agehall
Medlem
Dåså!Jag undersökte faktiskt detta igår kväll och såg att jag kunde hitta BA783 som bokningsbar AY5955 (tror jag det var) på Finnairs hemsida, så det verkar gå att boka den flighten separat!
Dåså!Jag undersökte faktiskt detta igår kväll och såg att jag kunde hitta BA783 som bokningsbar AY5955 (tror jag det var) på Finnairs hemsida, så det verkar gå att boka den flighten separat!
Jag vet faktiskt inte hur det där fungerar inom OneWorld - kan de verkligen ställa ut en separat flight som codeshare? Måste det inte finnas med någon del av resan som faktiskt företas på bolaget som man vill ha som codeshare kod? Det går ju tex inte att boka British Airways-flighter intra-asien på Cathay Pacific om man inte har en anslutande longhaul på British Airways...
Ja, codeshare flighter har helt eget inventory. Så det är fullt möjligt att man kan boka en codeshare flight där det inte går att boka som prime och tvärt om.Finns det begränsade platser för codeshare biljetter månntro?
Ja det finns begränsat antal platser för code share, normalt vill ju det flygande bolaget helst sälja biljetten själva.
Utöver vad som redan förtjänstfullt sagts så krävs det troligen viss kunskap och tricksande i biljettsystemet för att få upp sagda flight som just code share på annat oprerande bolag i en annan allians. Det är inte säkert att agenten som kollade biljett åt dig förstod eller hade kunskap om hur man kan tricksa för att kanske finna biljett.
Här på forumet finns många som har djup och genuin kunskap efter decennier av flygande, tusentals flighter. Även om man utbildar personal i bokningssystem så tar det lång tid att lära sig duverse tricks. Det blir svårt för en vanlig anställd att mäta sig med den massiva kunskap och kompetens som finns uppbyggd här på forumet.