Nemo
Medlem
Huh? Artikel 7.2 skriver inte "försening". Enligt artikel 4 ska du få ersättning pga omaket att blivit nekad ombordstigning, med belopp enligt artikel 7, där artikel 7 säger att de kan minska beloppet om "ankomsttiden för denna inte överstiger den tidtabellsenliga ankomsttiden för den ursprungligen bokade flygningen a) med två timmar för alla flygningar på 1500 kilometer eller mindre "Då kom idag beslutet från ARN angående mitt ärende och jag nekas ersättning för nekad incheckning pga överbokad flight.
Motiveringen till nämndens beslut
Det är ostridigt att XX blivit nekad att följa med den flygning han köpt biljett till och att han i stället blivit ombokad utan kostnad till en annan flygning med tidigare avgångstid. Lufthansa German Airlines har inte bevisat att anledningen till den nekade ombordstigningen varit att XX anlänt för sent till incheckningen eller ombordstigningen eller något annat förhållande som XX svarar för. Av artikel 4.3 och 7.2 EU-förordning nr 261/2004 framgår att en passagerare har rätt till kompensation vid nekad ombordstigning och att kompensationen ska halveras för det fall passagerare ombokas och anländer slutdestinationen inom en viss tid från den ursprungliga tiden. XX har inte motsatt sig uppgiften om att han anlänt till slutdestinationen tidigare än enlig den ursprungliga biljetten. Eftersom förordningen i artikel 7.2 föreskriver en lägre ersättning vid kortare tids förseningar anser nämnden att rätten till kompensation vid nekad ombordstigning måste anses förutsätta att det åtminstone föreligger någon försening (se även nämndens beslut i ärende 2014-02288). Så är inte fallet här. Kravet på kompensation ska därför avslås.
Vad säger expertisen? Finns det exempel som bevisar motsatsen?
Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 132 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Jag skulle begära omprövning då ARN läser ett ord som inte står i lagtexten. Ifall de läser texten som att det måste vara en överstigning på någon minut till två timmar för att minska beloppet, ja då ska du isåfall ha fullt belopp. Oavsett så ska du ha ersättning.
Edit: på något sätt är det som om ARN (och lagtexten) förutsätter att man måste bli försenad vid nekad ombordstigning. Det är som om det är omöjligt att tänka tanken på något annat. Jämför med minusränta. Minusränta kan ju inte finnas. Eller? Men ersättningen fås pga omaket att bli nekad - inte helt och hållet pga att bli försenad (ty det finns det en annan paragraf som tar hand om).
Last edited: