Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Sökte om ersättning enligt EU261/2004 för försenad flight via SAS customer care i måndags. Fick svar i dag att det efter deras upplysningar inte fans grund för att få ersättning och att mitt ersättningskrav avvisas.

Min bokning var med två SAS flighter på samma reservation
  • IAD - CPH med SK926. Planlagd ankomst i CPH 07:10
  • CPH - OSL med SK1462.Planlagd ankomst OSL kl 9:29
  • Flight 1 blev försenad (equipment change) och ankom 09:17 i CPH. Dvs efter att min flight till Oslo avgått
  • SAS bokade om mig till nästa tillgängliga flight
  • Jag tog SK1458 och var i OSL 13:34
  • Total försening på slutlig destination 4 timmar och 5 minuter.
Jag gissar att SAS endast har sett hur mycket den första flighten var försenad och att detta var under 3 timmar och därför avvisat mitt krav. Jag har givetvis protesterat mot detta och står på mitt krav (€600) eftersom följdförseningar skall (efter vad jag förstår) räknas med i totaltiden och därmed ge mig rätt till kompensation.

Har jag eller SAS rätt? Någon annan som har fått rätt mot SAS där flight 1 varit mindre än 2 timmar försenad, men den totala förseningen på slutlig destination mer än 3 timmar??

Nu återstår bara att vänta och se vad SAS svarar...

(PS - en olycka kommer sällan ensam. I tillägg till ovanstående så kom endast 1 av 2 bagage fram. Nr 2 kom sent dagen efter)

Jag har precis mottagit det mest inkompetenta och otrevliga svar som jag någonsin har fått ifrån en kundtjänst någonsin! Innehållande en ursäkt och en förklaring att SAS aldrig lämnar ersättning och att det är upp till mitt försäljningsbolag.

Så jag tackar ödmjukast på förhand för all input jag kan få gällande mitt ärende. Jag reste PVG-CPH-ARN den 16 nov med SK998 samt SK414 i plus respektive Go. Jag är EBG om det nu skulle ha någon betydelse.

När jag anländer i god tid till PVG så får jag veta att SK998 med ordinarie avgångstid kl 13:35 är framflyttad till kl 15:55. Trots förseningen så erbjuds jag ingen form av måltidsvoucher (som jag väl har rätt till?). Jag passar även på att uppgradera mig från Go till Plus vid incheckningen.

Väl ombord så får vi knapphändig information gällande vår försening och SK414. Som skulle avgå kl 19:50 men väl på CPH plingar telefonen om ny avgångstid 20:10 och sedan 21:00. Jag skyndar mig till SAS disken för att få ny information gällande hur jag ska kunna ta mig till ARN. Får då veta att SK414 fortfarande kommer att vänta in oss från SK998. Beger mig till gaten och väl ombord upptäcker jag att min plats 25A är upptagen. Frågar en person ut crew om det är dubbelbokat och får till svar att det finns platser längre bak.

SK414 tar i backen på ARN kl 22:29 efter mycket om och men så kommer jag till bagagebandet och får ut ett av mina incheckade bagage. Anmälde den försvunna väskan som är kvar på CPH.. Får erbjudandet om att få den levererad dagen efter. Men då jag redan har missat mitt tåg med råge så säger jag att tåget redan är missat så jag kan lika gärna vänta på min väska i ankomsthallen. Det anländer med sista flighten kl 23:55 som är (SK?) och kommer ut på bandet ca kl 00:05 som andra väska med orangevimpel. Så det är väl det enda som faktiskt är positivt med hela historien.

Nu ska jag ta en lång promenad för att lugna nerverna.. Åter igen tack på förhand! :)

Sökte om ersättning enligt EU261/2004 för försenad flight via SAS customer care i måndags. Fick svar i dag att det efter deras upplysningar inte fans grund för att få ersättning och att mitt ersättningskrav avvisas.

