Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Vad kan man läsa sig till detta / referera till?
Det finns en sedan länge etablerad praxis att en försening för ett flyg som i och för sig berott på en extraordinär omständighet inte i sig leder till att kommande flygningar också anses vara försenade på grund av extraordinära omständigheter. Ett rättsfall som man brukar hänvisa till för detta resonemang är målet C-294/10 från EU-domstolen, var domstolen bl.a. uttalar följande:

"För att undvika att alla förseningar, även obetydliga sådana, som uppstår till följd av att extraordinära omständigheter inträffat oundvikligen leder till att en flygning ställs in måste ett förnuftit lufttrafikföretag planera sina resurser på lämpligt sätt för att ha en viss tidsreserv och för att, om möjligt, kunna genomföra flygningen när de extraordinära omständigheterna inte längre föreligger. Om ett lufttrafikföretag i en sådan situation däremot inte har någon tidsreserv kan det inte anses ha vidtagit alla de rimliga åtgärder som föreskrivs i artikel 5.3 i förordning nr 261/2004."

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har prövat flera fall när det gäller om en följdförsening som ursprungligen orsakats av en extraordinär omständighet innebär att ett flygbolag kan undgå att betala kompensation. Ett fall gällde när en passagerare blev akut sjuk i samband med ombordstigning vilket orsakade en försening. Detta var en extraordinär omständighet. Men var det fortfarande en extraordinär omständighet när samma flygplan två flygningar senare fortfarande var försenat p.g.a. den sjuke passageraren? Nej, sa ARN. Ärendenummer 2017-00894.

i förra veckan blev jag försenad sju timmar HEL-JFK på grund av tekniskt strul med planet. Det var tydligen låga kvävenivåer i stötdämparna till landningställen, om jag förstod allt rätt. Vi fick vänta på plattan i flera timmar, sedan gå av planet så att de kunde fixa det. Det var kallt (-19) men övrig flygtrafik hade ganska små förseningar och flygplan av samma typ startade och landade.

Solklart fall för ersättning tycker jag men Finnair säger nej i första rundan. Förseningen orsakades av ”weather and de-icing of the aircraft” enligt Finnair. De erbjuder en värdecheck på 200€ eller 40 000 poäng som goodwiill.

Någon som har färsk erfarenhet av att driva ärenden mot Finnair?
Liten uppdatering på ovanstående ärende: Tog det till tingsrätten som EU småmålsförfarande. Som andra har noterat går Finnair in hårt med juridisk sisu i fall som dessa. Efter många dokument och advokattimmar (för dem) gick tingsrätten på vår linje i ett utförligt domslut med flera referenser till andra vägledande fall. Kortfattat så bedömde rätten liksom vi att förseningen snarare berodde på tekniskt fel än på kylan. 600€ x 2 på ingång såvida Finnair inte tar det vidare.

Måste dela med mig av mitt första ärende.
Flög BCN-FRA-GOT i veckan, piloten nämnde i högtalaren att vi missade våran slottid, vilket gjorde att vi missade anslutningsflyget. Väl landat i FRA så fick jag sms att vi blivit ombokade till morgonflyget dagen efter. Service desk ordnade hotell och transport åt oss.
Väl hemma, samma kväll skickade jag in ersättningblanketten till Lufthansa. (Velade många om och men om man skulle använt sig av tredjepart som tar % av beloppet). Dagen efter fick jag svar från Lufthansa att de ska betala ut belopp enligt (EC) No. 261/2004 + ersättning för frukost, då vi inte hann äta det på hotellet. Mycket nöjd och positiv för mitt första ärende. Inväntar nu insättningen bara.

Måste dela med mig av mitt första ärende.
Flög BCN-FRA-GOT i veckan, piloten nämnde i högtalaren att vi missade våran slottid, vilket gjorde att vi missade anslutningsflyget. Väl landat i FRA så fick jag sms att vi blivit ombokade till morgonflyget dagen efter. Service desk ordnade hotell och transport åt oss.
Väl hemma, samma kväll skickade jag in ersättningblanketten till Lufthansa. (Velade många om och men om man skulle använt sig av tredjepart som tar % av beloppet). Dagen efter fick jag svar från Lufthansa att de ska betala ut belopp enligt (EC) No. 261/2004 + ersättning för frukost, då vi inte hann äta det på hotellet. Mycket nöjd och positiv för mitt första ärende. Inväntar nu insättningen bara.
Grattis till det! Jag strider fortfarande med sas och nu ligger mitt ärende hos ARN sen i februari. Får se var det slutar :(

Grattis till det! Jag strider fortfarande med sas och nu ligger mitt ärende hos ARN sen i februari. Får se var det slutar :(
Finns det någon här inne som nyligen fått beslut från ARN? Jag sitter med ett ärende sen december som blev 'färdigt för avgörande' för 125 dagar sen. Enligt regeringens instruktion till ARN ska ärendet avgöras inom 90 dagar från dess att det är 'färdigt för avgörande'...

Finns det någon här inne som nyligen fått beslut från ARN? Jag sitter med ett ärende sen december som blev 'färdigt för avgörande' för 125 dagar sen. Enligt regeringens instruktion till ARN ska ärendet avgöras inom 90 dagar från dess att det är 'färdigt för avgörande'...
Jag har som sagt ett ärende sen februari som inte ens kommit upp att det är klart för avgörande?! Verkar vara en hel del att göra på ARN så det är nog bara att vänta tyvärr.

Toppen