Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Ok ska kolla med hemförsäkringen eller också american express va som gäller o se om jag kan få nån ersättning

Yes 1.5 låter rimligt även att sas flyget blev lite försenat...men tyvärr så hann jag inte med det flyget .

Ingen på sas som försökte boka om en de trodde la vi skulle komma iväg runt 21.00 21.15 men också nämnde de nåt att de / nån som skulle jobba på planet skulle överskrida tiden för att få jobba men det låter ju skumt också det borde de la hålla reda på .
Tackar för infon !
Mvh Tobias
1,5h är på tok för lite, det jag syftade på var att du skulle ankomma den 13e men att det blev den 14e pga inställt plan. Det är tillräckligt när du har en övernattning emellan.
1,5h emellan flighterna är precis vad minimum connection time tillåter om allt är på samma biljett. På 2 separata biljetter det "omöjligt" med en så kort connection.
 
1.5h är åt fanders för kort tid för att ha separata biljetter. Jag hade aldrig chansat på mindre än 4h och helst hade jag tagit drygt 24h om jag hade gjort det där.

Har väldigt svårt att se att du har rätt till någon annan ersättning än €600 från SAS.

Yes 1 .5 h kändes tajt... men skulle jag gjort annorlunda o chansat .. men då hade säkert inte air canada bokat om mig pga att sas hade strulat till det . Biljett var dyr som den var när jag köpte den o då kan jag tänka mig om jag hade köpt den på samma dag som jag anlände. Får kolla med hemförsäkringen / american express
 
1,5h är på tok för lite, det jag syftade på var att du skulle ankomma den 13e men att det blev den 14e pga inställt plan. Det är tillräckligt när du har en övernattning emellan.
1,5h emellan flighterna är precis vad minimum connection time tillåter om allt är på samma biljett. På 2 separata biljetter det "omöjligt" med en så kort connection.

Skulle jag anlänt som planerat så skulle jag varit i god tid på flygplatsen o sluppit köpa mig en ny biljett . Som sagt får kolla med hemförsäkringen / american express
 
Ringde nyss hemförsäkring ( folksam) men där hade jag bara bas så tyvärr ingen ersättning , men hade jag den försäkringen skulle jag bara fått cirka 600 kr .

Ringde även american express o som jag kände på mig så skulle jag inte köpt biljetten innan jag visste att jag skulle missa planet . Så ingen ersättning där . Får lära mig av misstaget . Hoppas på att få ersättning av sas .
 
Skulle jag anlänt som planerat så skulle jag varit i god tid på flygplatsen o sluppit köpa mig en ny biljett . Som sagt får kolla med hemförsäkringen / american express
Om du skulle kommit med flighten dagen innan nästan hade det varit god tid.
Om den nya flighten till Chicago landat 11 enligt tidtabell hade det fortfarande varit på tok för lite tid med 1,5h. Det är som sagt absolut minimum vad som är tillåtet när allt är på samma biljett. Med två separata biljetter måste du göra immigration och sen även hinna till checkin för nya flighten vilket blir väldigt tight om man inte har tur och man klarar av immigration på någon minut (det kan ta timmar i värsta fall).
 
Om du skulle kommit med flighten dagen innan nästan hade det varit god tid.
Om den nya flighten till Chicago landat 11 enligt tidtabell hade det fortfarande varit på tok för lite tid med 1,5h. Det är som sagt absolut minimum vad som är tillåtet när allt är på samma biljett. Med två separata biljetter måste du göra immigration och sen även hinna till checkin för nya flighten vilket blir väldigt tight om man inte har tur och man klarar av immigration på någon minut (det kan ta timmar i värsta fall).

Ja märkte det i usa att byta terminal , köa för immigration osv det springer iväg snabbt tiden som tur på de andra flygen hade jag en bra marginal synd bara att sas strulade till min trip så jag missade mitt toronto flyg . Ja immigration kan ta en bra stund men nu vet man ju hur det funkar. Men nästa ggr jag reser till Kanada så ska jag inte mellanlanda i usa .
 
Ja märkte det i usa att byta terminal , köa för immigration osv det springer iväg snabbt tiden som tur på de andra flygen hade jag en bra marginal synd bara att sas strulade till min trip så jag missade mitt toronto flyg . Ja immigration kan ta en bra stund men nu vet man ju hur det funkar. Men nästa ggr jag reser till Kanada så ska jag inte mellanlanda i usa .
Mellanlanda i USA är inga problem, så länge du har det på samma biljett. Det är dock alltid bra att kolla upp vilka flighter du eventuellt kan åka med senare utifall att du blir sen på flighten över atlanten. Har du allt på samma biljett bokas du gratis om till nästa plan som har lediga platser till din destination.
Har man separata biljetter bör man dock alltid utgå ifrån att man behöver ha 24h som marginal för minimal risk. Ju mer man är villig att öka risken så kan man korta ner denna tid. Kortar man ner den till MCT (Minimum Connection Time) så har man dock dragit upp risken i max och jag skulle gissa på att man i majoriteten av sina bokningar då kommer att missa sin nästa flight och får köpa ny biljett. Personligen lägger jag nästan alltid en övernattning på plats när jag reser på separata biljetter, det kan bli fruktansvärt dyrt att behöva köpa en ny biljett med några timmars framförhållning.
 
Mellanlanda i USA är inga problem, så länge du har det på samma biljett. Det är dock alltid bra att kolla upp vilka flighter du eventuellt kan åka med senare utifall att du blir sen på flighten över atlanten. Har du allt på samma biljett bokas du gratis om till nästa plan som har lediga platser till din destination.
Har man separata biljetter bör man dock alltid utgå ifrån att man behöver ha 24h som marginal för minimal risk. Ju mer man är villig att öka risken så kan man korta ner denna tid. Kortar man ner den till MCT (Minimum Connection Time) så har man dock dragit upp risken i max och jag skulle gissa på att man i majoriteten av sina bokningar då kommer att missa sin nästa flight och får köpa ny biljett. Personligen lägger jag nästan alltid en övernattning på plats när jag reser på separata biljetter, det kan bli fruktansvärt dyrt att behöva köpa en ny biljett med några timmars framförhållning.

De ggr jag har åkt till Kanada så har jag inte mellanlandat i usa . Men denna ggr så blev det så pga bonusresa .. vet inte om jag hade kunnat få hela vägen till toronto på samma biljett även att det var en bonusresa. Bra tips du lägger fram tackar för infon !
 
De ggr jag har åkt till Kanada så har jag inte mellanlandat i usa . Men denna ggr så blev det så pga bonusresa .. vet inte om jag hade kunnat få hela vägen till toronto på samma biljett även att det var en bonusresa. Bra tips du lägger fram tackar för infon !
Nu är vi lite off topic här, men både USA och Kanada är samma zon så du hade utan problem kunnat lägga till Chicago-Toronto på din biljett, du hade dock fått betala Star Alliance priset då som är 110k poäng för tur och retur istället för 100k som det kostar om det bara är SAS flighter. Du hade även fått betala högre avgifter, ca 3000 kronor tur och retur istället för ca 300 med SAS. Frågan är ju då hur värt det är det just i detta läge, kan mycket väl vara befogat att lägga det på separata biljetter även om man då måste ta till ordentligt med marginal.
 
Toppen