Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Har ett aktuellt fall just nu där jag flög SAS första sträckan och EVA Air andra sträckan.
Båda väskorna fastnade i Amsterdam och jag fick de 50 timmar senare. Har gjort en del klädköp som jag vill ha ersättning för.
EVA Air säger att det var SAS fel och jag ska därför kontakta dem.

Fick nu svar från sas customer service som hänvisar till montreal convention att det alltid är flygbolaget som flög sista sträckan/ger ut förseningsintyg som är ansvarig och ersättningsskyldiga. Kan detta verkligen stämma?
 
Har ett aktuellt fall just nu där jag flög SAS första sträckan och EVA Air andra sträckan.
Båda väskorna fastnade i Amsterdam och jag fick de 50 timmar senare. Har gjort en del klädköp som jag vill ha ersättning för.
EVA Air säger att det var SAS fel och jag ska därför kontakta dem.

Fick nu svar från sas customer service som hänvisar till montreal convention att det alltid är flygbolaget som flög sista sträckan/ger ut förseningsintyg som är ansvarig och ersättningsskyldiga. Kan detta verkligen stämma?
Ja det stämmer att det är sista bolag som är ansvariga.
 
Norwegian ställde in vår resa ARN-TOS och TOS-ARN i februari. Klart ingen kompensation (mer än 14 dagar före avgång). Båda resor bokades om till resa med mellanlandning i Oslo. Hemresan skulle gå över lunchen 11.40-13.40. Deras förslagna hemresan avgår 2 timmar senare och 5t20m senare. Jag åker hellre SAS direkt TOS-ARN. Jag har letat efter vägledning om vad anses vara 'likvärdigt alternativ' men hittar inget konkret. Någon tips? Jag är inte rädd för att strida och dra ett ärende till tingsrätten om Norwegian inte ger sig direkt, men vill gärna ha på fötterna.

Kanske @SK989 vet något?
 
Uppdatering: Norwegian vägrar såklart ombokning till SAS. Var inte farligt dyrt och fanns bonus åt ett hål, så nya biljetter på plats. Har lagt en claim hos Norwegian for prisskillnad på 888kr (totalt för 3) för bara cash betalda benet. Vi får se, inte så farligt på totalen. Att vara i Tromsö i norrskensäsong är dyrare.
 
Norwegian ställde in vår resa ARN-TOS och TOS-ARN i februari. Klart ingen kompensation (mer än 14 dagar före avgång). Båda resor bokades om till resa med mellanlandning i Oslo. Hemresan skulle gå över lunchen 11.40-13.40. Deras förslagna hemresan avgår 2 timmar senare och 5t20m senare. Jag åker hellre SAS direkt TOS-ARN. Jag har letat efter vägledning om vad anses vara 'likvärdigt alternativ' men hittar inget konkret. Någon tips? Jag är inte rädd för att strida och dra ett ärende till tingsrätten om Norwegian inte ger sig direkt, men vill gärna ha på fötterna.

Kanske @SK989 vet något?
Det finns några rättsfall i svenska hovrätter som fastslagit att ett alternativ som innebär fler byten än man ursprungligen bokat inte är likvärdigt. Ska bli intressant att se vad Norwegian säger till din begäran om ersättning för mellanskillnaden.
 
Hej, Behöver eran hjälp angående en pågående kopmensation ärende med SAS gällande mitt inställda SAS flyg i September 2024 från USA till Sverige.
Jag är berättigad till EU261 compensation men sas har ljugit flera gånger vilket är vidrigt. Flyget ställdes in den 10 September 2024 och jag ansökte om kompensation den 30 November 2024. Först sa dem till mig att min kompensations ansökan inte gäller eftersom den gjordes mer än 3 månader efter mitt inställda flyg. När jag rättade dem och sa att jag ansökte om kompensationen inom 3 månader ändrade dem sitt påstående och sa att jag mitt kompensation ansökan inte gäller eftersom den gjordes mer än 2 månader efter mitt inställda flyg. Jag har gång på gång sagt till dem att det inte stämmer med massa bevis men varje gång hittar dem nya lögner för att inte betala ut kompensationen till mig som jag är berättigad till.
Det här är vad dem skrev igen idag:
'' The Swedish Supreme Court has held that, within Swedish Contract Law, there is a general principle which states that a consumer must make a claim within a reasonable time to not forfeit the right to compensation, and the reasonable time is within 2 months.