Min bokning var med två SAS flighter på samma reservation
  • IAD - CPH med SK926. Planlagd ankomst i CPH 07:10
  • CPH - OSL med SK1462.Planlagd ankomst OSL kl 9:29
  • Flight 1 blev försenad (equipment change) och ankom 09:17 i CPH. Dvs efter att min flight till Oslo avgått
  • SAS bokade om mig till nästa tillgängliga flight
  • Jag tog SK1458 och var i OSL 13:34
  • Total försening på slutlig destination 4 timmar och 5 minuter.
Jag gissar att SAS endast har sett hur mycket den första flighten var försenad och att detta var under 3 timmar och därför avvisat mitt krav. Jag har givetvis protesterat mot detta och står på mitt krav (€600) eftersom följdförseningar skall (efter vad jag förstår) räknas med i totaltiden och därmed ge mig rätt till kompensation.

Har jag eller SAS rätt? Någon annan som har fått rätt mot SAS där flight 1 varit mindre än 2 timmar försenad, men den totala förseningen på slutlig destination mer än 3 timmar??

Nu återstår bara att vänta och se vad SAS svarar...

(PS - en olycka kommer sällan ensam. I tillägg till ovanstående så kom endast 1 av 2 bagage fram. Nr 2 kom sent dagen efter)
Det är väl fyra timmar gränsen går på då du flyger Washington till Oslo. När du får förseningen till 4 timmar och 5 minuter hur räknar du då? Från din planerade ankomsttid till?

Jo, alltså det förstod jag. Frågan är dock vad som är 13:34, är det landningen, eller är det när bryggan är vid planet, eller när personen ifråga är i terminalen. Jag vet vad som gäller enligt reglerna, jag undrar alltså hur personen i fråga har räknat i detta fall.
Om det är inom en vecka från dagens datum, kan man kolla verklig ankomsttid på Flightradar24.

Ett exempel av SK1458 från Köpenhamn till Oslo.
SK1458 - Flights list - Flightradar24

Om det är inom en vecka från dagens datum, kan man kolla verklig ankomsttid på Flightradar24.

Ett exempel av SK1458 från Köpenhamn till Oslo.
SK1458 - Flights list - Flightradar24

Korrekt gissat - jag kollade tiden med Flightradar24, så den bör vara 'officiell'.

Väntar fortfarande på svar på min överklagan. Så långt är den bara avvisad utan någon förklaring. Vet inte om det var tiden, orsaken till förseningen (extraordinär eller inte) eller något annat.

Trots att jag argumenterade så sakligt man bara kan så fick jag idag nedanstående svar. Det är bara att invänta beslutet nu.

Bästa XX / ARN,
Tack för er senaste korrespondens innehållande ny information från anmälaren. Vi vill härmed bekräfta att vi kvarstår vid vårat tidigare beslut. Tveka inte att kontakta oss om ni behöver ytterligare information.
Med vänliga hälsningar, Eleanora Loow

Då kom idag beslutet från ARN angående mitt ärende och jag nekas ersättning för nekad incheckning pga överbokad flight.

Motiveringen till nämndens beslut
Det är ostridigt att XX blivit nekad att följa med den flygning han köpt biljett till och att han i stället blivit ombokad utan kostnad till en annan flygning med tidigare avgångstid. Lufthansa German Airlines har inte bevisat att anledningen till den nekade ombordstigningen varit att XX anlänt för sent till incheckningen eller ombordstigningen eller något annat förhållande som XX svarar för. Av artikel 4.3 och 7.2 EU-förordning nr 261/2004 framgår att en passagerare har rätt till kompensation vid nekad ombordstigning och att kompensationen ska halveras för det fall passagerare ombokas och anländer slutdestinationen inom en viss tid från den ursprungliga tiden. XX har inte motsatt sig uppgiften om att han anlänt till slutdestinationen tidigare än enlig den ursprungliga biljetten. Eftersom förordningen i artikel 7.2 föreskriver en lägre ersättning vid kortare tids förseningar anser nämnden att rätten till kompensation vid nekad ombordstigning måste anses förutsätta att det åtminstone föreligger någon försening (se även nämndens beslut i ärende 2014-02288). Så är inte fallet här. Kravet på kompensation ska därför avslås.

Vad säger expertisen? Finns det exempel som bevisar motsatsen?

Toppen