Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

edit: Kan man deala om detta och erbjuda att man byter denna ersättning mot en uppgradering från Plus till Business på en bokning jag har från Shanghai-Göteborg med SAS i April?

Nej. Lagen undantar egentligen inte deras ansvar även om de ger annan ersättning, så de lär inte gå med på annat än vad EU261/2004 säger, om ens det.

Nej. Lagen undantar egentligen inte deras ansvar även om de ger annan ersättning, så de lär inte gå med på annat än vad EU261/2004 säger, om ens det.

Varför inte det? Reglerna säger:

3. Kompensationen i punkt 1 skall betalas kontant, med elektronisk banköverföring, bankgirering eller check eller, med passagerarens skriftliga samtycke, med resevouchers och/eller andra tjänster.

"andra tjänster" tycker jag låter lämpligt i detta fall.

Ja, det finns väl en viss öppning där, på pappret, men om jag hade ett flygbolag hade jag aldrig gått med på det - tänk på administrationen runt det hela. Det lär kosta multum att hålla ordning på sådant.

Ojdå detta såg jag inte för nu har jag redan mejlat dem.
Men jag får väl se vad de svarar.
För övrigt är väl en sådan uppgradering för mig värt ungefär vad jag skulle få i kontant kompensation fast betydligt billigare för SAS.
Jag begärde, poäng, SAS credits, rerouting ersättning och halva biljett kostnaden för nedgraderingen.

Då har svaret kommit från Stockholms Tingsrätt i mitt mål mot Thomas Cook.

1. Thomas Cook ska till var och en av Knucket, fru Knucket och dotter Knucket betala 400 euro.
2. Thomas Cook ska betala familjen Knucket för deras rättegångskostnader med totalt 2603 kronor.

Sammanfattning.

Tingsrätten finner sammanfattningsvis att Thomas Cook inte styrkt att det tekniska felet eller felets orsak utgjort en extra ordinär (står faktiskt så) omständighet enligt artikel 5.3 i förordningen. Familjen Knuckets käromål ska därför bifallas.

Nu får vi se om dom väljer att betala ut ersättningen, 17 mars är sista dag för överklagande.

Vilket gjorde att vi fick sitta 2,5 timmar i stolen innan vi lyfte då vi såklart boardade runt 20 min innan utsatt start. Är det något att gnälla över för att eventuellt få lite poäng eller så? Kan tilläggas att vi fick noll att äta under denna tid men lyckades tjata till oss ett halvt glas Champagne.

SFO-CPH. Missade såklart anslutningsflyg till ARN och blev ombokade till ett rejält senare flyg. Jag påpekade att det fanns ett tidigare flyg men en otrevlig kvinna i disken på CPH vägrade lyssna och mumlade bara att vi får närmast tillgängliga flyg. Efter tjat och upprepande frågande från min sida så gick hon till slut med på att kolla det flyget som gick tidigare. Fanns gott om platser så hon bokade in oss på den flighten istället...

Sen insåg vi att hon fick sista ordet i alla fall då vi glömde kolla upp platserna vi fick. Hon hade bokat in oss på olika rader trots att det fanns plats...

Toppen