banditan
Medlem
Visst finns det undantag, har man ett edgecase finns nog inga automatverktyg som funkarDen kalkylatorn tar inte hänsyn till extraordinära händelser. I övrigt är den en bra vägledning.
Men tycker den funkar bra som ett första steg

Visst finns det undantag, har man ett edgecase finns nog inga automatverktyg som funkarDen kalkylatorn tar inte hänsyn till extraordinära händelser. I övrigt är den en bra vägledning.

Det beror lite på NÄR du fick reda på att flyget var inställt. Läs artikel 5 för mer detaljer:
EUR-Lex - 32004R0261 - SV
Du kan även använda Konsument Europas flygkalkulator, fyll bara i uppgifter om flighten:
Flygkalkylatorn - Konsument Europa
Visst finns det undantag, har man ett edgecase finns nog inga automatverktyg som funkar
Men tycker den funkar bra som ett första steg![]()
Inte heller juridiskt skolad men gör samma tolkning som duJag kan tycka att det är beklagligt när ett verktyg byggt av offentliga organ bidrar till ökad förvirring. Det borde inte vara helt omöjligt att koda den så att den gör rätt.
Jag tolkar det det som att Artikel 5 i förodningen styr vad som händer vid inställt flyg. OM det enligt Artikel 5 föreligger rätt till ersättning hänvisar den till artikel 7. Men om det enligt Artikel 5 inte finns ersättningsgrund spelar det ingen roll vad som står i Artikel 7. (någon mer juridiskt skolad än undertcknad får gärna klargöra om jag tolkar det rätt)
Visst finns det undantag, har man ett edgecase finns nog inga automatverktyg som funkar
Men tycker den funkar bra som ett första steg![]()
Den räknar tyvärr även fel på ersättningen vid inställt flyg. Om du blir ombokad och kommer fram inom två timmar så har du inte rätt till ersättning, kalkylatorn menar emellertid att du ska få EUR 125...
Hej, behöver er hjälp igen!
Har en bokning med SAS till Umeå idag från Göteborg i Plus, bokad poängresa bästa pris.
Den har blivit inställd av SAS och jag är ombokad med BRA via Bromma med flyg som går 40 min tidigare och kommer fram 40min tidigare än SAS.
SAS flyget jag hade bokat är sista avgången för dagen och jag har inte möjlighet att ta en tidigare avgång med SAS, kommer bli jobbit att behöva åka till flygplatsen 40min tidigare för BRA.
Frågor jag har:
1. Ersättning för inställt flyg och ombokning till avgång 40 min tidigare med BRA istället för SAS Plus?
2. Fasttrack, Lounge, mat/dryck?
3. Är BRA bokningsklass C likställt med det jag får via SAS Plus och EBD?
Bokat flyg 15 feb 2019:
GOT-ARN SK164 18:10-19:10 (cancel)
ARN-UME SK026 20:00-21:05
Fick ett sms av SAS 14:e Feb kl 22:14 (19h innan avgång) där de meddelade att SK164 är Canceld. Ombokad med BRA via Bromma i bokningsklass C.
Ombokad till 15 feb 2019:
GOT-BMA TF033 17:30-18:25
BMA-UME TF276 19:00-20:25
Det du skriver stämmer inte. Vid inställt flyg och ombokning kan fortfarande 50% av ersättningen utgå även om man inte blir försenad mer än 2/3/4h beroende på sträcka. Jag har själv egen erfarenhet av detta. Jag skriver "kan ersättning utgå" eftersom övriga regler fortfarande gäller, som t ex extraordinära omständigheter. I detta fallet kan man alltså ha rätt till 125 EUR.
Cash compensation for cancellation is a payment of:
Where a passenger has been rerouted due to cancellation or denied boarding, the above amounts are payable if the passenger's actual arrival time is delayed beyond the scheduled arrival of their originally booked flights, by two/three/four hours for type 1/2/3 flights respectively. But if rerouting only delays the passenger by less than these thresholds, half of the specified amounts are payable as compensation.