Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Låter som ett typiskt Finnair-svar. Nämnde du SAS när du kontaktade Finnair om förseningen? Jag tror du enbart borde använt dig av argumentationen om att Finnair var fem timmar sena. Nu öppnade du dörren för finnarna att skylla i från sig (vilket de gör alldeles utmärkt oavsett) ;)

Låter som ett typiskt Finnair-svar. Nämnde du SAS när du kontaktade Finnair om förseningen? Jag tror du enbart borde använt dig av argumentationen om att Finnair var fem timmar sena. Nu öppnade du dörren för finnarna att skylla i från sig (vilket de gör alldeles utmärkt oavsett) ;)

Naturligtvis nämnde jag inte SAS...
Men hon såg väl att SAS ställt ut biljetten, men min åsikt är att det är en ny flygning och det är Finnair som strulat till allt.. :rolleyes:

Om sent ankommande flyg beror på "Mandatory Security" så tror jag att det försvagar ditt case då det inte är något SAS kan styra över själva. Du kan ju försöka genom ARN och se vad de säger men skulle nog inte ha för stora förväntingar på ett sådant case.
Samtidigt är inte extra kontroller ngt extra ordinärt i USA. Det faller under omständigheter som SAS kan räkna med precis som att man måste göra service på kärran.

Varför? Det är ju samma princip som inom EU? Flyger du Stockholm-Frankfurt-Bilbao där första benet är med SAS och inte inställt/försenat och du sedan råkar ut för inställt flyg med Lufthansa på Frankfurt-Bilbao vänder du dig väl inte till SAS?
Jag skulle vända mig till SAS om det var sommar bara för att pranka sommarpersonalen :)

Hej experter!

Fick SMS dagen innan jag skulle åka att mitt flyg var inställt pga "Operational Reasons".
Någon som sitter på mer info om DY4103 8jun2018 eller vet hur jag kan få fram det? :)

Kundtjänst ville inte boka om mig till SAS och nästa flyg skulle ha mig framme i Oslo 2+ h senare än ursprungsflyget (type 1 om jag förstått det rätt)

Svaret jag fick från Norwegian när jag mailade och bad om kompensation var det nedan:

Norwegian skrev:
Thank you for contacting us with your claim. We regret the time it’s taken to respond to you and we thank you for your patience.

Unfortunately, Norwegian flight DY4103 (ARN-OSL) 08.06.2018 was cancelled. This disruption was caused by extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken*.

Although we respect your request for compensation, we’re unable to honour your claim as your flight was delayed due to extraordinary circumstances. This is in accordance with the European Court of Justice Verdict C-549/07 Wallentin-Hermann.

We apologise for the inconvenience caused on this occasion and hope to have the opportunity to welcome you on board a Norwegian flight when you next choose to travel.

Kind regards,

The Customer Relations Team

* Flight disruption information

Norwegian flight: DY4103 (ARN-OSL) 08.06.2018
Disruption type: Cancelled
Reason for disruption: This cancellation was caused by industrial action.

If you are not satisfied with the outcome of your complaint or claim with us, you can escalate your case to the Norwegian Transport Appeals Board (Transportklagenemnda) within 1 year of receiving this response. Please be advised, we are not currently signed up to an Alternative Dispute Resolution provider.

We are also required to inform that an Online Dispute Resolution (ODR) platform has been set up by the European Commission providing access to alternative dispute resolution (http://ec.europa.eu/consumers/odr/). We are currently not subscribed to the ODR platform and any complaints or claims submitted here will not reach us.

Last edited:
Bara att skicka det hela till ARN och vara beredd på att dra det till tinget. Norwegian har med all säkerhet gjort fel och det finns inget som antyder att flighten blev inställd av extraordinära orsaker.

• Gilla
Reactions: El0
Hej experter!

Fick SMS dagen innan jag skulle åka att mitt flyg var inställt pga "Operational Reasons".
Någon som sitter på mer info om DY4103 8jun2018 eller vet hur jag kan få fram det? :)

Kundtjänst ville inte boka om mig till SAS och nästa flyg skulle ha mig framme i Oslo 2+ h senare än ursprungsflyget (type 1 om jag förstått det rätt)

Svaret jag fick från Norwegian när jag mailade och bad om kompensation var det nedan:

Jasså, så dom hänvisar till detta mål alltså :)

Ni får kolla upp det där med strejken, om det var en vild strejk är det nog inte så mycket att hoppas på, men om den var varslad så får ni nog leta upp något annat rättsfall och stödja er på, jag har för mig att ett annat rättsfall gav vägledning där!

Mot denna bakgrund beslutar domstolen (fjärde avdelningen) följande:

1) Artikel 5.3 i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 261/2004 av den 11 februari 2004 om fastställande av gemensamma regler om kompensation och assistans till passagerare vid nekad ombordstigning och inställda eller kraftigt försenade flygningar och om upphävande av förordning (EEG) nr 295/91 ska tolkas på ett sådant sätt att ett tekniskt problem med ett flygplan, som leder till att en flygning ställs in, inte omfattas av begreppet ”extraordinära omständigheter”, i den mening som avses i denna bestämmelse, såvida detta problem inte uppkommit till följd av händelser som, till sin art eller sitt ursprung, faller utanför det berörda lufttrafikföretagets normala verksamhet och som ligger utanför dess faktiska kontroll. Konventionen om vissa enhetliga regler för internationella lufttransporter, som ingicks i Montreal den 28 maj 1999, är inte avgörande för tolkningen av de skäl för undantag från kompensationsskyldigheten som avses i artikel 5.3 i förordning nr 261/2004.

2) Frekvensen av tekniska problem hos ett lufttrafikföretag är inte i sig ett sakförhållande som gör det möjligt att fastställa huruvida det föreligger ”extraordinära omständigheter”, i den mening som avses i artikel 5.3 i förordning nr 261/2004.

3) Den omständigheten att ett lufttrafikföretag har iakttagit samtliga lagstadgade minimikrav avseende underhåll av ett flygplan är inte i sig tillräcklig för att det ska anses styrkt att detta lufttrafikföretag har vidtagit ”alla rimliga åtgärder”, i den mening som avses i artikel 5.3 i förordning nr 261/2004, och således ska befrias från kompensationsskyldigheten enligt artiklarna 5.1 c och 7.1 i denna förordning.

Last edited:
Min svåger ska flyga hem till Phuket imorgon med Turkish och för cirka två veckor sedan fick han veta att de senarelagt benen Istanbul-Phuket med 9 timmar. Har han något att hämta?

Min svåger ska flyga hem till Phuket imorgon med Turkish och för cirka två veckor sedan fick han veta att de senarelagt benen Istanbul-Phuket med 9 timmar. Har han något att hämta?
Är det mer än 2 veckor innan avgång så har man väl inte mycket att hämta skulle jag säga om man tittar på EU261/2004 åtminstone.

Toppen