Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hej alla experter!

Skulle behöva lite klarhet i ett potentiellt EU261 case som jag upplevde igår:

Skulle flyga med SK1523 (bokad via SAS) igår (8/7) vid 16:20 till LHR, flyget blev inställt 15 minuter innan avgång.

Jag blev då ombokad på SK533 idag (9/7) vilket var på tok försent då jag skulle prata på en konferens idag (9/7) klockan 10. Försökte vara kreativ och bad servicecenter leta platser via FRA, MUC, ZRH o.s.v. men inga platser fanns under kvällen. Det slutade med att jag fick boka och åka BA783 igår kväll klockan 21.20 för att hinna till London innan min presentation. BA biljetten fick jag boka själv med muntligt lovande av servicecenter att SAS kunde ersätta den biljettkostnaden. I samma veva avbokade jag då den ombonade biljetten för ikväll med SK533.

Så om jag har förstått så kan jag utöver återbetslning av dit-resan kräva av SAS:

1. Biljettkostnaden för BA-biljetten?

2. EU261 kompensation 250 Euro för min SAS resa (Inställt flyg/mer än 3 timmar sen till destinationen, som är kortare än 1500 km från Arlanda.

3. Måltidskostnaden för middagen på Arlanda som jag var tvungen att ta?

Är jag ute och cyklar eller är detta så det funkar?

Allt gott,

Axo
Låter som du fått ihop det bra, kan vara så att du inte får tillbaka pengar för din biljett utan att din nya biljett täcker det där du bör få hela den summan återbetald.

Var glad att du inte är på SK533 då den just nu är minst 2h sen och ännu inte börjat boarding med 17 minuter till nya avgångstiden.

Tack @palmen ! Känns som det varit väldigt mycket strul med SAS-flygningarna till LHR senaste dagarna... två inställda flyg igår och förseningar idag... får se om jag lyckas ta mig hem med SAS imorgon!

Jag blev då ombokad på SK533 idag (9/7) vilket var på tok försent då jag skulle prata på en konferens idag (9/7) klockan 10. Försökte vara kreativ och bad servicecenter leta platser via FRA, MUC, ZRH o.s.v. men inga platser fanns under kvällen. Det slutade med att jag fick boka och åka BA783 igår kväll klockan 21.20 för att hinna till London innan min presentation. British Airways biljetten fick jag boka själv med muntligt lovande av servicecenter att SAS kunde ersätta den biljettkostnaden. I samma veva avbokade jag då den ombonade biljetten för ikväll med SK533.

1. Biljettkostnaden för British Airways-biljetten?
Det där är alltid tveksamt. Jag skulle nog personligen inte gå med på en sådan lösning. Det är SAS som ska ordna en ny biljett åt dig och du ska inte behöva hålla på med att köpa egna biljetter. Dessutom så har du tekniskt sett, iochmed att du avbokade biljetten, troligen inte rätt till någonting alls om man hårddrar det hela. Just av den anledningen bör detta skötas av flygbolaget som ställt till det och hanteras som en ombokning.

2. EU261 kompensation 250 Euro för min SAS resa (Inställt flyg/mer än 3 timmar sen till destinationen, som är kortare än 1500 km från Arlanda.
Ja, men återigen så kan situationen kompliceras av att du avbokade SAS-biljetten.

3. Måltidskostnaden för middagen på Arlanda som jag var tvungen att ta?
Ja, med samma brasklapp som ovan.

Nu hoppas jag att SAS tar sitt ansvar här, men strikt taget tror jag det där är fel sätt att hantera det på. Känns som att resenären hamnar i en hopplös sits.

Det där är alltid tveksamt. Jag skulle nog personligen inte gå med på en sådan lösning. Det är SAS som ska ordna en ny biljett åt dig och du ska inte behöva hålla på med att köpa egna biljetter. Dessutom så har du tekniskt sett, iochmed att du avbokade biljetten, troligen inte rätt till någonting alls om man hårddrar det hela. Just av den anledningen bör detta skötas av flygbolaget som ställt till det och hanteras som en ombokning.

Ja, det är detta jag är lite orolig för. Jag trodde nämligen också att jag kunde få SAS att boka om mig med en annan allians om så krävdes, därför blev jag förvånad när servicecenter sa till mig att det absolut inte gick med deras system och att jag var tvungen att boka själv och sedan få ersättning.... lathet från servicedesk?

Ja, det är detta jag är lite orolig för. Jag trodde nämligen också att jag kunde få SAS att boka om mig med en annan allians om så krävdes, därför blev jag förvånad när servicecenter sa till mig att det absolut inte gick med deras system och att jag var tvungen att boka själv och sedan få ersättning.... lathet från servicedesk?
Det går vist, de bokade om mig till American Airlines utan problem. British Airways och Norwegian gick inte pga de inte har avtal påstods det

British Airways har heller inga problem med att boka om till bolag utanför oneworld. Har hamnat på Air New Zealand i samband med en missad anslutning i London. Men att boka om till SAS går INTE så osämjan mellan SAS och BA är åtminstone samspelt.

Vid ett tillfälle missade jag anslutningen i London hem till Stockholm med BA (fastnade i "convergency check") och kollade om det gick att få ett SAS-flyg i stället då det skulle inneburit mindre väntan. Svaret var först nej men när jag sa att biljetten faktiskt tillhörde American Airlines bemödade sig agenten åtminstone med att titta om det fanns lediga platser (vilket det inte gjorde).

Det går vist, de bokade om mig till American Airlines utan problem. British Airways och Norwegian gick inte pga de inte har avtal påstods det
Och det stämmer. SAS har inte e-ticketing interlining med BA, så de kan inte ställa ut BA-biljetter. Däremot borde de, iallafall under vissa förutsättningar, ställa ut exakt samma flight som AA codeshare. Det vore intressant att testa någon gång.

Intressant!

Fick svar från SAS imorse där det först stod att EU261 kompensationen skulle jag få utan några problem, men däremot kunde de inte ersätta BA biljettkostnaden för att

"SAS had taken all reasonable measures to rebook on the next possible flight.

We are unable to compensate you for the air ticket transportation cost as taking another flight was your voluntary decision."

Men i reglerna står det

"Additional compensation is not given If you decide to arrange your own alternative travel arrangement to your destination AND SAS has offered you a travel alternative within REASONABLE time"

En ditresa som landar 10 timmar (minst) EFTER min programpunkt i London skulle jag inte kalla inom reasonable time givet mina förutsättningar.... tankar?

Mmm, det var det där jag är orolig för. Om jag vore som dig skulle jag svara dem att det där inte är i linje med vad de tidigare lovat dig och om de inte ger med sig får du dra det till Allmänna Reklamationsnämnden.

Toppen