Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Tevyn

Medlem
Jag blev sen till destination pga. equipment change med Lufthansa. Blev ombokad till annat flyg som innebar försening på 3.5h till slutdestination och har blivit nekad EU261. Anledningen är nedan:

"Even with all of the effort, we make to always maintain the flight schedule and avoid waiting times: We unfortunately cannot fully rule out occasional delays at the airport. Congestion in airspace or restrictions by the authorities may lead to delays from time to time and can affect subsequent flights in the aircraft’s rotation that cannot always be made up. Unfortunately, this was the case regarding your flight. As safety in air traffic is always a top priority for Lufthansa, such situations cannot always be avoided."

"Upon reviewing your claim, we have gathered all the necessary research and have noticed that your flight was delayed due to circumstances beyond our control, which resulted in you missing your connecting flight. In this case, the Regulation (EC) No. 261/2004 does not provide for any compensation."

Är det ett rimligt skäl eller är det värt att dra vidare?

SK989

Medlem
Jag blev sen till destination pga. equipment change med Lufthansa. Blev ombokad till annat flyg som innebar försening på 3.5h till slutdestination och har blivit nekad EU261. Anledningen är nedan:

"Even with all of the effort, we make to always maintain the flight schedule and avoid waiting times: We unfortunately cannot fully rule out occasional delays at the airport. Congestion in airspace or restrictions by the authorities may lead to delays from time to time and can affect subsequent flights in the aircraft’s rotation that cannot always be made up. Unfortunately, this was the case regarding your flight. As safety in air traffic is always a top priority for Lufthansa, such situations cannot always be avoided."

"Upon reviewing your claim, we have gathered all the necessary research and have noticed that your flight was delayed due to circumstances beyond our control, which resulted in you missing your connecting flight. In this case, the Regulation (EC) No. 261/2004 does not provide for any compensation."

Är det ett rimligt skäl eller är det värt att dra vidare?
Det där är typiskt standardsvar för att neka ersättning. Svara att du inte ser vad de extraordinära omständigheterna består av samt att Lufthansa inte visat att de vidtagit alla rimliga åtgärder för att undvika att en försening på 3+ timmar skulle uppstå. LH kommer då sannolikt skriva ett nytt standardsvar och sen kan du ta det vidare.

Jannes

Medlem
Och hela ”subsequent flights” argumentet är väl helt smörja? Även ifall det ursprungliga problemet är extraordinärt, så är det inte en giltig orsak för att neka kompensation på förseningar på följande flights.

Kimmen00

Medlem
Lång historia kort.. som jag tidigare skrev i lounge-tråden så blev vårt flyg IAD-MUC i lördags inställda och vi blev ombokade till LH i C men ett dygn senare.. fick ett underbart LÖGN-svar:
"
Even though we make every effort to adhere to the flight schedule and avoid wait times, unfortunately, we cannot completely rule out occasional delays at the airport.

Severe snowfall in Germany has prevented flight operations leading to problems in your journey. As safety in air traffic is always a top priority for us, such situations cannot be always avoided."

Jag skulle verkligen vilja se var detta snöfall den 3e augusti var i Europa?
OK med deras standardsvar men de kan ju iaf försöka göra det bra iaf.. uselt.
Blir nytt svar om att LH inte visat blabla så får vi se

travelmode

Medlem
Lång historia kort.. som jag tidigare skrev i lounge-tråden så blev vårt flyg IAD-MUC i lördags inställda och vi blev ombokade till LH i C men ett dygn senare.. fick ett underbart LÖGN-svar:
"
Even though we make every effort to adhere to the flight schedule and avoid wait times, unfortunately, we cannot completely rule out occasional delays at the airport.

Severe snowfall in Germany has prevented flight operations leading to problems in your journey. As safety in air traffic is always a top priority for us, such situations cannot be always avoided."

Tyvärr är LH notoriska på att neka ersättning och väder används i princip som standard oavsett orsak och i detta fall pinsamt dåligt.

Tevyn

Medlem
"

Jag fick ett liknande svar om säkerhet. Har säkert hållt på fram och tillbaka 20 mail, har nu skickat till tyska ARN (?), nästa steg blir Airhelp

Nilann

Medlem
Skickade ett liknande ärende direkt till SÖP (motsvarande ARN) efter ett standardsvar som var helt felaktigt (man hade förmodligen använt fel mall). Svaret var så idiotiskt, precis som ditt, att SÖPs utslag kom inom en vecka till min fördel. En vecka senare var pengarna på kontot. Jag fick uppfattningen att när SÖP är inblandat är det utbildade handläggare som tar över. Mitt ärende gällde visserligen en försening med Swiss som jag förstått är kända för att neka ersättning. Förhoppningsvis är inget seriöst flygbolag villiga att framstå som oseriösa.
"

Tevyn

Medlem
Olika svar och olika bortförklaringar för samma ärende beroende på vem man får kontakt med på kundtjänst :)

Attachments

• Skärmavbild 2024-08-08 kl. 22.52.13.png
    Skärmavbild 2024-08-08 kl. 22.52.13.png
    174,7 KB · Visningar: 91
  • Skärmavbild 2024-08-08 kl. 22.52.19.png
    Skärmavbild 2024-08-08 kl. 22.52.19.png
    198,9 KB · Visningar: 89

Brandten

Medlem
Kommer med mer info när jag har det, tänkte bara kolla om någon annan var med om samma sak. (frågar åt en bekant)

27 juni, Oslo - London kl19 med Norwegian ställdes in och blev ombokade till morgonen efter via Köpenhamn. Norwegian hävdade inställt pga väder?

Toppen