Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Flight TF294 Bromma-Umeå med BRA blev inställt igår, fick information kl 12 och ordinarie avgång var 19:00.

De erbjöd alternativa resevägar:
- Ett flyg kl 16 som jag inte kunde ta
- En buss från Bromma 18:30, beräknad restid 8 h
- Flyg måndag morgon (som jag inte kunde ta pga jobb)

Om jag inte accepterade något av alternativen sa de att jag inte är berättigad någon ersättning. Får de göra så med tanke på att alternativ 1 var 3 timmar före ordinarie avgång (läst någonstans att det får vara 1 h före avgång) och alternativ 2 är buss - är det ett likvärdigt färdmedel? Eller hänger allt på att de trots allt erbjöd ett flyg måndag morgon och att de kan erbjuda alternativa rutter hur sent de vill?

Bokade en ny biljett själv istället med ett annat bolag men undrar nu om jag har någon rätt till någon ersättning från BRA ändå?
Om ditt ordinarie flyg ställdes in och det inte berodde på ”extraordinära omständigheter” (t ex väder, strejk av tredje part osv) så är du berättigad till ersättning enligt 261/2004. Vad uppgav de för orsak till att flighten ställdes in?

De sa tekniska problem, men de hävdar att eftersom jag inte valde något av deras alternativa färdmedel räknas det som en "No show" och att jag därför inte får någon ersättning. (Bokade alltså en ny egen resa hos ett annat bolag istället för att välja något av BRAs alternativ, och jag sa till dem att jag inte ville använda någon av deras alternativ)

De sa tekniska problem, men de hävdar att eftersom jag inte valde något av deras alternativa färdmedel räknas det som en "No show" och att jag därför inte får någon ersättning. (Bokade alltså en ny egen resa hos ett annat bolag istället för att välja något av BRAs alternativ, och jag sa till dem att jag inte ville använda någon av deras alternativ)

Du borde få dina 250 EUR, och sen givetvis även pengarna tillbaka för biljetten du inte använda.
Om du kommer att bli mer än 5 timmar sen till destinationen så har du rätt att avboka biljetten och få biljettkostnaden återbetald. Förhoppningsvis finns det någon form av notis om att du har nekat de alternativ de har gett dig så att det inte verkligen bara har registrerats som no show i deras system - jag gissar att du fortfarande har rätt isf, men det kan vara en lite längre uppförsbacke.

Går det att läsa någonstans att jag ändå har rätt till ersättning enligt EU261/2004 eftersom beräknad ankomst skulle vara minst 5 h senare? Det enda jag hittar är rätt till ersättning om planet är försenat samt att jag har rätt till återbetalning av biljetten, men de menar alltså att eftersom jag inte var på något av deras alternativ så blev jag inte försenad och därmed inte har rätt till ersättning enligt EU261.

Går det att läsa någonstans att jag ändå har rätt till ersättning enligt EU261/2004 eftersom beräknad ankomst skulle vara minst 5 h senare? Det enda jag hittar är rätt till ersättning om planet är försenat samt att jag har rätt till återbetalning av biljetten, men de menar alltså att eftersom jag inte var på något av deras alternativ så blev jag inte försenad och därmed inte har rätt till ersättning enligt EU261.

EUR-Lex - 32004R0261 - EN - EUR-Lex

Nyckelstyckena här är 6(1)(c)(iii) och 8(1)(a).

Du har rätt till kompensation för att flyget ställdes in (och de kunde inte erbjuda acceptabla alternativ, vilket det inte kan anses vara att tvingas åka tre timmar tidigare).
Du har rätt till återbetalning av biljettpriset då du skulle bli fem timmar eller mer sen enligt ovanstående paragrafer.

Är det någon som har gjort, eller vet om det är möjligt att göra, en kreditkortsreklamation när flygbolaget nekar ersättning enligt EG 261/2004?

I mitt fall så drabbades jag av ett inställt flyg och blev ombokad till dagen efter. Flygbolaget menar att det berodde på extraordinära omständigheter. Jag har fått rätt av ARN men flygbolaget fortsätter att hävda extraordinära omständigheter och vill inte betala någon ersättning.

EUR-Lex - 32004R0261 - EN - EUR-Lex

Nyckelstyckena här är 6(1)(c)(iii) och 8(1)(a).

Du har rätt till kompensation för att flyget ställdes in (och de kunde inte erbjuda acceptabla alternativ, vilket det inte kan anses vara att tvingas åka tre timmar tidigare).
Du har rätt till återbetalning av biljettpriset då du skulle bli fem timmar eller mer sen enligt ovanstående paragrafer.

Tack så mycket för hjälpen! Får testa skriva det till dem och se om det hjälper. Jag tolkade det först som att jag enbart får ersättning för biljettpriset men inte biljettpris OCH 250 euro enligt EU261/2004, eller ja det var i alla fall vad BRA sa

Är det någon som har gjort, eller vet om det är möjligt att göra, en kreditkortsreklamation när flygbolaget nekar ersättning enligt EG 261/2004?

I mitt fall så drabbades jag av ett inställt flyg och blev ombokad till dagen efter. Flygbolaget menar att det berodde på extraordinära omständigheter. Jag har fått rätt av ARN men flygbolaget fortsätter att hävda extraordinära omständigheter och vill inte betala någon ersättning.

Ja, det hände mig för två veckor sen! SAS nekade ersättning pga väder men jag fick pengar för förseningen via kreditkortsförsäkring (Sparbanken Nord MasterCard via Erv) samt hemförsäkringen (Länsförsäkringar) ändå. Var dock tvungen att bifoga förseningsintyg till Erv, be om ett sånt från flygbolaget för de måste ge ett intyg om du vill ha ett oavsett orsak till förseningen.

Last edited:
Ja, det hände mig för två veckor sen! SAS nekade ersättning pga väder men jag fick pengar för förseningen via kreditkortsförsäkring (Sparbanken Nord MasterCard via Erv) samt hemförsäkringen (Länsförsäkringar) ändå. Var dock tvungen att bifoga förseningsintyg till Erv, be om ett sånt från flygbolaget för de måste ge ett intyg om du vill ha ett oavsett orsak till förseningen.

Jag har redan fått viss ersättning genom min kortförsäkring. Det jag vill veta är om jag kan kräva min bank på ersättningen enligt konsumentkreditlagen nu när flygbolaget inte vill betala.

Toppen