finnair-flighten i sitt system, när jag kunde boka den som BA-flight! Finns det begränsade platser för codeshare biljetter månntro?

Ja det finns begränsat antal platser för code share, normalt vill ju det flygande bolaget helst sälja biljetten själva.

Utöver vad som redan förtjänstfullt sagts så krävs det troligen viss kunskap och tricksande i biljettsystemet för att få upp sagda flight som just code share på annat oprerande bolag i en annan allians. Det är inte säkert att agenten som kollade biljett åt dig förstod eller hade kunskap om hur man kan tricksa för att kanske finna biljett.

Här på forumet finns många som har djup och genuin kunskap efter decennier av flygande, tusentals flighter. Även om man utbildar personal i bokningssystem så tar det lång tid att lära sig duverse tricks. Det blir svårt för en vanlig anställd att mäta sig med den massiva kunskap och kompetens som finns uppbyggd här på forumet.

Ja det finns begränsat antal platser för code share, normalt vill ju det flygande bolaget helst sälja biljetten själva.

Utöver vad som redan förtjänstfullt sagts så krävs det troligen viss kunskap och tricksande i biljettsystemet för att få upp sagda flight som just code share på annat oprerande bolag i en annan allians. Det är inte säkert att agenten som kollade biljett åt dig förstod eller hade kunskap om hur man kan tricksa för att kanske finna biljett.

Här på forumet finns många som har djup och genuin kunskap efter decennier av flygande, tusentals flighter. Även om man utbildar personal i bokningssystem så tar det lång tid att lära sig duverse tricks. Det blir svårt för en vanlig anställd att mäta sig med den massiva kunskap och kompetens som finns uppbyggd här på forumet.

Håller med dig i allt ovan - Dock så bör väl fortfarande flygbolagets ansvar inte avta för att kunskapen hos deras anställda inte är på nivå med den som vissa, exempelvis personer som är aktiva på BC, har?

Tack för alla kloka kommentarer! Känns som jag börjar bygga något slags case att ta vidare till Reklamationsnämnden, så får vi se om de kommer till någon annan slutsats än SAS!

Har en god vän som sitter fast på CDG. Vad tror ni? Kommer Air France skylla på extra ordinära omständigheter i form av vilt firande av VM-guld i fotboll för att ducka ersättning? :D

@Taggen AirFrance betalar väl aldrig ut i första omgången utan nekar regelmässigt allt och alla?! I andra rundan kan man ha viss framgång men de håller fortfarande tight i slantarna. Tar man sedan, för exakt samma ärende, hjälp av exempelvis Airhelp så lägger de sig platt och pengen kommer in på kontot inom någon vecka. En smula tröttsamt...

Toppen