Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Och det stämmer. SAS har inte e-ticketing interlining med BA, så de kan inte ställa ut BA-biljetter. Däremot borde de, iallafall under vissa förutsättningar, ställa ut exakt samma flight som AA codeshare. Det vore intressant att testa någon gång.
Fast de borde ändå boka o till dom om det är enda vettiga flighter enligt 261/2004. Att de inte har ett avtal tar väl inte 261/2004 hänsyn till?

Fast de borde ändå boka o till dom om det är enda vettiga flighter enligt 261/2004. Att de inte har ett avtal tar väl inte 261/2004 hänsyn till?

Mmm, det var det där jag är orolig för. Om jag vore som dig skulle jag svara dem att det där inte är i linje med vad de tidigare lovat dig och om de inte ger med sig får du dra det till Allmänna Reklamationsnämnden.

Kloka kommentarer! Tycker det du säger @palmen låter mycket rimligt, men finns det någon tydligare specifikation vad en vettig flight är i enlighet med 261/2004? Räcker det att hävda att en sådan flight är en flight som tar en till destinationen innan ens åtagande på plats?

Jo, de FÅR inte ställa ut biljetter för BA flighter. Därmed kan de inte boka om till dessa tyvärr.

Det är ungefär samma scenario som att du inte får köra buss utan att ha rätt körkortsbehörighet - det är fullt möjligt att du faktiskt kan köra bussen, men det blir inte direkt bra om du gör det och det upptäcks (och i fallet med biljetter så kommer det att upptäckas).

Jag tror att enda sättet för BA att boka om till SAS (och vice versa) är att de köper biljetterna på webben eller via resebyrå som vilken passagerare som helst och betalar med kort/faktura. All form av clearingmöjligheter/internfakturering mellan bolagen är borta i och med att det saknas avtal. Det kommer inte hända och jag tror inte ens man kan kräva det. Om man bokar själv skulle man teoretiskt kunna få pengarna ersatta men uppenbarligen bråkas det gärna om detta (kanske inte så konstigt).

Att få SAS att boka om till en codeshare flygning såld av AA men utförd av BA borde gå så länge inte biljetten hamnar på 125-stocken. Dock säljer inte AA biljetter Stockholm-London enbart så den vägen är nog svår att gå. Däremot borde de inte vara omöjligt att få SAS att boka om till AY-flygnummer på AY-stock även om flyget utförs av BA. Kanske värt att prova någon gång...

Finns säkerligen rättsfall på vad som är rimlig tid. Men ARN-LHR en vardag vid 16:30 måste ju finnas en uppsjö av möjligheter innan dagen är slut.

Med den argumentationen skulle WizzAir komma undan med att nästa flyg går om 3 dagar, vi har inga sammarbeten med andra bolag så kan inte omboka till något annat.

Det finns lite om detta i riktlinjerna. Det är nog det sista fetade stycket som flygbolagen oftast kommer undan med, dvs. de erbjuder ett alternativ som faktiskt är helt bedrövligt, passageraren tackar nej, och vips så står passageraren med byxorna nere. De allra flesta bolag sysslar förstås med detta. Det vore spännande att se vad en domstol skulle säga om "earliest opportunity"-skyldigheten.

The air carrier should simultaneously offer the choice between reimbursement and re-routing. In the case of connecting flights, the air carrier should simultaneously offer the choice between reimbursement and a return flight to the airport of departure and re-routing. The air carrier has to bear the costs for re-routing or a return flight, and must reimburse the costs for the flight borne by the passenger where the air carrier does not comply with its obligation to offer re-routing or return under comparable transport conditions at the earliest opportunity.

Where the air carrier does not offer the choice between reimbursement and re-routing and, in the case of connecting flights, reimbursement and a return flight to the airport of departure and re-routing, but decides unilaterally to reimburse the passenger, he or she is entitled to a further reimbursement of the price difference with the new ticket under comparable transport conditions.

However, where an air carrier can demonstrate that when the passenger has accepted to give his or her personal contact details, it has contacted a passenger and sought to provide the assistance required by Article 8, but the passenger has nonetheless made his or her own assistance or re-routing arrangements, then the air carrier may conclude that it is not responsible for any additional costs the passenger has incurred and may decide not to reimburse them.

SAS verkar stå kvar vid sin ståndpunkt och levererar goddag yxskaft svar genom att hävda att de har tagit alla rimliga åtagande för att boka om mig på nästa möjliga flight... (Vilket de uppenbarligen inte har, för de kunde precis som vi pratat om ev. boka om till BA flighten som AY-codeshare t.ex.)

Härligt när de inte ens verkar läsa mina argument, kan man kontakta nåt i supervisor på customer care, eller är det till att involvera allmänna reklamationsnämnden?

Vilket de uppenbarligen inte har, för de kunde precis som vi pratat om ev. boka om till British Airways flighten som AY-codeshare t.ex.
Jag vet faktiskt inte hur det där fungerar inom OneWorld - kan de verkligen ställa ut en separat flight som codeshare? Måste det inte finnas med någon del av resan som faktiskt företas på bolaget som man vill ha som codeshare kod? Det går ju tex inte att boka BA-flighter intra-asien på CX om man inte har en anslutande longhaul på BA...

Härligt när de inte ens verkar läsa mina argument, kan man kontakta nåt i supervisor på customer care, eller är det till att involvera allmänna reklamationsnämnden?
Rätt standard. Det är ingen mening med att tjafsa med dem - informera dem om att du i nästa steg kommer att kontakta ARN, ge dem en tidsfrist på en vecka eller två, vänta på deras svar och därefter skickar du ärendet till ARN (oavsett om SAS svarat eller inte).

Jag vet faktiskt inte hur det där fungerar inom OneWorld - kan de verkligen ställa ut en separat flight som codeshare? Måste det inte finnas med någon del av resan som faktiskt företas på bolaget som man vill ha som codeshare kod? Det går ju tex inte att boka British Airways-flighter intra-asien på Cathay Pacific om man inte har en anslutande longhaul på British Airways...

Jag undersökte faktiskt detta igår kväll och såg att jag kunde hitta BA783 som bokningsbar AY5955 (tror jag det var) på Finnairs hemsida, så det verkar gå att boka den flighten separat!

Rätt standard. Det är ingen mening med att tjafsa med dem - informera dem om att du i nästa steg kommer att kontakta ARN, ge dem en tidsfrist på en vecka eller två, vänta på deras svar och därefter skickar du ärendet till ARN (oavsett om SAS svarat eller inte).

Tack för tipsen, jag gör så, så får vi se vad som händer.

Toppen