Tack för återkoppling. Ska gneta på mot Brussels airlinesDu har rätt, 600 EUR är det som gäller.
Tack för återkoppling. Ska gneta på mot Brussels airlinesDu har rätt, 600 EUR är det som gäller.
Vad kan man läsa sig till detta / referera till?Vad som hänt på tidigare flighter är helt irrelevant för ersättning enligt EU261/2004. Ännu mer irrelevant om det var 3 flighter tidigare.
Referera till EU261/2004 och be de peka ut var det står att tidigare flighter är relevanta.Vad kan man läsa sig till detta / referera till?
Det finns en sedan länge etablerad praxis att en försening för ett flyg som i och för sig berott på en extraordinär omständighet inte i sig leder till att kommande flygningar också anses vara försenade på grund av extraordinära omständigheter. Ett rättsfall som man brukar hänvisa till för detta resonemang är målet C-294/10 från EU-domstolen, var domstolen bl.a. uttalar följande:Vad kan man läsa sig till detta / referera till?
Liten uppdatering på ovanstående ärende: Tog det till tingsrätten som EU småmålsförfarande. Som andra har noterat går Finnair in hårt med juridisk sisu i fall som dessa. Efter många dokument och advokattimmar (för dem) gick tingsrätten på vår linje i ett utförligt domslut med flera referenser till andra vägledande fall. Kortfattat så bedömde rätten liksom vi att förseningen snarare berodde på tekniskt fel än på kylan. 600€ x 2 på ingång såvida Finnair inte tar det vidare.i förra veckan blev jag försenad sju timmar HEL-JFK på grund av tekniskt strul med planet. Det var tydligen låga kvävenivåer i stötdämparna till landningställen, om jag förstod allt rätt. Vi fick vänta på plattan i flera timmar, sedan gå av planet så att de kunde fixa det. Det var kallt (-19) men övrig flygtrafik hade ganska små förseningar och flygplan av samma typ startade och landade.
Solklart fall för ersättning tycker jag men Finnair säger nej i första rundan. Förseningen orsakades av ”weather and de-icing of the aircraft” enligt Finnair. De erbjuder en värdecheck på 200€ eller 40 000 poäng som goodwiill.
Någon som har färsk erfarenhet av att driva ärenden mot Finnair?
Grattis till det! Jag strider fortfarande med sas och nu ligger mitt ärende hos ARN sen i februari. Får se var det slutarMåste dela med mig av mitt första ärende.
Flög BCN-FRA-GOT i veckan, piloten nämnde i högtalaren att vi missade våran slottid, vilket gjorde att vi missade anslutningsflyget. Väl landat i FRA så fick jag sms att vi blivit ombokade till morgonflyget dagen efter. Service desk ordnade hotell och transport åt oss.
Väl hemma, samma kväll skickade jag in ersättningblanketten till Lufthansa. (Velade många om och men om man skulle använt sig av tredjepart som tar % av beloppet). Dagen efter fick jag svar från Lufthansa att de ska betala ut belopp enligt (EC) No. 261/2004 + ersättning för frukost, då vi inte hann äta det på hotellet. Mycket nöjd och positiv för mitt första ärende. Inväntar nu insättningen bara.
Finns det någon här inne som nyligen fått beslut från ARN? Jag sitter med ett ärende sen december som blev 'färdigt för avgörande' för 125 dagar sen. Enligt regeringens instruktion till ARN ska ärendet avgöras inom 90 dagar från dess att det är 'färdigt för avgörande'...Grattis till det! Jag strider fortfarande med sas och nu ligger mitt ärende hos ARN sen i februari. Får se var det slutar![]()
Jag har som sagt ett ärende sen februari som inte ens kommit upp att det är klart för avgörande?! Verkar vara en hel del att göra på ARN så det är nog bara att vänta tyvärr.Finns det någon här inne som nyligen fått beslut från ARN? Jag sitter med ett ärende sen december som blev 'färdigt för avgörande' för 125 dagar sen. Enligt regeringens instruktion till ARN ska ärendet avgöras inom 90 dagar från dess att det är 'färdigt för avgörande'...