gneken skrev:Mer att SAS ersätter direkt utan tjafsKlicka för att utvidga...
zinter skrev:Vi tyckte dock det var konstigt då andra plan kunde lyfta samtidigt från samma flygplatsKlicka för att utvidga...
Canadien skrev:Så är det med väder, man kan tvingas dra ned antalet starter/landningar med t ex 50%. Då behöver man ställa in avgångar.Klicka för att utvidga...
zinter skrev:Nu erkänner BRA att jag har rätt ("Jag har tittat närmare på ditt ärende och tagit det vidare internt" haha), så jag får biljetten återbetald + 125 euro eftersom de erbjöd andra alternativ som hade gjort mig mindre än 2 h försenad innan jag valde att avboka min biljett. Såg att entimmesregeln före avgång inte gäller för att de ska kunna halvera ersättningen med 50%.Men iaf, sjukt att man ska behöva argumentera för sina rättigheter, de måste verkligen spara pengar på resenärer som inte vet att de har rätt till ersättning när de initialt nekar.Klicka för att utvidga...
Hänvisa till din väns svar, med screenshot eller liknande och hota med ARN inom 7 dagar. Så borde de betala ut när ärendet hamnar hos en ny handläggare som ser anledningen och inte är medveten om att de nekat dig tidigare. (Om de nu inte har något internt system för uppföljning etc)zinter skrev:Jo, så mycket har jag förstått! När jag har grävt i det tror jag dock att det främst handlade om att det var ett SAS Irelandplan vi flög med som bara får landa CAT I. Läste ett argt inlägg från en annan passagerare samma dag där de först hävdat väder men sen ändrat anledning när de blev ifrågasatta eftersom andra flighter kunde avgå och landa utan problem, då sa de senare att det var pga SAS Ireland och deras landningsmöjligheter.Men det mest intressanta är väl att de ger två totalt olika förklaringar till passagerare på samma flight.Klicka för att utvidga...
zinter skrev:Menar du att SAS håller på och nekar sina passagerare hela tiden trots att de har rätt till ersättning eller att de är bra på att ge ersättning när det är berättigat? HahaKlicka för att utvidga...
qwerty skrev:Flög i tisdags med LH813 GOT-FRA, planerad avgångstid (STD) var 09.40 men blev (enligt flightradar) i praktiken 09.52. Planerad ankomsttid (STA) kl. 11.25 till FRA. Enligt Flightradar landade vi 11.28 (måste enligt min egen tidsuppfattning varit när vi tog mark) men Lufthansas officiella landningstid blev 11.40. Minimun Connection Time på FRA är 45min, vilket är exakt vad vi hade på vår biljett till BHX (terminalbyte och passkontroll).Vid landning ursäktade piloten för att det blev en avlägsen landningsbana (nord-västra) och att de hade försökt få en närmare bana.Med tanke på försening, lång väg att taxa samt buss-gate så kan ju alla räkna ut att planet till BHX gick utan oss.Det här med missad anslutning är premiär för mig så jag tänkte be om lite vägledning. Vi blev automatiskt(?) ombokade till nästa flight, fick ett e-mail med vår nya bokning 10min innan STA för min ursprungliga flight till BHX. Ursprungligen skulle vi anlänt 12.45 lokal tid med LH954 men fick nu flyga med LH956, STA kl. 17.25.Jag funderar då på följande; STD och STA är väl vid APRON? Inte kan väl tilldelad landningsbana och tillhörande taxningstid vara extraordinär omständighet? (Taxetiden är vad jag kan bedöma den huvudsakliga anledningen till förseningen) Är det någon som har en uppfattning om det spelar roll hur man formulerar sitt kravbrev huruvida man får ersättning eller inte enligt 261/2004? Ev. ersättning ska utbetalas för respektive passagerare, någon som vet om infant räknas som en passagerare i det här fallet?Klicka för att utvidga...
qwerty skrev:Någon som har några tankar eller erfarenheter kring det här?Klicka för att utvidga...
