Xilan
Medlem
Sorry. Det var alltså Lufthansa jag flög med.Vilket bolag? Är 261/2004 tillämpbart?
Dagen innan var det en Airbus 330 inplanerat, men när jag kom till flygplatsen fick jag hörs att det skulle bli en Airbus 340 som saknade First.
Sorry. Det var alltså Lufthansa jag flög med.Vilket bolag? Är 261/2004 tillämpbart?
Jag flög igår med Lufthansa från Accra till Arlanda via Frankfurt.
Var inbokad i F båda vägarna. Bokat med Eurobonuspoäng. På hemresan fick jag vid incheckning veta att flygplanet saknade First Class. De hade bytt samma dag. Jag kollade dagen innan och då fanns det 7 F (av 8) till salu enligt Expertflyer.
Jag vet vad 261/2004 säger men hur är det när resan är bokad med poäng?
Vid bokningstillfället ett par veckor innan avresan kostade en biljett i F ca 60 000:- Jag betalade 5500:- plus 60000 Eurobonuspoäng. Vilka bör mina ersättningsanspråk vara?
Jag blev nedgraderad till Lufthansa ekonomi från SAS+ i lördags pga teskniskt fel på flygplanet som skulle ta mig från Göteborg till Köpenhamn.
Hur ska jag hantera detta?
Jag ska kontakta SAS kundtjänst så att jag får poängen det är det viktigaste för mig men vad är rimligt att få i ersättning för nedgraderingen?
Resan jag skulle gjort var Göteborg-Köpenhamn-Palma i SAS+ och resan jag fick göra istället var Göteborg-Munchen-Palma i Lufthansa ekonomi och jag anlände till Palma cirka 1,5 timme försenad..
Hur räknade du ut det?Du ska ha ersättning för nedgraderingen (50% av vad biljetten kostar) OCH för rerouting (ser ut att bli €400/2=€200 i ditt fall). Bara att ge sig på kundtjänst och kräva detta med hänvisning till EU261/2004.
Poäng enligt ursprungsresan ska inte vara några problem, bara att maila kundtjänst (via formuläret på hemsidan om du inte har status, annars bara att använda mailadressen du har som statuskund).
För nedgraderingen ska du ersättas med 50 % av "passagerarens biljettkostnad", oavsett anledningen till nedgraderingen (finns inget som heter extraordinära omständigheter etc.). Om det är 50 % av hela resan eller bara av utresan verkar vara föremål för diskussion.
För ombokningen via MUC ska det vara 200 € i kompensation.
Du kan ju alltid försöka, annars är det dubbla i SAS-vouchers något de brukar vara sugna på att erbjuda...edit: Kan man deala om detta och erbjuda att man byter denna ersättning mot en uppgradering från Plus till Business på en bokning jag har från Shanghai-Göteborg med SAS i April?