Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Ja, jag tyckte att det lät orimligt - inte minst med tanke på att tiden i luften i princip var oförändrad - förseningen berodde på mellanlandningen. Finns det någonstans man kan få fram den typen av statistik - d v s att dom ofta mellanlandar på en viss rutt?
Det är inget du behöver visa. United har bevisbördan. Vägrar de ersättning är det bara att gå vidare till Allmänna Reklamationsnämnden/domstol.

Aha, de kör ett Norwegian/Dubai-upplägg? Sådant ska bestraffas.
Precis så. Även om jag tror de började före så det är väl Norwegian som kopierat dem i det perspektivet.

Gäller så vitt jag förstått i princip alla 757 rutter till Europa utom möjligen Irland.

Ja, det får bli att skicka in en begäran om kompensation enligt 261/2004 till United så får vi se hur det går. Är det någon som haft den typen av kontakter med United i Sverige/Europa som har tips om kontaktuppgifter? Jag hittar bara telefonnummer för bokningar o s v men inga e-post eller vanliga adresser. Jag gissar att dom gör vad dom kan för att undvika klagomål!

Edit: Hittade denna mailadress efter lite googlande: CustomerCare@united.com

och följande postadress:

United Airlines, Inc.
PO Box 06649
Chicago, IL 60606-0649
United States

Om någon har erfarenhet och anser att det är bättre att kontakta United lokalt - hojta gärna till! :)

Last edited:
Flög Swiss i helgen från Palma. Flyget landade sent, vilket resulterade i att vi missade vår departure slot, vilket i sin tur betydde att vi missade vårt anslutande flyg till Köpenhamn. 24 timmar senare landar vi i Köpenhamn. Jag efterfrågar 2x400euro från Swiss, fick mail tillbaka att de inte betalar ut något pga air traffic restrictions.

Vad har man för chans att kamma hem nån ersättning här?
Jag menar eftersom planen inte hade landat i tid och med full beläggning i Palma så är det klart att ordinarie slot går till nån annan och att man blir tilldelad en senare slot. Känns som att om de hade landat i tid så hade vi fått vår ordinarie slot och vi hade inte blivit försenade. Och vad jag förstår så är tidigare förseningar inte en anledning till omständigheter utöver det vanliga.

Kan även lägga till att jag fick mail från Swiss angående förseningen

We regret to inform you that your original travel itinerary can no longer be granted due to an irregularity to one of your flights.

Står inget om Air traffic restrictions...

Last edited:
Flög Swiss i helgen från Palma. Flyget landade sent, vilket resulterade i att vi missade vår departure slot, vilket i sin tur betydde att vi missade vårt anslutande flyg till Köpenhamn. 24 timmar senare landar vi i Köpenhamn. Jag efterfrågar 2x400euro från Swiss, fick mail tillbaka att de inte betalar ut något pga air traffic restrictions.

Maila tillbaka och skriv att du bestrider och vill ha bevis för att det rådde air traffic restrictions vid den aktuella tiden och på vilket sätt det direkt ledde till förseningen.

LH-gruppen har väl som grej att alltid neka första försöket?

Jag har kollat upp flighterna nu och LX2156 som flög till Palma var 42min försenat. Landade 14.32. LX2157 som vi skulle flyga med hade en avgång på 14.35. Det är ju helt omöjligt att lasta in all bagage och folk och taxa ut på 3 min för att hävda att de hade restriktioner på att lyfta. Förseningen från Palma är ju helt pga av de inte kom iväg från Zurich i tid. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara anledning till att neka kompensation.

Jag har mailat tillbaka och bett dem ge fullständiga bevis för detta och även på pekat att tidigare förseningar inte är relevant.

Uppdatering:

Har fått svar från Swiss som säger The flight irregularity in question was caused by a rotational delay from enroute air traffic capacity restrictions. Och fortsätter att hävda "extraordinary circumstances".
Jag har kollat på flight data på planet (HB-IOC) under dagen i fråga ( 9e juli) och där framgår det att planet är försenat mellan 24-42 min på de 3 flygningarna de hade innan de landade i Palma. Jag har även kollat på skillnaden mellan schedueled departure och actual departure och där är skillnaden 45-51 min på de 3 tidigare flygningarna, vilket jag tycker indikerar på att det är konsekvent gällande väntetid på marken.

De tycker inte heller att jag ska få ta del av deras data.Jag sa att det är sant, så länge jag inte drar dom inför domstol, då måste dom lägga fram allt.

Han hälsar även att detta är deras slutgiltiga position i ärendet. Jag bad att få eskalera detta till hans chef i stället.

För övrigt så gav han mig inga bevis på de gjorde allt för att undvika detta eller på vilket sett problemet uppstod.

Toppen