Wizz Air: Försening 2023-07-13. Utbetalning av kompensation för försening 2023-07-22.
Ethiopian Airlines: Inställt flyg 2022-04-15. Vinst i ARN 2023-01-12. Fortsatt vägran att betala. Stämning inlämnad 2023-04-27. Delgivning skickad av tingsrätten 2023-07-19. Kontaktad av flygbolaget 2023-09-05 för att settla utanför court (delgivning ej bekräftad av tingsrätten och således accepterade jag med villkor att ta tillbaka stämning när betalning erhållits). Fortfarande ingen betalning.
Vilken jäkla skillnad på bolag hur man hanterar det här. Väldigt imponerad av Wizz Airs hanterande.
Betalning från Ethiopian Airlines erhållen ca. 18 månader efter planerad avfärd. Det lönar sig att vara en enträgen jävel. 32k in på kontot.
Även om det ofta är solklart att flygbolagen gör fel, hade det varit intressant att faktiskt få ett avgörande om hur domstolen såg på det här:
- Det rörde sig om ett flyg från Arlanda till Madagaskar bokat för Eurobonus-poäng.
- Madagaskar hade stängt sina flyggränser på grund av covid, vilket otvivelaktligen kan anses vara
extraordinära omständigheter
- Trots att gränsen var stängd, fortsatte Ethiopian att sälja biljetter samt utfärda biljetter genom bonussystem med, vad jag antar, förhoppningen om att Madagaskar skulle öppna sina gränser
- I relativt god tid (mer än 14 dagar) innan vår planerade avfärd slutade dock Ethiopian sälja biljetter till den berörda avgången
- Vi förstod således att resan skulle bli inställd, men erhöll dock inget avbokningsmeddelande förrän tre dagar före avfärd, således närmare än 14 dagar, vilket berättigade oss till ersättning
Någon som vet om det finns något liknande avgörande där de
extraordinära omständigheterna har varit kända på förhand, men flygbolaget inte agerat?