SAS final decision is that you are not entitled to EU261/2004 flat rate compensation because your claim reached us more than 2 months after your delayed fight.''

Kan ni snälla hjälpa mig och vägleda. Det här är absurd.
 
Hej, Behöver eran hjälp angående en pågående kopmensation ärende med SAS gällande mitt inställda SAS flyg i September 2024 från USA till Sverige.
Jag är berättigad till EU261 compensation men sas har ljugit flera gånger vilket är vidrigt. Flyget ställdes in den 10 September 2024 och jag ansökte om kompensation den 30 November 2024. Först sa dem till mig att min kompensations ansökan inte gäller eftersom den gjordes mer än 3 månader efter mitt inställda flyg. När jag rättade dem och sa att jag ansökte om kompensationen inom 3 månader ändrade dem sitt påstående och sa att jag mitt kompensation ansökan inte gäller eftersom den gjordes mer än 2 månader efter mitt inställda flyg. Jag har gång på gång sagt till dem att det inte stämmer med massa bevis men varje gång hittar dem nya lögner för att inte betala ut kompensationen till mig som jag är berättigad till.
Det här är vad dem skrev igen idag:
'' The Swedish Supreme Court has held that, within Swedish Contract Law, there is a general principle which states that a consumer must make a claim within a reasonable time to not forfeit the right to compensation, and the reasonable time is within 2 months.

SAS final decision is that you are not entitled to EU261/2004 flat rate compensation because your claim reached us more than 2 months after your delayed fight.''

Kan ni snälla hjälpa mig och vägleda. Det här är absurd.
ARN verkar vara den väg du behöver gå.
 
Hej, Behöver eran hjälp angående en pågående kopmensation ärende med SAS gällande mitt inställda SAS flyg i September 2024 från USA till Sverige.
Jag är berättigad till EU261 compensation men sas har ljugit flera gånger vilket är vidrigt. Flyget ställdes in den 10 September 2024 och jag ansökte om kompensation den 30 November 2024. Först sa dem till mig att min kompensations ansökan inte gäller eftersom den gjordes mer än 3 månader efter mitt inställda flyg. När jag rättade dem och sa att jag ansökte om kompensationen inom 3 månader ändrade dem sitt påstående och sa att jag mitt kompensation ansökan inte gäller eftersom den gjordes mer än 2 månader efter mitt inställda flyg. Jag har gång på gång sagt till dem att det inte stämmer med massa bevis men varje gång hittar dem nya lögner för att inte betala ut kompensationen till mig som jag är berättigad till.
Det här är vad dem skrev igen idag:
'' The Swedish Supreme Court has held that, within Swedish Contract Law, there is a general principle which states that a consumer must make a claim within a reasonable time to not forfeit the right to compensation, and the reasonable time is within 2 months.

SAS final decision is that you are not entitled to EU261/2004 flat rate compensation because your claim reached us more than 2 months after your delayed fight.''

Kan ni snälla hjälpa mig och vägleda. Det här är absurd.
Du var för långsam, vidrigt långsam till och med. SAS har rätt, Högsta domstolens dom T 2659-17 är relativt tydlig.
 
HD skriver dock att reklamation i något fall kan överstiga två månader. Så helt kört är det kanske inte

Från dom T 2659-17
  • 41.
    Mot den bakgrunden kan vad som utgör skälig tid för reklamation vid försenad flygning i vart fall inte understiga två månader. En reklamation inom två månader efter resans avslutande måste därför alltid anses ha lämnats i rätt tid. Det utesluter inte att skälig tid för reklamation i något fall kan överstiga två månader.
 
Toppen