Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Filip

Medlem
BKK-ARN(TG) ARN-GOT(SK), där sista benet missas med 5 min och ombokning sker med 6 timmars försening som följd.

Tolkar jag EU261/2004 rätt om jag ansöker för sista benet med kompensation om 150€?
 

pswe

Medlem
BKK-ARN(TG) ARN-GOT(SK), där sista benet missas med 5 min och ombokning sker med 6 timmars försening som följd.

Tolkar jag EU261/2004 rätt om jag ansöker för sista benet med kompensation om 150€?
Nej. Thai är inte ett EU-flygbolag. Du får vända dig till dem och hoppas på thailändska rättigheter.
Möjligen kan du räddas av EU om det var en codeshare och du flög på SK nummer hela vägen?
 

Filip

Medlem
Nej. Thai är inte ett EU-flygbolag. Du får vända dig till dem och hoppas på thailändska rättigheter.
Möjligen kan du räddas av EU om det var en codeshare och du flög på SK nummer hela vägen?
Tack! Jag är med på att detta gäller enbart EU-flygbolag. Men gjorde en tankevurpa kring SK-flighten och tänkte att den skulle ge min kompensation.
 

henke12

Medlem
Jag fick nu på morgonen kompletterande information från SAS. Det är inte helt lätt att tolka koderna men jag tror att siffran efter koden avser antal minuter. Där det finns två koder finns det två anledningar till förseningen. Kan någon bekräfta att jag gör rätt tolkning?

Visa bifogad bild 154882

SAS skriver vidare i sitt mejl:
The difference between actual time of departure (ATD) and takeoff (TOFF) is considered to be air traffic control restrictions because when the aircraft push back from the gate, then it is under the control of air traffic control staff. (RA) is considered as aircraft rotation and as per the process, we check the previous flights (sling).

Om ATC utgör något slags argument till förseningen vet jag ej. Det ser inte ut så i tabellen.

Den stora frågan är väl då om DF på en flight tre flighter innan vår verkligen är en extraordinär omständighet på vår flight? Finns det rättsfall kring detta?

Tack på förhand! Er hjälp betyder väldigt mycket

Jag har inga problem att tolka bilden och jag gör samma bedömning att SAS är ute och cyklar,
En försening pga DF (Damage Flight ops = typ birdstrike ) 3 flygningar innan din är inte intressant! SAS hade gott och väl kunna göra saker för att förhindra förseningen. Exempelvis inte slinga så tajt
Koderna anges med 2 bokstäver(eller siffror) + minuter med 2 heltal
RA40 = 40 minuter försening pga sent inkommande flygplan,
Förseningen kan specificeras med 2 eller 4 koder (bolagen bestämmer själva)
Så din flygning blev försenad 35 minuter (ni landade 14.56 iställte för 14.20) 34 minuter berodde på sent inkommande flyg och 1 minut pga FL (Late cabin crew boarding, den brukar sättas när kabinbesättningne inte är klara för boarding trots att de borde vara det)


Vet att det finns prejuducerande fall men kan inte hänvisa

Skulle gjort som @andreas föreslår, kör igång med ARN och fortsätt med SAS parallellt!
 

Najk

Medlem
Jag sitter med ett jobbigt ärende och skulle behöva lite tips.
Jag skulle åkt MXP-CPH men när vi boarda planet avbröts boardingen då flygdatorn indikerade att planet ner till Milano (MXP) hade utsatts för svår turbulens och behövde inspektion för att få flyga igen. Kaptenen informerade om att det hade varit en lugn och fin flygning ner och ingen tillstymmelse till turbulens och att det därför måste vara ett fel på datorn eller indikationen. Planet fick dock inget flygtillstånd från myndigheterna och vi blev ombokade till dagen efter. Under natten analyserades flygdatan från flygningen ner och man kunde konstatera att det inte varit någon turbulens och således behövdes inte någon inspektion. Dagen efter fick planet flygas hem till Köpenhamn och vi kom med då.
Informationen ovan baseras på den informationen som Kaptenen gav vid gaten samt även ombord på planet då det var samma crew som flög hem dagen efter.

