Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Jag flög igår med Lufthansa från Accra till Arlanda via Frankfurt.
Var inbokad i F båda vägarna. Bokat med Eurobonuspoäng. På hemresan fick jag vid incheckning veta att flygplanet saknade First Class. De hade bytt samma dag. Jag kollade dagen innan och då fanns det 7 F (av 8) till salu enligt Expertflyer.
Jag vet vad 261/2004 säger men hur är det när resan är bokad med poäng?

Vid bokningstillfället ett par veckor innan avresan kostade en biljett i F ca 60 000:- Jag betalade 5500:- plus 60000 Eurobonuspoäng. Vilka bör mina ersättningsanspråk vara?

Om det hände mig, så skulle jag kontakta Lufthansa och begära ersättning för nedgraderingen, utan att precisera några krav, utan att säga att det är en awardresa och utan att hänvisa till EU261/2004. Därefter skulle jag se vad de erbjuder och överväga deras erbjudande. Blir du missnöjd med svaret kan du börja fundera på vad du vill ha för ersättning och ge det som motbud.

Det är ju faktiskt Lufthansa First, och då ska kunderna hanteras diskret, effektivt och korrekt. Helst utan att kunden behöver göra någonting själv.

Vad du "faktiskt" har rätt till enligt EU261/2004 är kanske inte helt självklart, och jag tror inte att LH heller vill veta / vill att andra ska veta det. Därför tror jag att de kommer med ett bra och kreativt bud till dig för att saken ska vara ut världen.
 
Jag blev nedgraderad till Lufthansa ekonomi från SAS+ i lördags pga teskniskt fel på flygplanet som skulle ta mig från Göteborg till Köpenhamn.
Hur ska jag hantera detta?
Jag ska kontakta SAS kundtjänst så att jag får poängen det är det viktigaste för mig men vad är rimligt att få i ersättning för nedgraderingen?
Resan jag skulle gjort var Göteborg-Köpenhamn-Palma i SAS+ och resan jag fick göra istället var Göteborg-Munchen-Palma i Lufthansa ekonomi och jag anlände till Palma cirka 1,5 timme försenad.
Annars tycker jag att SAS hanterade situationen bra efter förutsättningarna men jag hade förstås föredragit att bli uppgraderad än nedgraderad.
Man kan ju tycka att jag borde ha en uppgrading på SAS tillgodo nu.
 
Du ska ha ersättning för nedgraderingen (50% av vad biljetten kostar) OCH för rerouting (ser ut att bli €400/2=€200 i ditt fall). Bara att ge sig på kundtjänst och kräva detta med hänvisning till EU261/2004.
 
Jag blev nedgraderad till Lufthansa ekonomi från SAS+ i lördags pga teskniskt fel på flygplanet som skulle ta mig från Göteborg till Köpenhamn.
Hur ska jag hantera detta?
Jag ska kontakta SAS kundtjänst så att jag får poängen det är det viktigaste för mig men vad är rimligt att få i ersättning för nedgraderingen?
Resan jag skulle gjort var Göteborg-Köpenhamn-Palma i SAS+ och resan jag fick göra istället var Göteborg-Munchen-Palma i Lufthansa ekonomi och jag anlände till Palma cirka 1,5 timme försenad..

Poäng enligt ursprungsresan ska inte vara några problem, bara att maila kundtjänst (via formuläret på hemsidan om du inte har status, annars bara att använda mailadressen du har som statuskund).

För nedgraderingen ska du ersättas med 50 % av "passagerarens biljettkostnad", oavsett anledningen till nedgraderingen (finns inget som heter extraordinära omständigheter etc.). Om det är 50 % av hela resan eller bara av utresan verkar vara föremål för diskussion.

För ombokningen via MUC ska det vara 200 € i kompensation.
 
Du ska ha ersättning för nedgraderingen (50% av vad biljetten kostar) OCH för rerouting (ser ut att bli €400/2=€200 i ditt fall). Bara att ge sig på kundtjänst och kräva detta med hänvisning till EU261/2004.
Hur räknade du ut det?
Den delen av biljetten jag blev nedgraderad på kostade 1824 sek inkl skatter.
 
Poäng enligt ursprungsresan ska inte vara några problem, bara att maila kundtjänst (via formuläret på hemsidan om du inte har status, annars bara att använda mailadressen du har som statuskund).

För nedgraderingen ska du ersättas med 50 % av "passagerarens biljettkostnad", oavsett anledningen till nedgraderingen (finns inget som heter extraordinära omständigheter etc.). Om det är 50 % av hela resan eller bara av utresan verkar vara föremål för diskussion.

För ombokningen via MUC ska det vara 200 € i kompensation.

Tack för era svar.
Så enbart reroutingen betingar 200 euro? + hälften av 1824 sek?
Hela biljetten kostade 3336 kronor
 
Det står ju så här också i reglerna:
"Where rerouting is offered and results in the passenger arriving within two/three/four hours of the scheduled arrival time for a type 1/2/3 flight, the compensation payable is halved."
Jag blev mindre än 3 timmar försenad.
Jag tolkar det som att jag skulle ha rätt till hälften av 400 euro=200 euro (som ni sa)
Så 200 euro + iallafall hälften av 1824 kronor borde jag begära.
Tack för all information!:)

edit: Kan man deala om detta och erbjuda att man byter denna ersättning mot en uppgradering från Plus till Business på en bokning jag har från Shanghai-Göteborg med SAS i April?
 
Last edited:
edit: Kan man deala om detta och erbjuda att man byter denna ersättning mot en uppgradering från Plus till Business på en bokning jag har från Shanghai-Göteborg med SAS i April?
Du kan ju alltid försöka, annars är det dubbla i SAS-vouchers något de brukar vara sugna på att erbjuda...
 
Toppen