Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Lyssna upp, alla BusinessClass läsare. Det @Knucket gör och gjort är STORT. Norwegian har i tidigare stämningsfall dragit sig ur i sista stund, betalat en "goodwill" och därigenom undkommit en fällande dom. Jag ber alla som bryr sig om sina flygrättigheter att supporta Knucket hela vägen in i mål. Ty han har ensam stått upp mot Norwegians hela advokatkår och vunnit delseger efter delseger, helt på egen hand. Tills dom vunnit laga kraft, gör det du kan för att backa upp honom.

Thomas Cook?

Beroende på hur sen du blev till din slutdestination, så har du rätt till EU261/2004-ersättning. Jag ser dock helst att vi flyttar in denna tråd i den befintliga så jag anmäler mitt inlägg så får vi se vad som händer.

Nu har jag sent om sider fått svar från SAS, självklart så skyller de att min försening när jag flög till Göteborg är en extraordinär omständighet, känns inte som att några få cm snö som gjorde att inkommande plan vart sen är extraordinärt i början av februari.

"Enligt våra rapporter väderförhållanden gjorde att förseningen uppstod. SAS anser att detta var en extraordinär situation vilken vi har inte kunnat påverka och därmed utgår ingen kompensation enligt förordningen."

Vad gör man nu?
Struntar i det eller försöker på nått annat sätt?

Nu har jag sent om sider fått svar från SAS, självklart så skyller de att min försening när jag flög till Göteborg är en extraordinär omständighet, känns inte som att några få cm snö som gjorde att inkommande plan vart sen är extraordinärt i början av februari.

"Enligt våra rapporter väderförhållanden gjorde att förseningen uppstod. SAS anser att detta var en extraordinär situation vilken vi har inte kunnat påverka och därmed utgår ingen kompensation enligt förordningen."

Vad gör man nu?
Struntar i det eller försöker på nått annat sätt?

Ja, det är ju lite krångligt. Det finns uppenbarligen någon form av väder som var bökigt. Jag håller med dig om att ett par cm snö inte ska vara något problem, men det är svårt att visa att det inte var ett problem heller. Möjligen finn det en öppning om det var inkommande flight som var försenad - det ska ju inte behöva påverka dig. Men jag tror det är en svår uppförsbacke.

Ja, det är ju lite krångligt. Det finns uppenbarligen någon form av väder som var bökigt. Jag håller med dig om att ett par cm snö inte ska vara något problem, men det är svårt att visa att det inte var ett problem heller. Möjligen finn det en öppning om det var inkommande flight som var försenad - det ska ju inte behöva påverka dig. Men jag tror det är en svår uppförsbacke.

Jag tror att jag ger sjutton i det och lägger energin på nått annat. Största skadan var ju att jag missade 15000 bonuspoäng på Club Carlson, vilket ändå inte låter sig ersättas. Annars så var förlusten begärnsad till 1,5h missad sovmorgon och ett tråkigt möte som en kollega fick ta. :)

Jag bokade en awardresa med Finnair i September och avresan är 16 mars. Resan bokades som Business Class från Vilnius till Göteborg via Helsingfors. Nu när jag fått "snart är det dags för din resa"-mejlet ser jag att första delen av resan ändrats till Economy. Jag luskade lite och tror det beror på att de bytt flygplanstyp och inte erbjuder Business just den dagen jag reser.

Har jag några rättigheter här? Kan jag kräva pengar eller annan rutt? Vad säger ni som har lite koll?

Jag bokade en awardresa med Finnair i September och avresan är 16 mars. Resan bokades som Business Class från Vilnius till Göteborg via Helsingfors. Nu när jag fått "snart är det dags för din resa"-mejlet ser jag att första delen av resan ändrats till Economy. Jag luskade lite och tror det beror på att de bytt flygplanstyp och inte erbjuder Business just den dagen jag reser.

Har jag några rättigheter här? Kan jag kräva pengar eller annan rutt? Vad säger ni som har lite koll?

Klart du har rättigheter. Ersättning för nedgradering enligt reglerna. Vill du absolut åka i business kan du vara proaktiv och påtala problemet för Finnair och be om ombokning.

Hej!

Jag har hjälpt en vän som drabbades av en inställning Stockholm - Bryssel i Januari 2013.
Skickade in en reklamation i November 2014.
Fick följande svar

Fråga 1: Borde de inte lyda under svensk lag när de flyger från Sverige?
Fråga 2: Jag trodde man hade 10 år på sig?!
Anm1: Det finns ordentligt med underlag för att flygningen var inställd pga teknik

Idag har vi fått svar av Brussels Airlines där de helt plötsligt ändrat sig och betalar ut 250€
Härliga tider!
Tack till @rickard_89 @Nemo @agehall

Toppen