Jag försöker nu dra detta mot SAS enligt EG 261/2004 då flighten blev inställd och jag blev 22h försenad hem.

SAS insisterar att jag inte är berättigad till ersättning då "damage during flight operations are outside the control of the airline as per EU Regulation 261/2004" medans jag hävdar att då det inte har varit någon turbulens så måste felet berott på ett tekniskt fel.

Ord står mot ord och jag känner inte att jag kommer vidare, är det någon som har något tips på vad jag bör göra?
Det var länge sedan jag drog något ärende nu så är lite ringrostig. Dock var det ju flighten före "min" flight som hade problem så bör det ens spela någon roll? Att SAS hade tänkt använda samma plan är ju deras planering.

Uppdatering av ärendet, fick betalt enligt Art. 7, EU-förordningen efter att jag dragit ärendet till ARN.
Tog ca 1månad.
 

Lars J

Medlem
Flög GOT-FRA-IST-HAN Lufthansa(GOT-FRA) och Turkish(FRA-IST-HAN) där IST-HAN var över 5 timmar försenad

Turkish erkänner att förseningen beror på "operativa skäl" men vill bara ge mig 30 000 miles.

antar att detta är en fråga för EU261? Hur lång är handläggningstiden i ARN?

Jag är norsk och har bara erfarenhet av den norska versionen av ARN
 

SK989

Medlem
Flög GOT-FRA-IST-HAN Lufthansa(GOT-FRA) och Turkish(FRA-IST-HAN) där IST-HAN var över 5 timmar försenad

Turkish erkänner att förseningen beror på "operativa skäl" men vill bara ge mig 30 000 miles.

antar att detta är en fråga för EU261? Hur lång är handläggningstiden i ARN?

Jag är norsk och har bara erfarenhet av den norska versionen av ARN
Om Turkish själva säger att förseningen berodde på något annat än extraordinära omständigheter finns inga juridiska frågetecken om att de ska betala schablonersättningen enligt 261/2004 då resan började i EU. Vägrar de är det Allmänna reklamationsnämnden ARN) eller tingsrätten man har att vända sig till. Handläggningstiden i ARN är nog oftast längre än i tingsrätten, å andra sidan är det enklare för en icke-jurist att driva ett ärende i ARN. Problemet med ARN är att Turkish inte alltid följer deras beslut, i fjol struntade Turkish att följa ARNs beslut i åtta ärenden.
 
Last edited:

Lars J

Medlem
Om Turkish själva säger att förseningen berodde på något annat än extraordinära omständigheter finns inga juridiska frågetecken om att de ska betala schablonersättningen enligt 261/2004 då resan började i EU. Vägrar de är det Allmänna reklamationsnämnden ARN) eller tingsrätten man har att vända sig till. Handläggningstiden i ARN är nog oftast längre än i tingsrätten, å andra sidan är det enklare för en icke-jurist att driva ett ärende i ARN. Problemet med ARN är att Turkish inte alltid följer deras beslut, i fjol struntade Turkish att följa ARNs beslut i åtta ärenden.
Tack, jag ska pröva ARN först, sen prövar jag hellre tingsrätten om Turkish inte följer beslutet.

Det gäller 4 pax, så totalt 2400EUR - så jag är villig att jobba lite för det :)
 

Kii

Medlem
Min bokning var GOT-CPH-HND med SAS (award). Flyget från CPH blev försenat ca 5h (efter boarding) och vi fick sitta kvar i planet på grund av ”tekniskt problem”. Efter ca 5h fick en sektion i eco lämna planet och vi andra fick lyfta. Enligt en cabin crew var problemet att en av nödutgångarna var ur funktion och att de därför var tvungna att flyga med färre passagerare. Vi landade 4h 45min för sent.

Fråga 1: Visst har vi rätt till 600€ pp enligt EU 261? Har gjort en claim hos SAS för det nämligen.

Fråga 2: Om vi blir nekade, hur går man smidigast vidare? är det ARN eller dansk motsvarighet? Airhelp?
 
Toppen