Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Då kom idag beslutet från ARN angående mitt ärende och jag nekas ersättning för nekad incheckning pga överbokad flight.

Motiveringen till nämndens beslut
Det är ostridigt att XX blivit nekad att följa med den flygning han köpt biljett till och att han i stället blivit ombokad utan kostnad till en annan flygning med tidigare avgångstid. Lufthansa German Airlines har inte bevisat att anledningen till den nekade ombordstigningen varit att XX anlänt för sent till incheckningen eller ombordstigningen eller något annat förhållande som XX svarar för. Av artikel 4.3 och 7.2 EU-förordning nr 261/2004 framgår att en passagerare har rätt till kompensation vid nekad ombordstigning och att kompensationen ska halveras för det fall passagerare ombokas och anländer slutdestinationen inom en viss tid från den ursprungliga tiden. XX har inte motsatt sig uppgiften om att han anlänt till slutdestinationen tidigare än enlig den ursprungliga biljetten. Eftersom förordningen i artikel 7.2 föreskriver en lägre ersättning vid kortare tids förseningar anser nämnden att rätten till kompensation vid nekad ombordstigning måste anses förutsätta att det åtminstone föreligger någon försening (se även nämndens beslut i ärende 2014-02288). Så är inte fallet här. Kravet på kompensation ska därför avslås.

Vad säger expertisen? Finns det exempel som bevisar motsatsen?
Huh? Artikel 7.2 skriver inte "försening". Enligt artikel 4 ska du få ersättning pga omaket att blivit nekad ombordstigning, med belopp enligt artikel 7, där artikel 7 säger att de kan minska beloppet om "ankomsttiden för denna inte överstiger den tidtabellsenliga ankomsttiden för den ursprungligen bokade flygningen a) med två timmar för alla flygningar på 1500 kilometer eller mindre "
Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 132 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Jag skulle begära omprövning då ARN läser ett ord som inte står i lagtexten. Ifall de läser texten som att det måste vara en överstigning på någon minut till två timmar för att minska beloppet, ja då ska du isåfall ha fullt belopp. Oavsett så ska du ha ersättning.
Edit: på något sätt är det som om ARN (och lagtexten) förutsätter att man måste bli försenad vid nekad ombordstigning. Det är som om det är omöjligt att tänka tanken på något annat. Jämför med minusränta. Minusränta kan ju inte finnas. Eller? Men ersättningen fås pga omaket att bli nekad - inte helt och hållet pga att bli försenad (ty det finns det en annan paragraf som tar hand om).

Last edited:
  • Gilla
Reactions: SFC
Så här står det på http://www. lufthansa.com/online/portal/lh/cmn/generalinfo?nodeid=2161511&l=en
Jag kan fortfarande inte få till det att man inte får ersättning ifall man nekas ombordstigning, ombokas och kommer fram i tid. Det är själva nekandet som ger ersättning, ännu mer om man blir kraftigt försenad.

Denied boarding
If you are involuntarily or voluntarily denied boarding, you have the right to an alternative flight or to a refund and compensation which can also be paid as a cheque, by bank transfer or, with your agreement, in the form of a voucher. The compensation shall be paid in cash, cheque or transfer or with your agreement in form of vouchers. The amount of the compensation depends on the distance of the schedule flight or the alternative flight proposed to you. Compensations amount to:

html_list

• 250 € for flights up to 1.500 km
  • 400 € for flights between 1.500 km and 3.500 and intra-Community flights of more than 1.500 km,
  • 600 € for flights of more then 3.500 km.
If you are offered an alternative flight, the scheduled arrival time of which does not exceed 2 hours in respect of flights up to 1.500 km, 3 hours in respect of flights between 1.500k m and 3.500 km as well as intra-Community flights of more than 1.500 km, and 4 hours in respect of all other flights, the above, mentioned compensation amounts can be reduced by 50%, i.e.125 €, 200 € and 300 €. "

Sökte om ersättning enligt EU261/2004 för försenad flight via SAS customer care i måndags. Fick svar i dag att det efter deras upplysningar inte fans grund för att få ersättning och att mitt ersättningskrav avvisas.

