Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Uppdatering:

Har fått svar från Swiss som säger The flight irregularity in question was caused by a rotational delay from enroute air traffic capacity restrictions. Och fortsätter att hävda "extraordinary circumstances".
Jag har kollat på flight data på planet (HB-IOC) under dagen i fråga ( 9e juli) och där framgår det att planet är försenat mellan 24-42 min på de 3 flygningarna de hade innan de landade i Palma. Jag har även kollat på skillnaden mellan schedueled departure och actual departure och där är skillnaden 45-51 min på de 3 tidigare flygningarna, vilket jag tycker indikerar på att det är konsekvent gällande väntetid på marken.

De tycker inte heller att jag ska få ta del av deras data.Jag sa att det är sant, så länge jag inte drar dom inför domstol, då måste dom lägga fram allt.

Han hälsar även att detta är deras slutgiltiga position i ärendet. Jag bad att få eskalera detta till hans chef i stället.

För övrigt så gav han mig inga bevis på de gjorde allt för att undvika detta eller på vilket sett problemet uppstod.
Swiss verkar alltid göra på detta sätt, tror tyvärr ända sättet att komma åt dom är via domstol och det kan ju vara värt att ta det via någon av bolagen som sysslar med detta om du inte vill driva det själv.
Om det dras till domstol är som sagt bevisbördan på Swiss

Swiss verkar alltid göra på detta sätt, tror tyvärr ända sättet att komma åt dom är via domstol och det kan ju vara värt att ta det via någon av bolagen som sysslar med detta om du inte vill driva det själv.
Om det dras till domstol är som sagt bevisbördan på Swiss

Swiss är fula i sitt agerande. Jag skicka det till ARN (inte flygplatsen), som skicka det till schweiz. Där hamnade det hos motsvarande luftfartsverket. Som sa att Swiss inte har gjort ngt fel ang säkerheten, och med detta avslog Swiss min clame.
Jag fråga vad det hade med EU 261/2004 att göra men fick inget svar.

Så jag skicka in det till Airhelp och 10 dagar var jag 450 Euro rikare.
Surt att betala Airhelp men mycket enklare.

Swiss är fula i sitt agerande. Jag skicka det till ARN (inte flygplatsen), som skicka det till schweiz. Där hamnade det hos motsvarande luftfartsverket. Som sa att Swiss inte har gjort ngt fel ang säkerheten, och med detta avslog Swiss min clame.
Jag fråga vad det hade med EU 261/2004 att göra men fick inget svar.

Så jag skicka in det till Airhelp och 10 dagar var jag 450 Euro rikare.
Surt att betala Airhelp men mycket enklare.
I de fallen skulle jag säga det är en nobrainer att använda sådana tjänster

Hejsan .
Ni som är kunniga..
Reste med sas 13 juli göteborg- Stockholm -chicago . Flyget mellan Stockholm -chicago blev inställt o skulle gå nästa dag ( Har gjort en anmälan till sas angående detta inställda flyg ) . Grejen var att jag hade ett flyg den 14 juli med air canada chicago - toronto avgick kl 12.30 . Planet från Stockholm -chicago skulle anlända 11.00 enligt sas men landade cirka 11.10 / 11.15 . Dum som jag var så bokade jag ett nytt flyg den 13 juli från chicago - toronto med air canada , pga jag tyckte att det var kort anslutning ( genom tull , byta terminal , hämta ut boarding kort , ny säkerhetskontroll , kö ) ringde även air canada om de kunde boka om mig men att göra det kostade mer än att köpa mig en ny biljett. Nu missade jag detta flyg som gick 12.30 . Air canada biljetterna var betalade med mitt american express guldkort . Känns svårt att få nån ersättning här eller ? Var säkert väldigt dumt att jag köpte biljetten innan . Så va hade ni gjort ?
Mvh Tobias

Last edited:
Fattar jag det rätt att du hade ett flyg ca 25-26 timmar efter att du skulle kommit fram till Chicago enl ord bokning?
Skulle anlänt 18.35 i chicago den 13 juli men anlände den 14 juli kl 11.00 .
Grejen gäller vad kan jag göra med air canada biljetten jag köpte . Finns det nån ersättning att krävs eller ringa american expresd om det finns nån försäkring som täcker detta . Biljetterna var separata också ska tilläggas

Skulle anlänt 18.35 i chicago den 13 juli men anlände den 14 juli kl 11.00 .
Grejen gäller vad kan jag göra med air canada biljetten jag köpte . Finns det nån ersättning att krävs eller ringa american expresd om det finns nån försäkring som täcker detta . Biljetterna var separata också ska tilläggas
Utan att veta men tror att hemförsäkring kan täcka en del av det där. Du har helt klart bokat en anslutning på separata biljetter som är rimlig för att hinna. Hör även med amex, tror att de ersätter upp till 2000 kronor. Från SAS låter det dock som ett solklart fall att du ska ha 600€.
Kunde de inte skicka dig med något annat bolag så du kom fram snabbare?

Utan att veta men tror att hemförsäkring kan täcka en del av det där. Du har helt klart bokat en anslutning på separata biljetter som är rimlig för att hinna. Hör även med amex, tror att de ersätter upp till 2000 kronor. Från SAS låter det dock som ett solklart fall att du ska ha 600€.
Kunde de inte skicka dig med något annat bolag så du kom fram snabbare?

Ok ska kolla med hemförsäkringen eller också american express va som gäller o se om jag kan få nån ersättning

Yes 1.5 låter rimligt även att sas flyget blev lite försenat...men tyvärr så hann jag inte med det flyget .

Ingen på sas som försökte boka om en de trodde la vi skulle komma iväg runt 21.00 21.15 men också nämnde de nåt att de / nån som skulle jobba på planet skulle överskrida tiden för att få jobba men det låter ju skumt också det borde de la hålla reda på .
Tackar för infon !
Mvh Tobias

1.5h är åt fanders för kort tid för att ha separata biljetter. Jag hade aldrig chansat på mindre än 4h och helst hade jag tagit drygt 24h om jag hade gjort det där.

Har väldigt svårt att se att du har rätt till någon annan ersättning än €600 från SAS.

1.5h är åt fanders för kort tid för att ha separata biljetter. Jag hade aldrig chansat på mindre än 4h och helst hade jag tagit drygt 24h om jag hade gjort det där.

Har väldigt svårt att se att du har rätt till någon annan ersättning än €600 från SAS.

Jag är inte säker på att jag har hängt med i problemställningen (hjärnan i semester mode) men om jag förstått det rätt så håller jag med om att 1,5 timme är på tok för kort tid om man har olika biljetter.

Jag reser så ganska ofta då det många gånger blir billigare, men jag har aldrig kortare tid än 3 timmar vid sådana byten, om det är på flygplatser jag känner väl till gällande rutiner mm och att jag hittar ganska väl.

I annat fall lägger jag på minst en timme till.

En gång sket det sig totalt då flyget från ARN ställdes in. SAS bokade om mig men jag blev mer sen än den säkerhetsmarginal jag hade. SAS ersatte mig för den försening de orsakat men jag fick boka om/köpa ny biljett för anslutningen på egen bekostnad.

Toppen