Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Ombokad pga equipment change med flygplan utan First och sen 3+ timmar, gäller EU261 ändå?
Du är rätt kortfattad och det är ofta detaljer detta hänger på. Sträckan och flygbolagets ursprung är sådant som styr.
Men downgrade ger nog rätt till kompensation om förordningen kommer i spel. Huruvida förseningen kvalar in beror på bla sträckan och orsaken.
 
Du är rätt kortfattad och det är ofta detaljer detta hänger på. Sträckan och flygbolagets ursprung är sådant som styr.
Men downgrade ger nog rätt till kompensation om förordningen kommer i spel. Huruvida förseningen kvalar in beror på bla sträckan och orsaken.
Downgrade pga equipment change, så fanns inget F på flyget som skulle flyga. Blev då ombokad till senare flyg som avgick 1h senare, sen blev det flyget ytterligare 2.5h försenat.
EU till USA var sträckan.
 
Fick mail idag kl 19:00 om cancellerat flyg som skulle gå ca 10:00 imorgon, fredag, och ombokad till 2 dagar senare.
Rutt: GOT-FRA-RSW
familj på 4 personer som ska till Florida.
Ringde Lufthansa och föreslog att titta på rutten som går GOT-FRA-MCO istället på lördag.
Detta löste han och vi är nu inbokade till lördag men landar på Orlando istället för Fort Myers.
Avbokat hotell och byte av hyrbil medför en del extra kostnader för oss.

Så vad jag förstår det iom att ändringen är mindre än 24 timmar innan avgång så har vi rätt til ersättning enligt EU261 samt ersättning för de kostnader som innebär för avbokning av hotell & hyrbil samt extrakostnader som blir för dyrare hyrbil?
 
Downgrade pga equipment change, så fanns inget F på flyget som skulle flyga. Blev då ombokad till senare flyg som avgick 1h senare, sen blev det flyget ytterligare 2.5h försenat.
EU till USA var sträckan.
Hur sena ni blev FRÅN flygplatsen är helt irrelevenat, det är hur sena ni blir TILL er destination som är avgörande för vad som ni eventuellt har rätt till i form av ersättning.
 
Hur sena ni blev FRÅN flygplatsen är helt irrelevenat, det är hur sena ni blir TILL er destination som är avgörande för vad som ni eventuellt har rätt till i form av ersättning.
Ja dvs 3.5h sena TILL destinationen. Frågan här gäller om en ombokning pga equipment change som gjorde att F inte fanns ger rätt till ersättning?
 
Ja dvs 3.5h sena TILL destinationen. Frågan här gäller om en ombokning pga equipment change som gjorde att F inte fanns ger rätt till ersättning?
Ja, du har rätt till ersättning:

If you are downgraded, you are entitled to reimbursement of a percentage of the price of your ticket, depending on the flight distance as follows: a) 30% - flights of 1 500 km or less b) 50% - flights within the EU of more than 1 500 km (except flights between the EU and French overseas departments), and all other flights between 1 500 and 3 500 km c) 75% - flights not falling under (a) or (b), including flights between the EU and French overseas departments

 
Hade du inte fått ersättning för nedgradering redan? Eller har det hänt igen?
Tack för all hjälp! Det stämmer, det är utrett och klart. Nu gäller frågan förseningen i sig!

Update: Nu verkar de ha bestämt sig att jag har rätt till ersättning efter att innan ha sagt tvärtemot. Däremot hävdar de att SAS är ersättningsskyldig trots att resan genomgående var med LH.
 
Last edited:
Toppen