Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hur flyger du till Brasilien med SAS?

Antingen väntar man tills de öppnar en linje, eller så väljer man något annat. Men det var ju inte riktigt det jag sa?

Ser vi på det rent matematiskt så kan ju en resa med SAS vara dyrare, men ändå motiverad, om man faktiskt får EU261 pengar. Säg att 1 resa på 10 blir kraftigt försenad, då bör man ju tåla någonstans 10% högre pris i ekonomi och det är ändå lönsamt att välja SAS.

Min poäng var att även om SAS ofta sköter EU261/2004 rätt bra (dock långt ifrån alltid) så är det inte alltid ett alternativ. Och ska man vara krass så finns det vissa bolag som är sämre än andra (Finnair och BA tex) medan de flesta andra sköter det hela rätt ok.

Operating air carrier (här: Nordica).
Air passenger rights - Your Europe
”In some cases the airline operating the flight may not be the same as the one from which you bought your ticket. In case of any difficulties only the airline which operates the flight can be held responsible.”

Så är det, men i LOT/Nordicas fall skulle jag säga att det alktid är LOT man ska vända sig till då Nordica inte säljer några biljetter under eget prefix (vilket är EE) med undantag för linjen mellan Tallinn och S:t Petersburg som har något att göra med avtalet om flygrättigheter med Ryssland att göra.

Dvs. undantaget sträckan Tallinn - S:t Petersburg är det LOT som är ansvarigt flygbolag även om Nordica själva flyger, det är väl såsom wetlease helt enkelt.

Hittade en complaints form från EU som säger att man bör vänta 6veckor på svar
När jag skriver anmälan så brukar jag också kräva ränta enligt paragraf 6 i räntelagen från och med anmälningsdatumet (vilket man faktiskt också har rätt till). Bra om det drar ut på tiden. Däremot brukar jag inte tjafsa om ränta om det sedan går hyfsat fort.

Kanske en dum fråga men...
Ponera följande fall:

Man ska flyga inrikes (SAS).
Planet blir inställt. (detta får man veta 3 timmar innan avgång.
Man blir ombokad till ett senare plan (ankomst 5 timmar senare än ursprunglig flight).
Nästa plan får en egen försening på 2,5 timmar.
Kan man då göra en dubbel claim på 261/2004-ersättning.

Jag antar att svaret är nej, men tänker att det inte borde vara omöjligt iom. att man har nytt flight-nummer att göra claim på.
Dessutom uppstår ju nya problem iom att nästa flight också blir försenad.

Någon som har provat?

En annan fråga.
Ger en försening som delvis orsakats av mellanlandning högre ersättning än en "vanlig" försening?

Nej, det är försening till ankomstflygplatsen s räknas. Inte försening vid varje byte.
Såvida du inte bokat separata biljetter A-B och B-C. Men då får man ju ta till rejäl bytestid i B så att man hinner med en >3h försening där utan att missa sin andra bokning B-C.

Sista frågan, nej det är försening till destination som räknas

Hej alla experter!

Skulle behöva lite klarhet i ett potentiellt EU261 case som jag upplevde igår:

Skulle flyga med SK1523 (bokad via SAS) igår (8/7) vid 16:20 till LHR, flyget blev inställt 15 minuter innan avgång.

Jag blev då ombokad på SK533 idag (9/7) vilket var på tok försent då jag skulle prata på en konferens idag (9/7) klockan 10. Försökte vara kreativ och bad servicecenter leta platser via FRA, MUC, ZRH o.s.v. men inga platser fanns under kvällen. Det slutade med att jag fick boka och åka BA783 igår kväll klockan 21.20 för att hinna till London innan min presentation. BA biljetten fick jag boka själv med muntligt lovande av servicecenter att SAS kunde ersätta den biljettkostnaden. I samma veva avbokade jag då den ombonade biljetten för ikväll med SK533.

Så om jag har förstått så kan jag utöver återbetslning av dit-resan kräva av SAS:

1. Biljettkostnaden för BA-biljetten?

2. EU261 kompensation 250 Euro för min SAS resa (Inställt flyg/mer än 3 timmar sen till destinationen, som är kortare än 1500 km från Arlanda.

3. Måltidskostnaden för middagen på Arlanda som jag var tvungen att ta?

Är jag ute och cyklar eller är detta så det funkar?

Allt gott,

Axo

Toppen