Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

gjohansson

Medlem
Jag blir sällan riktigt arg men nu är jag det.
Flög med SAS till MIA för några helger sedan. Flyget blev 4 h försent på håret. Det var 4 h och några minuter. Vi var flera med på planet och vi krävde alla ersättning. De andra har fått ersättning med antingen 600 Euro eler 60 000 poäng. Jag får 30 000 poäng och efter mailande fram och tillbaka hävdar de att vi inte kommer komma överens och att jag om jag är missnöjd får vända mig till min local Consumer Complaints Board (är det ARN?)

Jag försöker fråga dom hur dom kan göra olika bedömningar om försening på samma flght och att det inte borde vara en subjektiv bedömning utan fakta som gäller här men dom säger bara att vi inte kommer överens

Måste jag vända mig till ARN eller kan jag vända mig högre upp hos SAS? Det stör mig att man bara kan maila och får goddag yxkaftsvar från dom. De svarar inte på mina frågor utan på annat
Ja, skicka in det till ARN
 

Mr.cake

Medlem
Om det var så att Vueling vägrade boka om till KLM eller Transavia som flyger direkt både senare samma dag samt även dagen efter så kan du nog ha ett case.

Det gjorde de verkligen inte, när polaren bekräftar att det fanns gott om plats på KLM flighten som avgick 5timmar senare samma dag som Vuelingflighten blev inställd. Blir i vilket fall att trycka på detta, tack! :)
 

FredLind

Medlem
Har nu mailat i omgångar med Swiss om min inställda flight från Peking till Zurich med vidare connection till Stockholm och Umeå, men de står på sig att det var extraordinärt att de var tvungna att skruva i planet och inte fick till det på 5-6 timmar. Bör nästa steg vara ARN (även om den inställda flighten inte gick till Sverige var ju slutdestinationen här) eller är det någon "internethjälp" som gäller (och om så vilken)?
 

palmen

Moderator
Har nu mailat i omgångar med Swiss om min inställda flight från Peking till Zurich med vidare connection till Stockholm och Umeå, men de står på sig att det var extraordinärt att de var tvungna att skruva i planet och inte fick till det på 5-6 timmar. Bör nästa steg vara ARN (även om den inställda flighten inte gick till Sverige var ju slutdestinationen här) eller är det någon "internethjälp" som gäller (och om så vilken)?
Jag skulle nog ta till någon av de bolag som driver in dessa pengar, airhelp eller något liknande.
Swiss är ökända för att bråka om detta så det är nog ditt bästa alternativ om du inte vill spendera allt för mycket egen tid.
 

LPC123

Medlem
Hej alla gurus.
Jag blir aldrig riktigt klok på detta regelverk så jag kontrollerar med er som kan.
Om mitt flyg från Stockholm till GBG blir inställt och jag blir ombokad till senare flyg men blir bara 2,5 timme sen har jag någon chans till ersättning då? eller är det fortfarande minst 3 tim som gäller? Får ibland känslan att inställt flyg alltid ger minimum 250 Euro?
Tack för hjälpen
 

banditan

Medlem
Hej alla gurus.
Jag blir aldrig riktigt klok på detta regelverk så jag kontrollerar med er som kan.
Om mitt flyg från Stockholm till GBG blir inställt och jag blir ombokad till senare flyg men blir bara 2,5 timme sen har jag någon chans till ersättning då? eller är det fortfarande minst 3 tim som gäller? Får ibland känslan att inställt flyg alltid ger minimum 250 Euro?
Tack för hjälpen
Det beror lite på NÄR du fick reda på att flyget var inställt. Läs artikel 5 för mer detaljer:
EUR-Lex - 32004R0261 - SV

Du kan även använda Konsument Europas flygkalkulator, fyll bara i uppgifter om flighten:
Flygkalkylatorn - Konsument Europa
 

pswe

Medlem
Den kalkylatorn tar inte hänsyn till extraordinära händelser. I övrigt är den en bra vägledning.
Den räknar tyvärr även fel på ersättningen vid inställt flyg. Om du blir ombokad och kommer fram inom två timmar så har du inte rätt till ersättning, kalkylatorn menar emellertid att du ska få EUR 125...
 
Toppen