Min bokning var med två SAS flighter på samma reservation
  • IAD - CPH med SK926. Planlagd ankomst i CPH 07:10
  • CPH - OSL med SK1462.Planlagd ankomst OSL kl 9:29
  • Flight 1 blev försenad (equipment change) och ankom 09:17 i CPH. Dvs efter att min flight till Oslo avgått
  • SAS bokade om mig till nästa tillgängliga flight
  • Jag tog SK1458 och var i OSL 13:34
  • Total försening på slutlig destination 4 timmar och 5 minuter.
Jag gissar att SAS endast har sett hur mycket den första flighten var försenad och att detta var under 3 timmar och därför avvisat mitt krav. Jag har givetvis protesterat mot detta och står på mitt krav (€600) eftersom följdförseningar skall (efter vad jag förstår) räknas med i totaltiden och därmed ge mig rätt till kompensation.

Har jag eller SAS rätt? Någon annan som har fått rätt mot SAS där flight 1 varit mindre än 2 timmar försenad, men den totala förseningen på slutlig destination mer än 3 timmar??

Nu återstår bara att vänta och se vad SAS svarar...

(PS - en olycka kommer sällan ensam. I tillägg till ovanstående så kom endast 1 av 2 bagage fram. Nr 2 kom sent dagen efter)
Kolla in case of Air France SA v Folkerts C-11/11. "Here, the case concerned a delay in arrival at the final destination. The Court of Justice of the EU decided that a passenger on directly connecting flights must be compensated when he has been delayed at departure for a period below the limits specified in the Regulation but has arrived at his final destination at least three hours later than the scheduled arrival time. Compensation is not conditional upon having been delayed for a minimum period at departure."

Frequently Asked Questions about Passengers' Rights in the European Union

Tack för svaren. Jag får ta helgen till att gå igenom saken och fatta ett beslut. Att begära omprövning tolkade jag som att det var meningslöst men ...

De hänvisar till ärende 2014-02288 och det betyder att de fattat liknade beslut tidigare. Får läsa och se hur det fallet skiljer sig från mitt.

Sökte om ersättning enligt EU261/2004 för försenad flight via SAS customer care i måndags. Fick svar i dag att det efter deras upplysningar inte fans grund för att få ersättning och att mitt ersättningskrav avvisas.

Fick svar från SAS i dag - "Du har, i enlighet med EU261/2004, rätt till en kontant ersättning om 600 EUR". Ingen närmare förklaring på vad som ändrats sig mellan deras initiella nekan och det medhåll jag fått nu. Oavsett - det tog endast 8 dagar, 3 mailar och slutresultatet var positivt - så tusen tack SAS!

De hänvisar till ärende 2014-02288 och det betyder att de fattat liknade beslut tidigare. Får läsa och se hur det fallet skiljer sig från mitt.
Jag tror du kan finna Case C321-11 intressant.
CURIA - Documents
"22 As regards the context of that provision and the objectives pursued by the legislation of which it is part, it is apparent not only from recitals 3, 4, 9 and 10 of Regulation No 261/2004, but also from the travaux préparatoires for that regulation — and in particular from the Proposal for a regulation of the European Parliament and of the Council establishing common rules on compensation and assistance to air passengers in the event of denied boarding and of cancellation or long delay of flights, presented by the Commission of the European Communities on 21 December 2001 (COM(2001) 784 final) — that the European Union (‘EU’) legislature sought, by the adoption of that regulation, to reduce the number of passengers denied boarding against their will, which was too high at that time. This would be achieved by filling the gaps in Regulation No 295/91 which confined itself to establishing, in accordance with Article 1 thereof, common minimum rules applicable where passengers are denied access to an overbooked scheduled flight."
Domstolen tar inte ens upp flygbolagsrabatt ifall du skulle komma fram något försenad, utan rakt av ska du ha full ersättning. I detta fall var det visserligen 27h försening, men ändå. Försening pga denied boarding tas inte upp, vilket är det centrala i ditt fall.

Tack för svaren. Jag får ta helgen till att gå igenom saken och fatta ett beslut. Att begära omprövning tolkade jag som att det var meningslöst men ...

Klart du ska begära omprövning - även om ARN fattat fel beslut en gång tidigare så är ju inte det någon ursäkt för att fortsätta fatta beslut som inte följer lagen.

Toppen