Mr Basic
Medlem
Om ditt ordinarie flyg ställdes in och det inte berodde på ”extraordinära omständigheter” (t ex väder, strejk av tredje part osv) så är du berättigad till ersättning enligt 261/2004. Vad uppgav de för orsak till att flighten ställdes in?Flight TF294 Bromma-Umeå med BRA blev inställt igår, fick information kl 12 och ordinarie avgång var 19:00.
De erbjöd alternativa resevägar:
- Ett flyg kl 16 som jag inte kunde ta
- En buss från Bromma 18:30, beräknad restid 8 h
- Flyg måndag morgon (som jag inte kunde ta pga jobb)
Om jag inte accepterade något av alternativen sa de att jag inte är berättigad någon ersättning. Får de göra så med tanke på att alternativ 1 var 3 timmar före ordinarie avgång (läst någonstans att det får vara 1 h före avgång) och alternativ 2 är buss - är det ett likvärdigt färdmedel? Eller hänger allt på att de trots allt erbjöd ett flyg måndag morgon och att de kan erbjuda alternativa rutter hur sent de vill?
Bokade en ny biljett själv istället med ett annat bolag men undrar nu om jag har någon rätt till någon ersättning från BRA ändå?