Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

OT @Agö Ibland känner jag mig som en katt bland hermeliner när jag ger mig på juridiska spörsmål, med endast en 10 poängs introduktionskurs bakom mig (som jag läste in på egen hand på fem veckor och fick näst högsta betyg). Så ditt gillande är desto mer uppskattat.

OT @Agö Ibland känner jag mig som en katt bland hermeliner när jag ger mig på juridiska spörsmål, med endast en 10 poängs introduktionskurs bakom mig (som jag läste in på egen hand på fem veckor och fick näst högsta betyg). Så ditt gillande är desto mer uppskattat.
Allt handlar om att få rätt, inte om att ha rätt. Det behöver man inga universitetspoäng för ;)

@cantona Här kan man se hur även KLM tolkar regelverket. Inte ett ord om att man måste ha försenad ankomst för att få ersättning vid nekad ombordstigning, endast en rabatt för flygbolaget om verkliga ankomsttiden inte överskrider en viss tidgräns. Och i ditt fall överskreds inte den tidsgränsen, därav en rabatt enligt KLM.
Frågan är även varför du inte fick pengar i handen när du nekades, detta står ju i strid mot 261/2004.

https://www.klm.com/travel/us_en/images/comp_and_assist_ENG_28_10_2013_tcm518-221268.pdf
"If you have been denied boarding against your will, compensation will be offered at the airport.
* This compensation may be reduced by 50% if the arrival time of the alternative flight does not exceed the scheduled arrival time of the original flight by two hours (flights falling under A), three hours (flights falling under B) or four hours (flights falling under C)."

@cantona Här kan man se hur även KLM tolkar regelverket. Inte ett ord om att man måste ha försenad ankomst för att få ersättning vid nekad ombordstigning, endast en rabatt för flygbolaget om verkliga ankomsttiden inte överskrider en viss tidgräns. Och i ditt fall överskreds inte den tidsgränsen, därav en rabatt enligt KLM.
Frågan är även varför du inte fick pengar i handen när du nekades, detta står ju i strid mot 261/2004.

https://www.klm.com/travel/us_en/images/comp_and_assist_ENG_28_10_2013_tcm518-221268.pdf
"If you have been denied boarding against your will, compensation will be offered at the airport.
* This compensation may be reduced by 50% if the arrival time of the alternative flight does not exceed the scheduled arrival time of the original flight by two hours (flights falling under A), three hours (flights falling under B) or four hours (flights falling under C)."

Jo, jag är med. Vill fortfarande läsa om det ärendet som ARN hänvisar till.
Konsumentombudet har inte reagerat på det jag skickat vidare som du sammanställt.

Är det ngn som har erfarenheter av att begära omprövning hos ARN? Jag har inga nya omständigheter att peka mot förutom att de dragit felaktigt slutsats och argumentera för min sak så gott det bara går.

De case du hänvisar till tas de som prejudikat?

Jo, jag är med. Vill fortfarande läsa om det ärendet som ARN hänvisar till.
De case du hänvisar till tas de som prejudikat?
C321-11 är prejudicerande
Förarbetena är del i lagstiftningen och kan också tas med
Luftis egen text om nekad ombordstigning tror jag Lufthansa torde acceptera att ha med

Försökte fylla i ett slags formulär på trstravelright.com där jag fyller i försening kortare än 3 timmar och får följande resultat:
Unfortunately, you are not entitled to compensation

Reason:

• The flight was not operated by an European airline
  • The flight did not depart from the EU
  • The delay was not long enough to qualify for compensation
Kan vi helt enkelt ha fel?

Försökte fylla i ett slags formulär på trstravelright.com där jag fyller i försening kortare än 3 timmar och får följande resultat:
Unfortunately, you are not entitled to compensation

Reason:

• The flight was not operated by an European airline
  • The flight did not depart from the EU
  • The delay was not long enough to qualify for compensation
Kan vi helt enkelt ha fel?
Om det är en försening på din ordinarie flight, som du också flög med, så får du inte ersättning under en viss tidsgräns. Men det är ju inte fallet du tagit upp ovan, där du beskriver denied boarding.

Toppen