ekf skrev:Jag råkade ut för en försening med Lufthansa/Discover förra året, där flygbolaget inte gick med på att betala, så jag drev det via en flyghjälpsadvokatbyrå till domstol. För ett tag sedan kom domen som gav mig rätt och flygbolaget har betalat, så saken är ur världen. Tänkte att jag delar historien för den samlade erfarenhetsbanken.Enligt uppgift var planet sent ut från FRA till den outstation där jag befann mig pga väder på FRA. Eftersom de valde att tanka för snålt med bränsle så hade de bara ett landningsförsök på min outstation innan de fick gå ner på en annan närliggande flygplats för att tanka och senare komma tillbaka. Förseningen gjorde att flyget inte skulle hinna tillbaka till FRA innan nattlig stängning, så vi fick besked om att vi skulle landa på HHN och bussas till FRA under natten. När vi var över Frankrike så noterade jag att vi började sjunka och strax därefter kom beskedet att besättningen nått max tjänstgöringstid och vi var tvungna att landa på CDG för att sova över på hotell. Dagen efter flög vi vidare med ny besättning till FRA och jag kunde ansluta vidare till min destination med sista anslutningen dit för dagen, efter en språngmarsch genom tunneln på FRA.Flygbolaget hävdade att förseningen berodde på väder och nekade ersättning både när jag och flyghjälpsadvokaterna begärde den. Till saken hör att inga andra flygplan hade problem att lyfta eller landa vid flygets första ankomst till den outstation där jag befann mig. Jag hävdade att anlednningen till förseningen av det ankommande flyget var irrelevant och om det ändå skulle vara det så är det inte extraordinärt att tanka så snålt med bränsle (huvuddelen av tiden för förseningen av avgången berodde på den extra tankningen). Alldeles bortsett från orsaken till den sena ankomsten så är inte max tjänstgöringstid en extraordinär orsak utom flygbolagets kontroll.Jag har bett om en kopia på domstolens utslag, men har ännu inte fått det, så har inte kunnat kontrollera hur advokaterna eller domstolen resonerat.Klicka för att utvidga...