"Vi beklagar de besvär som uppstod i förbindelse med avvikelsen på din avgång DY7032 från Fort Lauderdale till Oslo den 16 december 2015. Avgången blev dessvärre försenad både av ett tekniskt problem (1 timma och 48 minuter) samt problem med flygplatsfaciliteter på en tidigare avgång (3 timmar och 38 minuter).
Eftersom den tekniska delen endast var 1 timma och 48minuter och 3 timmar och 38 minuter av förseningen orsakades av extraordinära omständigheter kan vi dessvärre inte tillmötesgå din begäran om kompensation. Detta beslut grundar sig på EU-domstolens dom C-549/07 Wallentin-Hermann."
Såvitt jag förstår efter den lilla info som jag kan läsa så separerar Norwegian två problem som har uppstått.
Om resans totala tid är försenat så gäller detta och ej två separata anledningar.
Dessutom så har Norwegian fel med anledning av att dels:
1; Tekniska fel lyder ej under extraordinära omständigheter och således har din vän rätt till kompensation enligt EG 261.
2; Ett flygbolag kan ej hävda extraordinära omständigheter pga ett problem som har uppstått på flighten till flygplatsen som resenärerna ska resa ifrån, i det här fallet om en flight är försenad pga olika anledningar mellan Oslo och Ft Lauderdale så gäller det ej för flight från Ft Lauderdale.
Jag skulle rekommendera att din vän vänligt men bestämt kontaktar Norwegian ännu en gång och påvisar EU-domstolens beslut att tekniska problem ej faller under extraordinära omständigheter samt att de saknar grund i att förseningar med problem med flygplatsfaciliteter som dessutom har skett på en tidigare avgång ej heller innefattar just flight DY7032 utan på en annan flight. Om omständigheterna hade varit problem med flygplatsfaciliteter som innebar just DY7032 så bör de ha specificerat exakt vad det var.
Norwegian har ej berättat vad som har hänt och med hänvisning av att de ej i detalj inkommit med vad som föranlett att Norwegian ej är ersättningsskyldiga så bör således resenärerna ha rätt till ersättning enligt EG261/2004.
Lite OT men här ser jag alla anledningar till varför man ej skall boka och resa med Norwegian utan välja ett vanligt hederligt flygbolag.
Å andra sidan, svaret som Norwegian har gett innebär att de grävde sin egna grav när de sköt sig själva i foten och mer eller mindre bekräftade att de har fel.
Får din vän samma svar skulle jag ta med detta svar till Allmänna Reklamationsnämnden.

Lycka till!