Har någon läst själva utlåtandet? för jag läser vissa inlägg om detta på nätet där man skrivermarbe166 skrev:Tiden som räknas enligt 261/2004 är när flygplansdörren öppnas.Klicka för att utvidga...
danielhog skrev:Hänvisa till din väns svar, med screenshot eller liknande och hota med ARN inom 7 dagar. Så borde de betala ut när ärendet hamnar hos en ny handläggare som ser anledningen och inte är medveten om att de nekat dig tidigare. (Om de nu inte har något internt system för uppföljning etc)Klicka för att utvidga...
Det visste jag inte och om citatet är från ARNs hemsida så stämmer det ju som du säger.zinter skrev:ARN tar väl inte såna här ärenden (det inställda flyget gjorde att vi blev strandade i Spanien)? Blev hänvisad till Agencia Estatal de Seguridad Aérea istället, en National Enforcement Body i Spanien. Står på ARNs hemsida"Vi prövar INTEKompensation enligt EG-förordning 261/2004 där händelsen inträffat inom EU men inte i Sverige"Har redan skrivit många mejl till SAS där de var otroligt dryga och rent ut sagt otrevliga i mejlet och ignorerar frågor osv. Då jag frågade hur vädret kunde vara dåligt där planet blev strandat i Oslo (som han hävdade först) när inga andra plan ställdes in och vädret visade sol och moln svarade han bara att det kunde ha varit vädret på avgångsorten, på destinationen eller någonstans längs sträckan men att det inte spelar någon roll utan huvudsaken är att det är på grund avväder (ja han kursiverade ordet haha).Gick iaf till en sån där firma som tar 25% sen för orkade inte lägga mer energi på det från mitt håll.Klicka för att utvidga...
danielhog skrev:Det visste jag inte och om citatet är från ARNs hemsida så stämmer det ju som du säger.Klicka för att utvidga...
FlyingErik skrev:Tack för snabbt svar!Har mailat tillbaka till Sas och frågat hur de har räknat fram till exakt 400 €..Återkommer med besked!Klicka för att utvidga...
Homer skrev:Här, de som bråkar om Norwegian har hittat svaret åt dig"Enligt bolaget försenades flygningen på grund av att en föregående flygning hade försenats p.g.a. flygplansbyte. EU-domstolen har fastslagit att extraordinära omständigheter endast får avse "ett visst flygplan en viss dag", och att detta inte kan anses vara fallet när en passagerare nekas ombordstigning på grund av omläggning av flygningar till följd av extraordinära omständigheter som har påverkat en tidigare flygning (se EU-domstolens dom den 4 oktober 2012 i mål C-22/11, Finnair, punkt 37). "Resor referat 2012-08741 - ARNDreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut | Sida 25 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resorKlicka för att utvidga...
Om du var med på 98 så skall du leta reda på caset där det klargörs att en extraordinär försening på en tidigare flight inte fråntar bolaget ansvar för försening på en senare flight.henke12 skrev:Vad har vi kommit fram till enligt detta?Driver ett case där fågelkollsion gjorde att 2 flygningar senare blev +3h sen24octARN-TLL (fågelkollsion vid landning)TLL-ARN (sen..)SK98 ARN-OER blir då över 3,5h senG-FBXB - ATR 72-600 - SAS - Flightradar24SAS hävdar extraodinära omständigheterKlicka för att utvidga...
NotRyan skrev:Om du var med på 98 så skall du leta reda på caset där det klargörs att en extraordinär försening på en tidigare flight inte fråntar bolaget ansvar för försening på en senare flight.Klicka för att utvidga...
agehall skrev:Norwegian har som vanligt fel, men du behöver troligen tjafsa med dem eller ta hjälp av en advokat för att få rätt.Och ska du hänvisa till något, så hänvisa till faktisk lagtext och inte något du hittat på en slumpmässig sida på internet. Det är ganska lätt att hitta relevanta lagtexter med google.Klicka för att utvidga...